Grégory Sorgeloose, medezaakvoerder van het kabinet Sorgeloose & Trice dat gespecialiseerd is in de overlating van horecazaken, neemt de pols van de Brusselse horeca.
Veel mensen in Brussel waren teleurgesteld over de start van het seizoen 2024, en dit was een grote klap voor de horeca in de stad. De media hebben nog geen kans gehad om de situatie te bekijken. Daardoor zijn er nu een aantal mensen die het gevoel hebben dat ze niet zijn buitengesloten door moderne politici in een samenleving die nog steeds in crisis verkeert.
Dit is de eerste afbeelding van de horecamarkt in Brussel. Er is een zachte melancholie voelbaar, maar de verkiezingsuitslag heeft de debatten nieuw leven ingeblazen en een sprankje hoop lijkt geoorloofd in de hoofdstad die in greep lijkt van verandering en eeuwige vernieuwing.
Het klopt dat de afgelopen jaren hun sporen hebben nagelaten. De horeca heeft de status van een verschoppeling: het is een bedrijf dat in de open markt als nobel wordt beschouwd en waar de mensen met respect worden behandeld, maar dat in de praktijk veel respect afdwingt. Krediet krijgt het vak enkel in homeopathische doses en op voorschrift en dat geldt des te meer bij de banken die er nooit in hebben geloofd.
Achter de spiegel
Maar we willen ook een andere kant van het verhaal zien, en we willen de horeca zien zoals die voor ons is, omdat het de enige manier is waarop we een goede tijd kunnen hebben of lekker kunnen eten. Het is een beroep van totale en absolute, alles opslorpende en verslavende passie. Het is een beroep van totale en absolute, alles opslorpende en verslavende passie. Dit betekent ook het openen van nieuwe filialen. Het vak heeft ook een opwindende kant die nieuwe ontwikkelaars zoeken in het creëren of dupliceren van een concept. Elke week zien meerdere start-ups het levenslicht, met innovatieve bedrijfsmodellen en creatieve interne organisaties. Zoals ik al gezien heb, is de Brusselse horeca een belangrijke speler geworden, en de sector is dynamischer dan ooit. Elke dag kondigt er wel een piepjonge nieuwkomer aan dat hij of zij een restaurant gaat beginnen, aangemoedigd door vrienden en familie en geïnspireerd door de uitstraling - met dank aan de marketing - die rond het beroep hangt.
Het is een beroep van totale en absolute, alles opslorpende en verslavende passie
Nieuw paradigma
We weten het zeker: dit nieuwe paradigma brengt nieuwe vibes naar de eetscène en brengt elke dag nieuwe culinaire concepten en thema's, nieuwe zeevruchten en nieuwe speltkoppen op tafel. De nieuwkomers zijn geen vreemden van de crisis. Ze geloven dat de klanten van de sector op de lange termijn moeilijk te vinden zullen zijn en dat ze op de korte termijn niet de naïviteit en enorme energie van de beginner zullen kunnen vinden die wordt vergaard door het gebruik van innovatieve methoden en modellen. De selectie is voor later, zodat de realiteit van de praktijk aan de andere kant kan worden gezien: veel van deze jonge enthousiastelingen zullen het daglicht niet kunnen zien. En het is niet goed als op een dag als vandaag andere mensen wel kunnen doen wat ze moeten doen.

Wie zijn die nieuwe ontwikkelaars?
De nieuwe generatie waarover we het hierboven hadden, omvat twee verschillende profielen. Enerzijds zijn er de "financiers" die zich in de eerste plaats richten op de lancering van winstgevende bedrijfsmodellen en vaak een hogere opleiding of universitair diploma hebben. Je kunt ook kiezen voor een specialistische professionele achtergrond. Deze 'categorie' heeft bijgedragen aan de komst van nieuwe, 'schonere' praktijken in de sector en heeft veel van de 'old school' uitbaters uit de sector geweerd. Ze roepen ook op tot meer transparantie en toezicht, onder andere door de introductie van 'single-product' en 'fast casual' concepten, die ook gekopieerd kunnen worden.
Daarnaast zijn er veel mensen die 'gedreven' zijn vanwege hun passie voor producten en wijnen, hun talent voor de meest geavanceerde technieken en hun passie voor de menselijke geest van gastvrijheid. Zij creëren culinaire wonderen en zorgen voor zuurstof in de hoofdstad, waar de traditionele eetgelegenheden alleen maar meer van hetzelfde serveren.
Het is geweldig om te zien hoe deze onconventionele, ontwrichtende inspiratie werkt en hoe het de extra spirit in je naar boven brengt!
Tijd voor creativiteit, door neer te strijken in meer afgelegen en minder drukbezochte zones van Brussel
Hoe ga je nu verder? Waar zijn de financiële middelen?
Natuurlijk heeft deze nieuwe generatie niet de financiële bagage van haar voorgangers, die vrijwillig een breed scala aan technologieën hebben gebruikt om hun winstgevendheid te verhogen en honderden dollars te besparen. Boven of onder de tafel. Bij de ondernemers van nu zit het geld niet meer onder hun matras of in hun kussen. Hun enthousiasme wordt weerspiegeld in hun ideeën en hun dynamiek. Maar naast de materiële middelen is het natuurlijk moeilijker om te concurreren met de belangrijkste merken in de sector. Daarom is het essentieel om creativiteit op de voorgrond te brengen en het mogelijk te maken om in meer open en minder dichtbevolkte gebieden van Brussel te werken. Het is er goedkoper, toegankelijker, alternatiever en uiteindelijk een beetje exotischer. En het helpt om de stad in een andere wereld te brengen, met een eigen cultuur en universum. Mooie voorbeelden zijn topnamen als Barge, Kline of de Nightshop, om er maar een paar te noemen: wie zou er in de jaren '90 aan gedacht hebben om een zaak te openen aan de Ieperlaan of aan het einde van de Vlaamse Steenweg? Niemand! En er is nog veel werk aan de winkel om de Louizalaan open te stellen voor een normale weg. En toch. Brussel verandert, of we dat nu leuk vinden of niet.
Restaurants zoals vroeger
Brussel verandert. Het is niet alleen een politieke agenda, maar ook een manier voor deze nieuwe generatie om de stad beter te leren kennen. Boomers en Gen X-ers hebben het over het sterke identiteitsgevoel van Brussel en over hun comfortabele woningen in de Brabantse Rand. Aan klanten geen gebrek, dat is waar, maar nostalgie is niet altijd de beste raadgever. En vroeger was niet altijd het beste.
Hoewel elk dogmatisch beleid dat alleen rekening houdt met de belangen van bepaalde insiders kritiek verdient en het centrum van Brussel inderdaad minder makkelijker bereikbaar is dan vroeger, kunnen we alleen maar vaststellen dat Brussel aan het veranderen is en dat elke transformatie tijd nodig heeft. De angst voor vandalisme zou voor ons een reden kunnen zijn om Brussel en de stad 's nachts eens goed onder de loep te nemen. Maar dat is een andere zaak.
Besluit
Is het de horeca die Brussel verandert? Of Brussel de horeca? Het is een beetje zoals met de kip en het ei en er is geen fout antwoord, er kan maar één conclusie getrokken worden. De sector bestaat en moet blijven bestaan uit mensen die in de primaire sector werken om te drinken, om in contact te zijn met andere mensen. En als de sector in een crisis verkeert, is het niet de moeite waard om te weten dat de sector het moeilijk heeft, want dat komt door de passies die creativiteit drijven. De sector moet zich open kunnen stellen en naar zichzelf kunnen kijken om te kunnen reageren. Wat een prachtig beroep! Lang leve de horeca!