Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-durable : Duurzame labels: wat zijn de voor- en nadelen voor mijn restaurant?
Be Horeca

Be-durable : Duurzame labels: wat zijn de voor- en nadelen voor mijn restaurant?

 

Als een van de belangrijkste nutsvoorzieningen voor consumenten en bedrijven zijn er nu meer ecologische en ethische keurmerken beschikbaar in Brussel. Maar wat is het beste label voor jouw bedrijf? Wat betekent het om zo'n breed scala aan certificeringen te hebben voor je bedrijf, en waarom moet je er ook meer over weten? Rob Renaerts, de directeur van CODUCO, zal het personeel adviseren bij de overgang naar een dual-use faciliteit.

Eerste etappe uit overtuiging

Voor Rob Renaerts wordt de beslissing om over te stappen op duurzaamheidslabels om te beginnen vaak ingegeven door een persoonlijke overtuiging. "Mensen die bijvoorbeeld Fair-Trade koffie serveren, doen dat omdat ze goede arbeidsomstandigheden in hun zaak willen bevorderen", steekt hij van wal. Deze aanpak is in veel gevallen de eerste stap op weg naar officiële erkenning van de inspanningen die het etablissement levert om duurzamer eten aan te bieden.

Restauranteigenaren kunnen er dus inderdaad voor kiezen om met biologische of producten uit de eerlijke handel te werken. Als dit de enige manier is om ervoor te zorgen dat de klanten wettelijk beschermd zijn, dan is een officiële certificering essentieel. "Ik kan ook bewijzen dat ik met biologische producten werk, als ik op zoek ben naar de best mogelijke certificering", zegt Rob Renaerts. Op die manier zijn labels zowel een marketinggarantie voor de consument als een communicatiemiddel voor restauranthouders.

Brede waaier beschikbare labels

Er is een enorm aantal duurzaamheidslabels en dat kan soms complex lijken voor de sector. Sommige van de beschikbare opties richten zich op specifieke aspecten van duurzaamheid, terwijl andere een meer globale benadering hebben. Rob Renaerts verwijst ook naar het Organic Farming-label, dat gebaseerd is op Europese wetgeving, evenals het MSC-ASC-label voor vis van hoge kwaliteit en nationale labels zoals Label Rouge in Frankrijk, dat minder belangrijk is in België.

Labels zijn zowel een marketinggarantie voor retailers als een communicatiemiddel

In eigen land is het 'Good Food'-label van Leefmilieu Brussel uitgegroeid tot een referentie voor Brusselse etablissementen. In het vorige nummer van Be Horeca berichtten we over "de impact van de aanval op de manier waarop ons engagement voor lekker eten impact kan hebben en de manier waarop de lokale gemeenschap betrokken kan worden", zegt Rob Renaerts.

Tijd en geld

Ondanks de voor de hand liggende voordelen van labels zullen sommige uitbaters aarzelen alvorens aan het proces te beginnen, en terecht. "Mensen in onze sector hebben weinig tijd en staan onder druk. Ik denk dat dit de laatste tijd nog meer het geval is", aldus Rob Renaerts. "De noodzaak om dossiers in te vullen, facturen bij te houden en te voldoen aan strenge voorschriften kan een belasting zijn voor restauranthouders die het toch al druk hebben met het dagelijks beheer van hun zaak."

Bovendien kan het behalen van een label of certificering een aanzienlijke investering vragen, zowel op financieel vlak als in tijd. Sommigen zullen ze dan ook als overbodig beschouwen, vooral als hun klanten al vertrouwen hebben in de kwaliteit van de producten die ze aanbieden. "Als ik de restauranthouder ken en weet dat hij of zij goede producten op het menu zet, hoef ik niet te weten dat hij of zij ook een certificering heeft", merkt Rob Renaerts op.

Strategisch en concurrentievoordeel

Ondanks deze uitdagingen kan een label een belangrijk concurrentievoordeel opleveren. Het is echter niet voldoende voor de retailer om de kwaliteit en het ethos van de producten die ze gebruiken te beheren, het is ook essentieel om een sterke strategie voor productkwaliteit te hebben. Rob Renaerts licht toe: "Door aan te sluiten bij de voorbeeldstrategie zoals de Shifting Economy ze promoot, kunnen bedrijven toegang krijgen tot hogere subsidies en bonussen, een belangrijk voordeel in de economische context die toch wel moeilijk kan zijn voor de sector". (Zie ons artikel over de verschuivende economie en de voorbeeldaanpak van het Brussels Gewest).

Duurzaamheid op maat

In dit opzicht is het cruciaal om goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden die verschillende labels bieden en om diegene te kiezen die het beste overeenkomen met de waarden en de visie van uw bedrijf. "De activiteit van het etablissement speelt een grote rol: zetten ze veel vegetarische gerechten op het menu? Zijn ze biologisch? Hebben ze een milieuvriendelijke manier van werken", adviseert Rob Renaerts. Alle bedrijven moeten zich ook bewust zijn van de noodzaak van kwaliteitslabels met specifieke richtlijnen.

Als een Brussels etablissement een duurzaam label selecteert, is die keuze het resultaat van een denkoefening op basis van zijn overtuigingen, middelen en commerciële doelstellingen. Hoewel dit proces complex en tijdrovend kan lijken, biedt het reële voordelen op het vlak van geloofwaardigheid, communicatie en financiële steun. Zoals Rob Renaerts zegt: "Wie voor een van de belangrijkste spelers in de branche werkt, heeft veel inspiratie. Maar hoe kom ik hieraan tegemoet? Helaas is het geen exacte wetenschap."

Meer financiële steun voor voorbeeldige Brusselse bedrijven

In het kader van de Shifting Economy van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen Brusselse bedrijven die zich onderscheiden door hun sociaal of milieu-engagement rekenen op een verhoging van de gewestelijke financiële steun tot 45%.

Wat is een voorbeeldbedrijf?

Een bedrijf wordt als "voorbeeldig" beschouwd als het bijdraagt aan milieudoelstellingen (recyclage, koolstofneutraliteit, bescherming van de biodiversiteit) of sociale doelstellingen (kwaliteitsvolle tewerkstelling, diversiteit in de teams, goed bestuur). Concreet gaat het bijvoorbeeld om ondernemingen met een door het Brussels Gewest erkend label (Ecodynamische Onderneming, GoodFood, Bcorp, Sociale Onderneming), winnaars van een projectoproep gesteund door het Gewest (Women in business, BeCircular), ondernemingen die mensen helpen om zich opnieuw te integreren in de arbeidsmarkt of werkzoekenden op te leiden.

Mobiele versie afsluiten