Federatie Horeca Brussel Nieuws Sector 10 tips voor de lancering van uw Horeca e-commerce ?
Sector

10 tips voor de lancering van uw Horeca e-commerce ?

Bron - 18 19

Heb je zin om te ondernemen? Ben je gek op de cateringsector en wil je een online verkoopsite voor cateringproducten of -diensten lanceren, maar weet je niet waar je moet beginnen?

 

Bekijk onze 10 stappen om zo goed mogelijk van start te gaan...

 

  1. Het juiste product of de juiste dienst vinden om te verkopen

De eerste vraag die je jezelf moet stellen over je e-commerce project is: welke producten/diensten ga je verkopen op je online shop? Deze eerste stap is waarschijnlijk het meest cruciaal. Hier zijn een paar hints en tips om u te helpen het ideale product te vinden:

 

Een nieuw product/dienst dat in een behoefte voorziet

Voordat je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt brengt, moet je ervoor zorgen dat het voldoet aan een behoefte van de klant. Om dit te doen, kun je een marktonderzoek. Deze studie stelt je in staat om je kennis van de behoeften van klanten waarop je wilt reageren en de markt waarin je je wilt positioneren.

 

Een product dat zijn waarde op de markt heeft bewezen

Het doel is natuurlijk niet om te verkopen wat iedereen al verkoopt, maar om een product te vinden dat naam begint te maken en al redelijk goed verkoopt. Als je dit product eenmaal hebt geïdentificeerd, probeer het dan te verbeteren door waarde toe te voegen, waardoor je zich onderscheiden van de concurrentie en je verkoop verhogen.

 

Modieuze producten

Veel online retailers storten zich op trendy en modieuze producten. Er zijn veel tools beschikbaar om je te helpen de onderwerpen en interesses van trends te identificeren, maar pas op: producten die het resultaat zijn van een rage zullen een zeer korte houdbaarheid hebben.

 

Om deze veelbelovende trendproducten te identificeren, kun je de volgende technieken gebruiken:

 

  • Google Trends een gratis tool waarmee je kunt zien hoe de populariteit van een trefwoord in de loop van de tijd is veranderd
  • Tijdschriften en blogs die productbeoordelingen publiceren
  • Pinterest en Instagram Sociale netwerken voor het delen van afbeeldingen: sociale netwerken voor het delen van afbeeldingen zijn heel interessant omdat ze het heel gemakkelijk maken om producten te identificeren die veel interesse van consumenten trekken.
  • Marktplaatsen: sites die kopers en verkopers samenbrengen.

 

Positioneer jezelf in een niche

Een nichemarkt is een klein marktsegment met heel weinig concurrentie. Om een nichemarkt te identificeren, kun je de hierboven beschreven trendmethode gebruiken. Maar nogmaals, pas op dat je geen producten selecteert met een zeer korte gewildheidsperiode.

 

Waarom zou je je passie niet uitbuiten?

Misschien maak je zelf prachtige producten of ben je gewoon gepassioneerd door de cateringsector in het bijzonder? Als je houdt van wat je verkoopt, kun je je passie overbrengen en je klanten overtuigen. Maar trap niet in de valkuil om producten te verkopen die alleen bij jou passen.

 

Om dit eerste punt af te sluiten, willen we toevoegen dat het belangrijk is om een product te vinden dat voldoet aan de volgende kenmerken om je logistiek te vergemakkelijken en een grotere winstgevendheid mogelijk te maken:

 

  • Prijzen De producten die je kiest moeten niet te duur zijn. Tussen €20 en €75. Alles onder de €20 kan leiden tot rentabiliteitsproblemen, en alles wat te duur is zal veel opstartkosten met zich meebrengen.
  • Levering Bijvoorbeeld: zoek naar eenvoudige, duurzame producten die niet te omvangrijk zijn en vermijd, indien mogelijk, breekbare producten. Dit maakt het gemakkelijker om goederen naar je klanten te sturen.
  • Leveranciers Kies producten die gemakkelijk te vinden zijn bij leveranciers en die regelmatig worden geproduceerd.
  • Terugkerende aankopen Om het hele jaar door te verkopen, moet je ervoor zorgen dat je niet-seizoensgebonden producten kiest.

 

  1. Vind uw leveranciers

 

Maak je geen zorgen, het vinden van leveranciers is niet zo ingewikkeld - het kost alleen tijd en geduld. Dankzij het internet heb je tegenwoordig met een paar klikken toegang tot alle contacten die je nodig hebt en krijg je gemakkelijk een lijst met leveranciers om contact mee op te nemen.

 

  1. Je merk en je domeinnaam

Als je de producten hebt gekozen die je wilt verkopen, moet je op zoek naar een naam voor uw bedrijf. Lees ons artikel over hoe je de ideale naam voor je bedrijf vindt. Nadat je je naam hebt bevestigd, voordat je het registreert en beschermtControleer voor meer informatie de beschikbaarheid van zowel de naam als de domeinnaam.

 

  1. Je website ontwikkelen 

Voor de technische ontwikkeling van je webwinkel heb je twee opties: de site zelf ontwikkelen of samenwerken met professionals. Als je net begint, is je budget vaak vrij beperkt en kan het inschakelen van professionals erg duur zijn. Gelukkig zijn er een aantal platforms waarmee je heel eenvoudig en tegen lagere kosten een online winkel kunt bouwen.

 

De volgende platforms bieden kant-en-klare online winkelsjablonen met geïntegreerd voorraadbeheer en betalingssystemen:

  • Prestashop
  • Shopify
  • Vierkant
  • Wix
  • Woocommerce 

 

  1. Logistiek

Als je site eenmaal online is en de eerste bestellingen binnenkomen, wat gebeurt er dan eigenlijk op logistiek gebied? Het is Het is belangrijk om te begrijpen dat een groot deel van het runnen van een e-commercebedrijf ligt in de organisatie van je logistiek. (voorraadbeheer, leveringen en retouren). Om deze organisatie optimaal te laten zijn, is het essentieel om het pad te visualiseren dat het product zal afleggen vanaf het moment dat het in je magazijn arriveert tot aan de eindklant. Hoe wordt het opgeslagen? Hoe wordt het geleverd? Hoe worden retouren beheerd? ... Probeer al deze aspecten eens op een rijtje te zetten en de procedures duidelijk te definiëren.

 

  1. Enkele wettelijke en fiscale verplichtingen

Naast je bedrijf legaliseren door jezelf als zelfstandige te vestigenAls onderdeel van hun online aanwezigheid moeten webwinkels voldoen aan bepaalde specifieke wettelijke verplichtingen. Alle e-commerce moet een aantal verplichte pagina's bevatten, zoals juridische kennisgevingen (bedrijfsidentificatiegegevens) en cverkoopvoorwaarden.

 

Bovendien moet je ervoor zorgen dat al je klanten je algemene voorwaarden hebben geaccepteerd voordat ze hun bestelling in je winkel afronden. En vergeet de Algemene verordening gegevensbescherming (GDPR) die vereist dat u uw klanten vertelt hoe hun persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt.

 

Net als elk bedrijf moet je een BTW-nummer. In het geval van een online bedrijf dat internationaal levert, moet worden opgemerkt dat wanneer de omzetdrempels worden overschreden in een ander land dan het land van herkomst van het bedrijf, de verkoper het volgende moet doen het btw-tarief van het land van de klant toepassen. Het is dan nodig om een btw-nummer aan te vragen, vooral in EU-landen.

 

  1. Onderhandelen over je contract met Bpost 

Een belangrijk onderdeel van je logistiek is het verzenden van je pakketten. Om dit zo goed mogelijk te organiseren, moet je een contract afsluiten met een leverancier van leveringsdiensten. In België zijn de bekendste spelers Bpost, TNT, TLS, Mondial Relay en GLS.

 

  1. Je online winkel promoten

Online concurrentie is zwaar. Om je te onderscheiden van de massa en je winkel te promoten, moet je het volgende doen een marketingstrategie en doeltreffende communicatie.

 

  1. Zorg voor uw klantenservice

Klantenservice is een van de grootste uitdagingen voor e-commerce. Voor hun beeldscherm verlangen klanten naar contact en worden ze veeleisender. Bouw een relatie op van nabijheid en vertrouwen door hen te ondersteunen tijdens hun koopervaring en zelfs daarna.

 

  1. Een beetje hulp om je op weg te helpen

Het Brussels Gewest biedt een aantal subsidies voor zelfstandigen en kmo's. Hieronder vindt u een lijst met subsidies die relevant kunnen zijn voor de opening van uw online shop:

 

 

Artikel geschreven door Sandra Moro, raadslid 1819

Mobiele versie afsluiten