
Blackbox en nachtelijke uren
Eén van de kwesties die verschillende horecadisciplines interesseren, zijn de installatievoorwaarden van de blackbox en de optimalisaties van de nachtelijke uren. David Debin, gespecialiseerd in sociale wetgeving, biedt ondersteuning en begeleiding.
Hoe kan een beheerd kassasysteem met gegevensmodule worden geïnstalleerd?
David Debin: U moet eerst contact opnemen met het Ministerie van Financiën. Vervolgens vraagt de kassaleverancier - via uw kassanummer - de module aan, die afhankelijk van de voorraad zal worden geleverd. Dit kan lang duren. Je moet je er echter altijd van bewust zijn dat het systeem is gewijzigd. Tussen beide periodes moet je altijd rekening houden met de mogelijkheid van incidentele storingen (stroomuitval, computerproblemen, etc.) met BTW-bonnen. De e-mails bewijzen dat u de nodige stappen heeft ondernomen, maar dat de leveranciers niet volgen. De FOD Financiën weet sowieso wanneer de bestelling geplaatst is, maar nog niet geleverd is.
Wat zijn de installatievoorwaarden voor een geregisseerd kassasysteem met datamodule?
Debin: 25.000 euro in jaarlijkse omzet ter plaatse en niet op de afhaalmaaltijden. Dit bedrag vertegenwoordigt +/- 90 euro maaltijden per dag. Zodra u denkt dat dit gemiddelde te hebben bereikt, moet u voorbereidingen treffen om een geregisseerd kassasysteem met datamodule te installeren.
Hoelang bedraagt de wachttijd?
DebinWegens corona en problemen met de elektronische bevoorrading, zijn er momenteel modellen die niet meer in voorraad zijn. Het gaat om het type machine. Er zijn "plug and play" installaties, die je gemakkelijk zelf kunt installeren en bedienen, en andere die een speciale configuratie vereisen.
Wie mag het systeem installeren?
Debin: In alle gevallen moet de leverancier toestemming hebben om het systeem aan de externe module te koppelen. Goedgekeurde software in de kassa wordt ook aanvaard. De FOD Financiën komt de installatie controleren, maar deze controle is niet regelmatig. Door de elektronische componenten van het systeem is het altijd mogelijk om het tijdstip van aansluiting en van de verrichte handelingen te controleren.
Wat bij installatieproblemen?
Debin: Bij inspectrice wordt de beheerder van de inrichting verantwoordelijk gesteld, maar hij kan aantonen dat hij de nodige maatregelen heeft getroffen voor een leefbare installatie. Bij twijfel zal de inspecteur rechtstreeks op de module controleren. De opslag kan op elk moment worden gecontroleerd. Problemen met de installatie zijn uiterst zeldzaam, aangezien de leverancier het risico loopt zijn accreditatie te verliezen.
Worden prikfouten beschouwd als pogingen tot fraude?
Debin: Het is de taak van de inspecteur om de geschiedenis van het bedrijf en de manier waarop het wordt geleid te controleren. De inspecteur moet de geschiedenis in elk geval controleren. Dit is problematisch omdat de faciliteiten regelmatig en systematisch worden gecontroleerd. Wanneer er een inspectie wordt uitgevoerd, is het eerste wat in je opkomt dat het om een anomalie gaat, maar tegelijkertijd is het ook fraude.
Hoe de nachtelijke uren optimaliseren?
DebinOptimalisatiemiddelen worden meestal weinig gebruikt en moeten kaderen in een structurele denkoefening. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid van een nachtshift tussen 20u en 5u, om een korting van 26% op de bedrijfsvoorheffing te kunnen genieten. Een ander idee bestaat erin de meerderheid van het personeel voltijds tijdens de avond en de nachtelijke uren te zetten, dus na 20u om meer fiscaal voordeel te doen. De middaguren kunnen bezet worden door deeltijds personeel en studenten. Deze uren moeten dus worden aangepast om na middernacht open te mogen blijven. Het komt eropaan om het personeel te houden tot na middernacht voor de mise en place en om op te ruimen, en het de volgende dag te laten terugkomen om 11u (in plaats van om 8 of om 10u).
Andere mogelijke pistes zijn de inzet van tijdelijk personeel op de middag, een goed beheer van de werkuren van studenten en extra's op lange dagen. Bovendien kan er ingezet worden op de openingsdagen en de loonpakketten. Een aangepaste rekrutering is noodzakelijk om het profiel te kiezen met een profiel dat aangepast is aan deze herschikkingen. Een loonsverhoging van de werknemer die na middernacht werkt door een deel van het gerecupereerde geld, kan gunstig zijn om dit systeem duurzaam in stand te houden. Dit is ook goed, maar voor een groot dossier zou het beter zijn om 10% te gebruiken om de loonmassa aan te sturen, zonder veel problemen.
Be Q&A - Aansprakelijkheid horecazaak
Door Eric Jacobs, advocaat aan de Brusselse balie en het Luxemburgs Hof
Kunnen de gebruikers/zaakvoerders van een tuinbouwazaak betrokken worden bij een evenement, zoals een veiling, een aanranding of een tentoonstelling in het gebied? Het proces is complex en tijdrovend. Het probleem kan worden opgelost door de hand van de betonwerkers, met een koerswijziging op basis van praktische overwegingen.
Laten we beginnen met een onderscheid te maken tussen strafrechtelijke aansprakelijkheid (de sanctie bestaat uit een straf ter bescherming van de openbare orde) en burgerrechtelijke aansprakelijkheid (de sanctie bestaat uit een schadevergoeding en dient ter verdediging van particuliere belangen). Wat die laatste betreft, zullen we het alleen hebben over buitencontractuele aansprakelijkheid (versus contractuele aansprakelijkheid). Op het tweede gebied kan een persoon onderworpen worden aan de sanctie van arbitrage als hij of zij betrokken is geweest bij het initiëren van een vordering. Dit kan zowel een eenvoudige als een complexe opheffing zijn. In het geval van een strategische actie (geweldpleging, aanranding, diefstal, enz.) is het essentieel dat de dader wordt herkend om een verbinding en dus een wijziging tot stand te brengen. De gebruiker van een noodoproep moet altijd gewaarschuwd worden als hij of zij persoonlijk gevaar loopt door strafrechtelijk laakbare handelingen. De indiener van de klacht kan enkel een schadevergoeding krijgen als de strafrechter hem schuldig verklaart.
Aansprakelijkheid voor schuld
Wat de burgerlijke fout betreft, die kan worden beschouwd als het niet naleven van een gedragsregel. Artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek verplicht eenieder die door het begaan van een fout schade toebrengt aan een ander, deze te vergoeden. Het slachtoffer moet dus een fout bewijzen (nalatigheid kan volstaan), alsook schade (materieel en/of moreel) die in oorzakelijk verband staat met de fout. Het volstaat niet dat een klant van een discotheek van oordeel is dat hij schade geleden heeft, om de zaakvoerder te verplichten deze te vergoeden.
Hoofdelijke aansprakelijkheid en eigendomsaansprakelijkheid
Naast de persoonlijke keuzevrijheid van het individu zijn er nog andere rechten op keuzevrijheid die de eigenaar/exploitant van een hotel kan uitoefenen. Aan de ene kant is er de aansprakelijkheid voor het slachtoffer. De wet heeft vermoedens van aansprakelijkheid geschapen, met name voor opdrachtgevers die verantwoordelijk zijn voor werknemers die onder hun toezicht staan. Ten tweede, aansprakelijkheid voor dingen. De wet bevat ook andere bepalingen op het gebied, zoals die met betrekking tot de bescherming van het milieu, die van groot belang zijn voor mensen.
Voorbeelden
Neem het voorbeeld van een klant die gewond raakt, als in een nachtclub een plek op hem valt of omdat hij op stukken glas struikelt op een gladde vloer. Wij hebben vastgesteld dat het slachtoffer de schuld van de horeca-uitbater zal moeten bewijzen. De burgerlijke rechter zal vragen of het ongeval zonder deze fout toch zijn gebeurd zoals het is gebeurd. Dit kan het geval zijn als de zaakvoerder roekeloos heeft gehandeld, bijvoorbeeld door het gebroken glas op de grond niet op te ruimen. Hij kan zelfs als onvoorzichtig worden beschouwd omdat hij een dronken of agressieve klant niet aan de deur heeft gezet. Deze beoordeling wordt per geval gemaakt op basis van feitelijke elementen (bijvoorbeeld het gedrag van de dader vóór de daad of het feit dat de leidinggevenden op de hoogte waren van de aanwezigheid van gebroken glas).
Maar als je eenmaal je huiswerk hebt gedaan, hoef je je geen zorgen te maken over andere kinderen.
- Het slachtoffer kan een beroep doen op een gebrek. Was de vloer aangetast door een gebrek dat van dien aard was dat het gewettigd vertrouwen van elke normaal voorzichtige gebruiker kon misleiden? In dat geval is een schadevergoeding mogelijk op grond van artikel 1384, lid 1 BW.
- Het kan zich ook beroepen op de aansprakelijkheid van de opdrachtgever. Had de werknemer van laatstgenoemde geen vooruitziende blik of geen voorzorgsmaatregelen getroffen, bijvoorbeeld door het gebroken glas op de vloer niet op te ruimen, hoewel hij daarvan op de hoogte was? Een positief antwoord geeft recht op schadevergoeding op grond van artikel 1384, par 3, van het Burgerlijk Wetboek.
In extreme situaties mag de gebruiker niets doen. Hij moet zich bewust zijn van zijn persoonlijke veiligheid en hij moet zich ervan bewust zijn dat hij overbelast dreigt te raken, d.w.z. dat hij zijn baan kan verliezen.
In geval van een geschil over het gebruik van een fiets kan hij voorstellen om het slachtoffer opnieuw te laten beoordelen op zijn geldigheid, op voorwaarde dat hij de klantens het recht heeft gegeven om de fiets te gebruiken. Dit zou moeten leiden tot een uitspraak van verantwoordelijkheid. Het wettelijk kader bevat een aantal bepalingen, vooral met betrekking tot een eenvoudige uitvoering van de wet. Dit is een grote kans.
Zo werd in het geval van een persoon die bij de ingang van een winkel zijn evenwicht verloor doordat een tapijt een niveauverschil bedekte, geoordeeld dat het tapijt een abnormaal kenmerk van de vloer vormde dat het gewettigd vertrouwen van de klanten kon bedriegen en hen schade kon berokkenen. Gerechtigheid ligt ergens tussen "weten waar je aan toe bent" en "een gevaar voorkomen".