Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Psy : Horecacrisis, een maatschappelijk fenomeen?
Be Horeca

Be-Psy : Horecacrisis, een maatschappelijk fenomeen?

 

De sector met een hoge capaciteit heeft een enorm potentieel voor het aanwerven van zeer gemotiveerd personeel, maar het probleem klopt niet. Het speelt in alle sectoren en wordt gezien als een groot probleem.

Uitleg door Anne-Françoise Meulemans, psychotherapeute en arts, oprichtster van de CentrEmergences in Brussel en Wallonië.

Vandaag heeft de horecasector meer dan ooit de grootste moeite om mensen te vinden en te houden. Wat betekent dit voor jou?
De wereld van het werk verandert. Corona heeft een enorme impact. Het zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen en geeft ze het gevoel erbij te horen. Er is echt behoefte aan verandering.
Over het algemeen werken mannen en vrouwen niet meer in dezelfde banen. We weten dat ze banen scheppen. De relatie tussen werk en privéleven is veel belangrijker en wordt weerspiegeld in de waarden van het individu. Vanaf nu denken we in termen van ergonomie en zien we hoe deze visie op het professionele leven aansluit bij die op ons eigen leven. De relatie tot het werk wordt herzien op lange termijn en de mate waarin de baan aansluit op het privéleven. We geven onze zakelijke activiteiten ook door aan onze particuliere klanten en niet alleen aan anderen. De herverdeling van mannelijke en vrouwelijke rollen in de professionele en de privésfeer betekent bovendien dat mannen ook verwachtingen hebben in de privésfeer. Vroeger hadden mannen de leiding over de keuken in de horeca en de vrouwen thuis, maar dat is veranderd. Als we geen rekening houden met deze nieuwe biotoop, slaan we de plank mis bij de aanwerving.

Hoe kan de rekrutering geoptimaliseerd worden?
Op dit moment zijn er veel symptomen van overmatig geloven van de kant van de werker, en het feit dat hij of zij te maken heeft met de problemen van andere mensen betekent niet dat hij of zij er last van moet hebben. We moeten ervoor zorgen dat de werker zich bewust is van deze situatie. De echte vraag gaat over de levenskeuze en vanaf dat moment kun je de juiste balans bepalen. Met deze eerste vraag is het mogelijk de rekrutering te verfijnen en succesvol te maken: wat zijn de verwachtingen van de werknemers en hoe kunt u een oplossing vinden? Hoe kun je ervoor zorgen dat je in je basisbehoeften voorziet? Ten tweede moet uw bedrijfsbehoeften combineren met die van de werknemer en flexibel zijn. Ten tweede moet uw bedrijfsbehoeften combineren met die van de werknemer en flexibel zijn.

Tussen werknemer en werkgever verloopt de dialoog almaar moeizamer. Welke krachten spelen er?
De werker is zelfstandig en zorgt voor zijn huis en zijn gezin. Het is de taak van de werker om voor hem te zorgen en hij is degene die daarvoor verantwoordelijk is. De arbeider kan in de ogen van de andere arbeider kijken en zijn visie kan worden ingehaald. De horeca is een vitaal onderdeel van het bedrijf en de werker kan de klant helpen om motivatie en enthousiasme te creëren.

Kan omzet interessant zijn?
We zullen nog steeds kunnen profiteren van de voordelen die zo langdurig zijn, maar we zullen ook kunnen zien hoe interessant het kan zijn, vooral als ik veel open management heb. Dit kan leiden tot interessante veranderingen in de manier waarop de vestiging wordt geleid. Dat wil niet zeggen dat het geen echt probleem is voor de manager. Er moet rekening worden gehouden met de context, maar de werknemers worden vaak sterk beïnvloed door hun eigen acties. Het is goed dat dit vaker voorkomt in de horeca. Een team bestaat uit mensen van verschillende leeftijden en met verschillende achtergronden; het komt eropaan al die werelden bij elkaar te brengen. Aanwervingen moeten ter plaatse gebeuren en niet telefonisch. Hier kan gebeld worden, en er kunnen enkele beperkingen zijn op het persoonlijke element en de relatie tussen twee personen.

Hoe kan de verantwoordelijkheidszin van de werknemer gestimuleerd worden?
Deze garantie moet te allen tijde worden nageleefd. De gebruiker moet het kunnen zien. Als de service niet werkt, betekent dit dat de service niet optimaal is. En we kunnen de werknemer helpen die erop moet letten dat alles soepel verloopt. Motivatie moet niet alleen financieel zijn, maar ook de positieve formulering van kritiek. Vergeet niet dat als de werkgever het niet goed doet, het niet zal lukken. We kunnen seminars organiseren om meer te weten te komen over de wereld van het werk en over de beroepsbevolking. In de horeca is er veel stress en daarom moeten we goed voor onszelf zorgen. Het feit dat mijn teams werken, betekent dat ik aan hun capaciteiten en hun toekomst moet denken. Tegelijkertijd wil ik duidelijk maken dat niemand anders dit op een andere manier kan doen. Ik moet me er ook van bewust zijn dat er een behoorlijke speelruimte is als het gaat om werken, omdat dit een contract is tussen werknemers en werknemers. In een ploeg zijn de rollen goed gedefinieerd. Het is een hiërarchie, maar we kunnen een band creëren, want als het geen emotionele band is, dan gaan mensen mee.

 

Mobiele versie afsluiten