L'Annexe werd in 2018 opgericht door twee jeugdvrienden, Grégoire Berthon en Maxim Lagrillère. Het is één van de vele microbrouwerijen die de afgelopen jaren in Brussel als paddenstoelen uit de grond rijzen. De opening zorgt voor nieuw leven en een nieuwe bron van inspiratie voor deze twee toonaangevende brouwers.
De een is astrofysicus, de ander modeontwerper, maar beiden zijn gefascineerd door het gistingsproces en wat het voor hen betekent. Ze zijn ook erg betrokken bij productie- en fabricageprocessen, die ze veelvuldig gebruiken in een breed scala aan toepassingen. Beetje bij beetje kregen zij de recepten en de productie van onze nationale drank onder de knie en groeide het verlangen om er hun beroep van te maken.
Portie passie
Ze werden al snel experts in derouwkunst en koesterden de ambitie om professionals te worden. Dat was minder eenvoudig dan het leek, aangezien het 18 maanden duurde om hun brouwerij op te zetten en op volle capaciteit te laten draaien. "We hebben het vak pas laat geleerd en we zijn er trots op dat we begonnen zijn zonder al te hard na te denken." Die passie heeft hen geholpen om verschillende uitdagingen te overwinnen. Op de vraag wat zij anders hadden moeten aanpakken, geven ze grif toe dat een betere voorbereiding op al wat met beheer te maken heeft een pluspunt blijft. "In een sterk concurrerende markt moet ik ervoor zorgen dat ik weet waar ik aan begin. De belangrijkste dingen die je moet weten zijn: de milieucampagne, die 9 maanden kan duren, de hygiënenormen van het FAVV en de activiteiten."
Tijdrovende klus
Voor deze twee professionals vergt het brouwen een enorme investering van fysieke en emotionele energie, en niet te vergeten het commerciële aspect met klantenwerving in cafés, marketing en netwerken om hun klantenkring uit te breiden. Een voltijdse job die weinig tijd laat voor andere activiteiten.
Lokale opmars
Er zijn momenteel meer dan 20 micro-ondernemingen in Brussel. Dit zorgt voor een hoge activiteitsgraad, waardoor het lang bezig blijft, maar de concurrentie is hevig. Daarom is L'Annexe begonnen met het creëren van nieuwe producten, zoals limonades (tonic, gemberbier, vlierbloesem, timut bosbes, munt framboos) en een project voor kersenwijn en Sake. Surfend op de lokale trend, onlangs nog aangewakkerd door de coronacrisis, hebben zij hun omzet zien stijgen dankzij een grotere vraag naar ambachtelijke en originele bieren.
Grégoire Berthon en Maxim Lagrillère zien hun fysieke identiteit als onderdeel van het DNA van de microbrouwerij. Met dit in gedachten hebben zij ervoor gekozen zich te specialiseren in seizoensbieren. Een soort bier dat oorspronkelijk zeer droog is, en zeer weinig alcohol bevat, bedoeld voor veldarbeiders. Hun eerste bier, 'Brussels Season', is een licht bittere smaak met een lange afdronk. Het won de gouden medaille voor het beste seizoensbier. Maar het omvat ook Weizen Saison, Black Saison, Rosse Saison, Blonde en Union. Deze bieren illustreren het ambacht van de Brusselse microbrouwerij.
Metaalstraat 19, 1060 Sint-Gilli