Federatie Horeca Brussel Nieuws Nieuws Be-mobiliteit "Geen enkele stad ter wereld is toegankelijker dan Brussel"
Nieuws

Be-mobiliteit "Geen enkele stad ter wereld is toegankelijker dan Brussel"

Fabian Maingain over mobiliteit in Brussel

Interview Vanille Dujardin

Als Schepen voor de Stad Brussel belast met economische zaken, staat hij per definitie op de eerste rij om kwesties inzake de ondersteuning van de Brusselse horeca op te lossen. Op het vlak van mobiliteit heeft hij het over het "waanbeeld van de ontoegankelijkheid".

Denkt u dat Brussel toegankelijk is?

Ja, ik denk niet dat er een toegankelijkere stad is dan Brussel, dankzij de verschillende vervoermiddelen die er mogelijk zijn. De cijfers spreken voor zich: meer dan 70% van de mensen die naar het centrum van Brussel reizen, doen dat met een ander voertuig dan de auto. Geen enkele andere stad heeft zo'n open netwerk als ons stadscentrum: meerdere stations in het stadscentrum, meerdere metrolijnen, meerdere tram- en buslijnen... Daarom heeft het stadscentrum zo'n multimodale hypertoegankelijkheid. 

Veel mensen vinden nochtans precies het tegenovergestelde.

Brussel is geen autovrije stad meer. Daarom hebben we de afgelopen jaren grote rampen gezien en staan er mensenlevens op het spel, maar Brussel is nog steeds een stad. We mogen de Brusselaars echter niet in de steek laten door deze schandelijke houding. We willen ook gebruik maken van communicatiemiddelen zoals Fastlane, dat mensen uit Waals-Brabant en Vlaams-Brabant helpt om de stad te leren kennen. Ook versterken wij de bewegwijzering, zodat ze duidelijker is, en bevorderen wij het gebruik van openbare parkeerplaatsen om openbare ruimte vrij te maken. 

Hoe kunnen de Brusselaars zo onverschillig staan tegenover dit vandalisme?

Verandering is altijd eng. Dat is legitiem en begrijpelijk. De laatste jaren zien we echter veel 'Brussel bashing'. Veel mensen die al lang in Brussel wonen, zeggen dat Brussel onveilig, onaangenaam en oneerlijk is. Maar de Brusselaars weten heel goed dat dit niet zo is. Onze stad is gastvrij, warm en behoorlijk toegankelijk. Er is grote nood aan communicatie, zodat Brussel kan schitteren in zijn glorie. 

Hoe wilt u het imago van Brussel weer oppoetsen?

We voeren verschillende communicatiecampagnes. Er zijn er twee. De eerste heet 'Optie B'. We presenteren Brussel niet alleen als wereldstad, maar we vertellen ook wat de Brusselaars doen en hoe belangrijk hun handel is. We moeten er ook voor zorgen dat de voetgangerszone als een publieke voorziening wordt gebruikt en dat mensen ertegen worden beschermd. We willen ook een communicatiecampagne om dit nieuwe centrum, dat een geweldige plek is om te wonen en te werken, te promoten. 

En hoe zal de mobiliteit er in de toekomst uitzien?

In het stadsplan zal aan de behoeften van de stad worden voldaan door middel van een aantal veranderingen. Dit is een geweldige kans om de stad Brussel nog belangrijker te maken als centrum. Er zijn genoeg plekken waar je gebruik van kunt maken, zoals de metro, en we kijken uit naar je komst!

 

Mobiele versie afsluiten