Federatie Horeca Brussel Nieuws Nieuws De opkomst van hybride ruimtes
Nieuws

De opkomst van hybride ruimtes

Sinds enkele jaren zijn er in Brussel bedrijven actief die een eetgelegenheidactiviteit combineren met een andere commerciële activiteit, die geen verband houdt met de eerste, maar dat duidelijk niet is. U kunt het zelf zien.

Door Sigrid Descamps.

De restaurantsector, die voortdurend in ontwikkeling is, is een sector waarin regelmatig nieuwe trends opduiken; deze trends hebben onder meer betrekking op hoe het er aan boord aan toe gaat, wat voor apparatuur er wordt gebruikt, hoe het productieproces wordt uitgevoerd en hoe de fabriek zich verhoudt tot zijn klanten. Een van de nieuwe trends is wat we 'hybridisering' noemen. De laatste jaren zien we meer "gemengde" zaken hun deuren openen, vaak winkels die ook een restaurantgedeelte omvatten. Dit is ook de rol van het meubel- en decoratiebedrijf Lulu Home Interior, dat verantwoordelijk is voor het Lulu Café. Aan de andere kant zijn er ook voedings- en drankgelegenheden die gekoppeld worden aan een andere commerciële activiteit: kruidenierswinkels, wijnwinkels, bloemisten, boekhandels, kunstgalerijen, enz. De doelen zijn talrijk: innoveren, voorop lopen in de massamarkt en een groot klantenbestand hebben, ondersteund door twee belangrijke expertisegebieden. Op deze manier kunnen we onze activiteiten verminderen en diversifiëren.

Duidelijke combinaties...

De meest verspreide hybridisatie blijft de combinatie van twee vakgebieden die verbonden zijn door hun gemeenschappelijke passie voor lekker eten. Dit is het geval voor restaurants die naast hun gastronomisch aanbod ook een food link hebben of zelfs als wijnwinkel fungeren. Een coherente uitbreiding: in het winkelgedeelte vindt u producten die in de lijn liggen van het tafelaanbod. Dit zal klanten ertoe aanzetten om na een maaltijd de ingrediënten te kopen van de gerechten die zij lekker vonden, gerechten die door de winkel bereid zijn om mee te nemen, flessen wijn waarvan zij hebben genoten... En in de andere richting zien we klanten uit de buurt van de boetiek die, verleid door de producten, in het restaurant komen tafelen om te zien hoe ze worden klaargemaakt... alvorens ze te kopen om mee te nemen. Deze formule is een zeer effectieve manier om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van de klant wordt voldaan en dat het contact en de vriendschap met de klant behouden blijven.

In Brussel doen we een beroep op een aantal Italiaanse restaurants die voor hun kraam een winkel hebben ingericht met een assortiment streekproducten, of zelfs wat verse producten... of een wijnwinkel. Dit is ook het geval voor Caffè Al Dente in Ukkel, het restaurant Belli e Buoni in Etterbeek dat lunches serveert, Locanda Degli Amici in Elsene, een restaurant en wijnwinkel, en Ars Vinorum, een restaurant en delicatessenzaak. Ook andere keukens surfen op deze trend. In Sint-Gillis, bijvoorbeeld, biedt La Caravane Passe Marokkaanse gerechten en ambachtelijke producten aan. Ecologie en gezond koken zijn ook in opmars. Le Tan, in de Kasteleinsbuurt, dat zijn kwaliteitsgerechten serveert in het restaurant op de eerste verdieping en een winkel op de begane grond heeft, is hier een goed voorbeeld van... Of Le Relais du Triporteur, in Watermaal-Bosvoorde, dat één van de eerste kruidenierswinkels in de hoofdstad was en dat ook een restaurant en traiteurdienst aanbiedt. 

"Zo'n project stimuleert de creativiteit en helpt om een uniek beeld op te bouwen."

... van ongewone

De relatie tussen de twee sites is niet altijd even duidelijk, en we hebben een aantal combinaties: restaurant en boekhandel, restaurant en bloemist, restaurant en kunstgalerie, restaurant en wasserette, restaurant en speelgoedbibliotheek, enz. In de hoofdstad is één van de beste succesverhalen ongetwijfeld Cook & Book op de Wolubilis-site in Sint-Lambrechts-Woluwe (en zijn kleine broertje in Ukkel), die tafelgeneugten combineert met leesplezier (en muziek). Martin Hardy, Chief Operating Officer van Cook & Book: "De wereld van de boekhandel en die van de horeca zijn zeer verschillend op het vlak van dagelijks beheer, voorraden, klanten, teams,... Het voordeel van een dergelijke formule is dat ze een zeer breed publiek aantrekt, dat zich van het ene universum naar het andere kan verplaatsen. We kunnen het concept nu gebruiken als een platform om jou en je klanten te helpen het meeste uit je tijdschrift te halen. In de tussentijd kunnen onze klanten kiezen uit een breed aanbod van goederen en diensten. Consumenten in deze twee sectoren zijn echter niet langer zelfvoorzienend. Over het algemeen drinken de grootste consumenten in onze sector veel of ze drinken gewoon helemaal niet, want daar gaat het niet om. Van de twee sectoren is het echter de voedings- en drankensector die aan het langste eind trekt: "In normale tijden is deze sector goed voor ongeveer 60% van de inkomsten."

Een ander voorbeeld van een geslaagde hybridisatie is La Luck, in Elsene, een ludieke brasserie waar je kunt drinken, eten en spelen! Titouan Trublet, zaakvoerder van La Luck Brussel: "Het idee is ontstaan in Quebec, waar hybridisatie zo wijdverspreid is. Er zijn verschillende concepten die design en decoratie combineren. Medeoprichter Laurentin Dathis werd verleid door het idee en ging er opnieuw mee aan de slag, eerst in Lille, daarna hier." De ruimte fungeert dus als bar, restaurant en speelruimte. Er werken kelners die tips geven over het eten (met gerechten op basis van seizoensproducten en, met een knipoog naar de oorsprong van het project, specialiteiten uit Quebec, waaronder de beroemde poutine), en anderzijds ook 'spelsommeliers'. Wat hebben de twee centra gemeen? "De voortdurende zoektocht naar nieuwewigheden en ervaringen. We zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen, maar ook naar dingen om te doen en van te genieten. De kosten voor de evenementen zijn niet automatisch: ze worden allemaal in rekening gebracht (€5 per persoon voor het evenement) en zijn effectief. "Dit stelt ons in staat de sommeliers te betalen, de spelletjesvoorraad te vernieuwen, en ook te zien of de activiteit rendabel is. Al met al is het klantenbestand goed, zowel voor het eerste gebied als voor het andere."

Welk concept kiezen?

De essentie van hybridisatie is dat mensen verschillende activiteiten kunnen combineren. Het "eenvoudigst" is om het gastronomische aanbod aan te vullen met een commercieel aanbod dat daarop aansluit, al belet niets om de fantasie de vrije loop te laten. Een dergelijk project stimuleert de creativiteit en helpt om een uniek beeld op te bouwen. Daarbij is het wel belangrijk het gekozen thema te respecteren en te communiceren, onder via sociale netwerken.

"We moesten overtuigen, de nodige fondsen werven en dit innovatieve concept vanaf nul opbouwen." Martin Hardy.

De opening van een voedingszaak brengt veel mogelijkheden met zich mee, maar met een hybride project hoef je niet veel meer te doen. Martin Hardy: "Als we Cook & Book lanceren, willen we er zeker van zijn dat we de juiste fondsen hebben en dat dit innovatieve concept wordt overgenomen. In de loop van de afgelopen jaren was het onze missie om ervoor te zorgen dat alles werd schoongemaakt en gelakt, en dat de essentie er nog was. Titouan Trublet: "Ik wil je een complete service geven. Klanten moeten zich niet alleen amuseren terwijl ze spelen, de rest moet volgen. We kunnen er ook voor zorgen dat we meer personeel hebben en in sommige gevallen twee of meer verschillende soorten personeel. We kunnen ons ook regelmatig in bulk storten en vernissen. Dit was het punt dat we probeerden te maken na de lockdowns: hoe konden we in een publicatie gaan zeggen dat veel van de mensen die buitengesloten waren, buiten de deur waren gehouden en bovendien uit de publiciteit waren gehouden doordat ze beschermende kleding moesten dragen? We moeten ook kijken hoe we het concept op de open markt kunnen gebruiken.

 ------------------------------------------------------------------

ADRESBOEK

Ai6angoli: Italiaans restaurant en winkel. Postiljonstraat 9, 1180 Ukkel, ai6angoliconcept.com

Ars Vinorum: Italiaans restaurant, wijnwinkel en delicatessenzaak.
Reinettestraat 6, 1000 Brussel, www.ars-vinorum.be

Belli e Buonieen plek gewijd aan het beste van Italië, waar u van 12.00 tot 14.30 uur kunt lunchen. Tervurenlaan 36, 1040 Etterbeek, belliebuoni.be

Caffè Al Denteeen restaurant en wijnbar voorzien van een kruidenierswinkel. Doyennestraat 87, 1180 Ukkel, caffealdente.com

De karavaan passeerteen plek gewijd aan Marokkaanse kunstnijverheid en decoratie, waar u kunt genieten van de Noord-Afrikaanse keuken.
Taminestraat 2, 1060 Sint-Gillis, lacaravanepasse.be

La Locanda Degli Amicieen restaurant waar u met vrienden kunt eten en een aantal mooie flessen kunt kopen. Waterloosesteenweg 433, 1050 Elsene, www.lalocanda.be

Lulu Woninginrichtingeen grote ruimte gewijd aan design en meubels, met een eigen café. 2 adressen in Brussel.

Koolmijnenkaai 78, 1080 Brussel; Edelknaapstraat 101, 1050 Elsene, www.luluhomeinterior.be

Picpouleen natuurlijke wijnbar, alsook een gastronomische stek en delicatessenwinkel. Oscar Van Goidtsnovenlaan 100, 1190 Vorst. 

Triporteurkruidenierswinkel met verse en droge producten in bulk en restaurant. Middelburgstraat 120, 1170 Watermaal-Bosvoorde, www.le-relais-du-triporteur.be

Taneen restaurant en winkel voor liefhebbers van de gezonde en ecologische keuken. Aqueducstraat 95, 1050 Elsene, tan.brussels

Koken en boeken: 2 adressen die lekker eten en literatuur combineren. Vrijetijdsplein 1, 1200 St-Lambrechts-Woluwe; Waterloosesteenweg 1357, 1180 Ukkel. cookandbook.com

Chyleen biologische winkel en een veggie restaurant, waar u zorgt voor uzelf en voor de planeet. Bellevuestraat 62, 1000 Brussel, www.chyl.be 

WatermerkenEuropa's grootste boekhandel heeft zijn eigen restaurantje. 39/42 Kunstlaan, 1000 Brussel, filigranes.be

Piola Librieen ruimte die een wijnbar en een boekhandel combineert, 100% Italiaans. 66/68 Franklinstraat, 1000 Brussel, piolalibri.be

Gele boekwinkel en caféeen boekhandel gespecialiseerd in strips, met een gezellig cafégedeelte. Leopold I-straat 499, 1090 Jette, librairie-jaune.shop

De Millefeuilleeen ecologisch verantwoord literair café, met snacks, tweedehands boeken en gezelschapsspellen. Léon Cuissezstraat 38, 1050 Elsene, lemillefeuille.be

GelukLa-luck.com : een restaurant waar je kan drinken, eten en speleologie, met spelsommeliers om u te begeleiden! Washingtonstraat 74, 1050 Elsene, la-luck.com

Wasbar: een in Vlaanderen populaire restaurantketen met een adres in Brussel, waar u de was kunt doen en kunt genieten van een killer burger.
Henri Mausstraat 45/47, 1000 Brussel, wasbar.be


Aarzel niet om uw favoriet met ons te delen!

Mobiele versie afsluiten