Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-partners : "In het oog van de coach" met Angélique Scaillet 
Be Horeca

Be-partners : "In het oog van de coach" met Angélique Scaillet 

 

Als adviseur en projectbegeleider in de Brusselse horeca bij hub.brussels sinds bijna 18 jaar, kunnen we Angélique Scaillet gerust beschouwen als een expert in haar domein. We kijken ernaar uit om te horen wat je nodig hebt en om nuttige tips te krijgen over wat je kunt verwachten in de retailsector.

 

Wees Horeca. Hoe kan je het Brussels Agentschap voor het Ondernemerschap gebruiken?

Angélique Scaillet. Ik ben starters coach bij hub.brussels. Mijn rol betreft de positionering, begeleiding en coaching van handelsprojecten. Ik ben ook betrokken bij de coördinatie van Kokotteelf horeca-incubators.

B-H: Wat zijn de klassieke etappes in een horecabegeleiding?

Eerst moeten we een businessplan opstellen. Dit is de reden waarom kandidaten hun project eerst op tafel leggen en niet op de lange baan schuiven. Mensen moeten een ondernemingsplan en een financieel plan opstellen. Vervolgens organiseren we een eerste bijeenkomst om te zorgen dat alle aspecten aan bod komen.

Ten tweede richt ik me op de zones die relevant zijn voor het concept en valider ik de handelsruimte die de kandidaten voor ogen hebben. Ik wil de specifieke behoeften van de kandidaten leren kennen via een gepersonaliseerde aanpak. Tegelijkertijd zal ik de kandidaten in contact brengen met de economische spellers in de regio Brussel-West en met vertegenwoordigers op het gebied van subsidies, handel, communicatie, digitale strategie enzovoort. 

Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de vereiste investeringen en de verwachte inkomsten

Het dubbele verschil tussen het openen van een horecagelegenheid is welbekend, net als het feit dat er gekozen kan worden voor alle verschillende soorten catering. Wat zijn de deze belangrijkste?

Ligging. De locatie is cruciaal voor het succes van de tuinbouwtentoonstelling. Dit is een geweldige plek om te genieten van een gebied dat dicht bij de beste klantenring ligt en veel doorgangspotentieel heeft. Een strategisch sterke ligging kan de zichtbaarheid, bereikbaarheid en dus het aantal bezoekers vergroten. 

Concept in aanbod. Het concept van de zaak moet uniek en gedifferentieerd zijn. Het soort materiaal, de uitstraling, de stijl van het ontwerp en de visuele identiteit moeten zichtbaar zijn. Eén uitgebalanceerde aanpak kan helpen om klanten aan te trekken en te transformeren. Een marktstudie is essentieel om uit te zoeken of het concept in een onvervulde behoefte voorziet en/of voldoende verschilt van de concurrentie.

Financieel beheer. Een goed financieel beheer is essentieel vanaf dag 1. Dit houdt in dat er een gedetailleerd financieel plan moet worden opgesteld, dat de operationele en bedrijfskosten moeten worden herzien en dat de cashflow moet worden bewaakt. Het is belangrijk dat u een duidelijk beeld heeft van de vereiste investeringen en de verwachte inkomsten, en om passende financieringsoplossingen te plannen. Een nauwgezet en strikt financieel beheer helpt om de stabiliteit van het bedrijf te behouden en de ontwikkeling op lange termijn te vergemakkelijken.

Wat is de grootste fout die starters maken als ze een bedrijf beginnen?

Velen zullen dat doen, velen zullen dat doen, velen zullen kopen, velen zullen verkopen en velen zullen zeggen dat ze meer willen dan ze nodig hebben. Veel mensen richten zich op het concept en de implementatie van hun bedrijf en kijken niet naar essentiële financiële aspecten zoals cashflow en een financiële reserve voor toekomstige groei. Dat kan leiden tot cashflowproblemen, moeite om de bedrijfskosten te dekken en uiteindelijk het mislukken van de onderneming.

Hoe zal de sector evolueren volgens uw expertise met betrekking tot de Brusselse horeca?

De sector is veranderd. Klanten worden steeds veeleisender. Ellenlange menu's met gerechten variërend van tomaat-garnaal tot pizza en tiramisu behoren tot het verleden: dit soort formules inspireren klanten niet meer en werkt niet meer.

Wat we de laatste vijf jaar of zo hebben gemerkt, is dat conceptten - restaurants met een enkel product en een sterke identiteit - wel werken (Wantany, Knees To Chin, Takumi...). Voor traditionele restaurants is het essentieel om een breed scala aan producten te kunnen serveren op basis van kwaliteitsproducten. Ik herhaal: geen menu's met 20 voorgerechten en 20 hoofdgerechten.

Kortom, focussen op een gespecialiseerd, goed gedefinieerd aanbod en op de kwaliteit en herkomst van de producten zijn essentieel om aan de verwachtingen van de klanten van vandaag te voldoen en het succes van de zaak te verzekeren.

Dankzij dit project kunnen we faillissementen vermijden en familiedrama's, foute keuzes voorkomen

U beheert ook de horeca-incubator Kokotte, een initiatief van hub.brussels dat starters helpt om hun concept gedurende een bepaalde periode uit te testen.

Wat was uw missie binnen dit project?Broedmachine Horeca Kokotte

Ik selecteer de beste kandidaten met behulp van een multidisciplinaire jury en via een open competitie. Na een paar jaar, als je klaar bent om te beginnen, begin ik met de voorbereiding. Mijn rol is ervoor te zorgen dat er rekening wordt gehouden met de administratieve aspecten van het project; ik zorg ook voor de lokale autoriteiten en de lokale organisatie, zodat de kandidaten zich op hun project kunnen concentreren.

Ik coördineer de coachingsessies, de incognito gasten en ook een nepbezoek van de voedselinspectie. Ik wil graag een evaluatie in twee stappen uitvoeren, zodat ik zeker weet dat het project aansluit bij de behoeften van de kandidaten. Ik zal immers instaan voor hun begeleiding en advies tijdens het hele Kokotte-avontuur.

Wat voor voordelen genieten de geselecteerde projecten tijdens hun Kokotte-avontuur?

Na de selectie sturen we onze kandidaten naar onze partner HoReCa Forma Be Pro voor een keukentest. Als de test niet overtuigend is, neemt Horeca Be Pro hen onder zijn hoede door ze een opleiding voor te stellen om hun vaardigheden in hun toekomstige beroep te perfectioneren. Als de test wel succesvol blijkt, begint het Kokotte-avontuur!

Kandidaten kunnen solliciteren naar een kant-en-klare restaurantruimte met een professionele keuken voor de lage prijs van €1.000 per maand. Ze krijgen ook toegang tot gratis groepstraining, ondersteuning bij de opstelling en opvolging van hun financieel plan, en individuele coaching in digitale marketing, winkelinrichting, voedselhygiëne en -veiligheid, personeelsbeheer, en de implementatie en opvolging van een Good Food-strategie.

Als het avontuur er opzit, doe ik een eindbeoordeling met de kandidaten en stuur ik ze terug naar de traditionele begeleidingscyclus om te garanderen dat ze kunnen openblijven.

Mensen worden gedwongen hun mond te houden. Maar dat is geen mislukking, integendeel. Dankzij dit project zullen we faillissementen, familiedrama's en ernstige misdaden kunnen zien.

Een briljant idee kan mislukken als het niet ondersteund wordt door nauwgezet beheer

Stel dat u een enkele goede raad mocht geven aan een jongere die ervan droomt mijn eigen horecazaak te openen?

Focus op de kwaliteit en identiteit van je concept. Kies een niche of een sterproduct en ontwikkel een aanbod dat zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Investeer in kwaliteitsproducten, bouw een solide relatie op met uw leveranciers en zorg ervoor dat elk aspect van uw zaak, van het onthaal tot de presentatie van het eten, deze identiteit weerspiegelt.

Je moet je bewust zijn van je financiële situatie. Stel een solide bedrijfs- en financieel plan op, wees streng in het beheer van kosten en financiën en zorg voor een veiligheidsmarge om onverwachte gebeurtenissen op te vangen. Een briljant idee kan alleen in de praktijk worden gebracht als het niet wordt gebruikt door stakers.

Als je een project wilt starten, moet je kunnen vertrouwen op je personeel, een sterk team en de goodwill van je partner. Een gebrek aan personeel of een slecht partnerschap kan het project ernstige schade toebrengen.

Ik wil er ook op wijzen dat dit een overeenkomst is tussen partners en een indicatie van de status van het bedrijf. De overeenkomst regelt de levering van goederen en diensten en de bedrijfsvoering, maar beschrijft ook de procedures die moeten worden gevolgd in geval van geschillen.

Last but not least zul je in staat zijn om je diensten aan te bieden en er voordeel uit te halen. De horeca evolueert voortdurend en het is essentieel om rekening te houden met de feedback van klanten, je behoeften en het belang van trends om succes en mislukking te voorkomen.

Drie adressen gesteund door de Kokotte-incubator :

Kitsune :

Dat is waar het bij de veganistische fastfoodeters om draait: geen hardgekookte eetwaren, geen slordige kaas, maar veel hamburgers met veel vulling. Ook de veganistische frietjes zijn om duimen en vingers bij af te likken. Alles is bovendien huisgemaakt.

Kitsune, Beenhouwersstraat 25, 1000 Brussel

Refoodgees : Een restaurant met betekenis. Refoodgees stelt deze ruimtes open voor het publiek en serveert authentieke, humane maaltijden in de faciliteiten die sociale en professionele integratie bieden aan jongeren en nieuwkomers. Bedoeling? Deze mannen en vrouwen hebben een enorme klus te klaren door zowel op de werkvloer als op het veld ondersteuning te bieden. 

Refoodgees, Emile Féronstraat 153, 1060 Sint-Gillis

Konchū :

Deze Japanse kantine nieuwe stijl heeft van de weinig bekende Japanse curry (bijgenaamd kare) zijn paradepaardje gemaakt. Het gerecht wordt bereid met een verscheidenheid aan zorgvuldig geselecteerde kruiden en lokale groenten, geserveerd met rijst of udon noedels. Vervolgens kiezen de gasten hun toppings en extra's à la carte met een troostrijk resultaat op maat.

Konchū, Ernest Solvaystraat 20, 1050 Elsene   

Mobiele versie afsluiten