Be Horeca

Recente acties van de Fédération Horeca Bruxelles (december 2022)

De vraag duikt regelmatig op: wat doet de Federatie elke dag? Waar houden de mensen die voltijds in het kantoor aan de Guldenvlieslaan werken zich heel de tijd mee bezig? Om daarop te antwoorden brengen we kort verslag uit van onze activiteiten van de afgelopen weken.

We vechten allang voor een verlaging van de kosten; die eis heeft gehoor gekregen.

 

Overleggen met het Gewest over de energiekosten

De stijgende energiekosten behoren uiteraard tot de prioriteiten van onze leden. Daarom hebben we met het Gewest en het kabinet van Trachte gesproken. Dat heeft besloten een handje toe te steken: 30% van het verschil tussen uw factuur voor 2021 en die voor 2022 zal door het Gewest worden gedekt. Deze steun zal beschikbaar zijn in januari, bij de jaarlijkse afrekening. Wij blijven ook tot uw beschikking voor eventuele vragen of problemen in verband met deze kwestie.

Het aantal uren voor studenten verhogen

We vroegen om een verhoging van het aantal uren voor studenten en dat hebben we gekregen. Het aantal uren is opgetrokken van 475 uur per jaar naar 600: een grote verandering voor studenten die in onze sector willen werken.

Verkrijgen van de kostenverlaging

We vechten al heel lang voor een verlaging van de kosten. Deze eis vond gehoor en geldt voor alle andere sectoren. De FHB kon ook een verlaging van de sociale bijdragen bewerkstelligen. Die werden in het eerste en tweede kwartaal met 7% verminderd. Het is een kleine overwinning, maar we blijven hierop voortbouwen.

De loonindexering herzien

Wij vragen niet om afschaffing van de loonindexering, maar wij willen wel dat ze wordt berekend op netto/werknemersbasis. Deze eis is ingewilligd en de sociale lasten zullen worden verlaagd.

Onze website aantrekkelijker maken

Was het u al opgevallen? Onze website is volledig vernieuwd. Dankzij het harde werk van onze IT en het hele FHB-team bent u nog beter geïnformeerd via uw computer én uw telefoon, want onze site is ook responsive in mobiele versie. Er moeten nog enkele kleine aanpassingen gebeuren aan onze mobiele applicatie en vanaf dan vergezelt de Federatie Horeca Brussel u overal.

Verhuizen naar de Guldenvlieslaan

Om onze huurkosten te drukken, is ons kleine team verhuisd van de Anspachlaan naar de Guldenvlieslaan nummer 21.

Aanwerven van een nieuwe communicatiejournalist

Ze heet Romane Henkinbrant. Nadat ze haar pen oefende in het schrijven van talrijke lifestyle-artikels voor de Belgische pers, wilde ze zich nuttig maken voor een sector die ze koestert. We stellen ze graag voor in een kort interview.

Wie is Romane Henkinbrant, de nieuwe communicatiejournaliste van de Federatie Horeca Brussel?

Romane Henkinbrant
Romane Henkinbrant

Hoe zag je professionele parcours er tot dusver uit?

Mijn achtergrond is nogal divers. Ik heb een bacheloropleiding film gevolgd aan het Institut des Arts de Diffusion (IAD) voordat ik me wat meer specialiseerde door te kiezen voor een masteropleiding communicatie en digitale marketing aan de Université Saint-Louis (in samenwerking met het ISFSC). Ik koester een doorgedreven interesse in eten en rondde dus mijn studie af met een Executive Master in food design aan de Academie voor Schone Kunsten van Brussel. Naast mijn studies begon ik al snel te werken als freelance journalist voor verschillende media (Recto Verso Magazine, Bazar Magazin, Elle à Table, Marie Claire Belgium,…), eerst over heel wat verschillende onderwerpen, maar daarna specialiseerde ik me in eten en drinken. Na mijn studie heb ik kort gewerkt bij Synapse Agency, een digitaal marketingbureau, voordat ik bij Rob The Gourmets’ Market aan de slag ging als Digital Marketing Coordinator.

Vanwaar je interesse in de horeca?

Zoals ik al zei, ik hou van eten. Voor mij is het een absoluut genoegen dat al ruim voor de eerste hap begint en tot lang erna aanhoudt. Eten is synoniem met ontmoetingen: culturen, regio’s, mensen. Een moment van gezelligheid, delen en uitwisselen dat evenveel zegt over onszelf als over de mensen om ons heen. Naar mijn mening is de horeca dan ook een essentiële sector die ondersteund en verdedigd moet worden.

Waar staat de Federatie voor?

De doelen die de Federatie verdedigt liggen mij na aan het hart en ik ben blij dat ik de kracht van digitale communicatie kan gebruiken om een sector te verdedigen.

Wat zijn je uitdagingen? Wat is je prioriteit voor de communicatie van de Federatie?

Ik zou alle initiatieven van de Federatie, de kwesties waarvoor ze zich inzet en de verkregen resultaten onder de aandacht willen brengen. Ik wil deze informatie toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen en bewijzen dat wij door samen te werken de beste verdedigers van de sector zijn.

Op welke communicatiemiddelen wil jij je concentreren?

De beste communicatie is die waarbij verschillende kanalen worden gecombineerd tot een complete ervaring. Het is dus niet mijn bedoeling media te verwaarlozen, maar misschien wel de manier waarop we ons op elk van die media uitdrukken te herzien. Ik wil een impuls geven aan de sociale netwerken, met name door na te denken over een videostrategie, omdat het een rijke en krachtige communicatiedrager is.