Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Solutions : Apéro Club, de driemaandelijkse afspraak voor de Brusselse horeca
Be Horeca

Be-Solutions : Apéro Club, de driemaandelijkse afspraak voor de Brusselse horeca

 

Op 23 januari lanceerde de Brusselse Horecafederatie haar eerste Apéro Club, het nieuwe trendy evenement voor horecaprofessionals om in een open sfeer problemen uit de sector te bespreken en bij te praten. Op het menu van deze eerste editie? De indexering van het sociaal budget van een onderneming. 

Kort verslag van het gesprek met gastspreker David Debin.
In ongeveer een jaar tijd is het 'klassieke' economische model van de tuinbouwsector ingrijpend veranderd. Dat heeft te maken met de verandering van de klantenkring en zijn gewoonten, de toenemende concurrentie, het personeelstekort, de afnemende vaardigheden en het gebrek aan opleiding en/of ervaring van nieuwe ondernemers...
2023 ziet er op het eerste gezicht niet beter uit voor de sector, gezien de kostenexplosie als gevolg van zowel de hoge energieprijzen als de loonindexering. Sommige bedrijven moeten in hun bedrijfsplannen rekening houden met deze kosten, maar niet allemaal.

In deze omstandigheden is het niet verwonderlijk dat bijna de hele sector rekening houdt met een omzetdaling en een lagere rentabiliteit in 2023.


De grote veranderingen voor 2023

Opvallende veranderingen dit jaar zijn:

  • De algemene stijging van de grondstofprijzen;
  • De stijging van de energiekosten (voorlopig omdat 40% van de contracten nog vast is);
  • De loonindexering van 10,964%.

Om op deze problemen te reageren, heeft de Federatie Horeca Brussel samengewerkt met de regering om bepaalde steunmaatregelen in te voeren.

  • Een vermindering van de sociale bijdragen met 7,07% voor twee kwartalen en een uitstel van betaling in 2025 van de laatste twee kwartalen van 2023;
  • Verhoging van het aantal studenten van 475 uur naar 600 uur/jaar in 2023 en 2024.

Enkele pistes voor de sector

De sector maakt zich zorgen over de strategische acties die moeten worden ondernomen om de watervoorziening in stand te houden. Sommige instellingen leveren aanzienlijke inspanningen om de kwaliteit van hun watervoorziening te verbeteren.

Andere mensen worden getroffen door hun sociale systeem: door de lagere wateropbrengst of door de vernieling van openingen, zoals veel mensen zijn getroffen. Maar ook door het aantal overstromingen en het aantal mensen in de ruimte. Er zijn vele redenen waarom wij diensten moeten verlenen aan mensen of diensten moeten verlenen aan mensen in verschillende gebieden.

Sommige etablissementen noemen andere mogelijkheden: de prijzen verhogen, ervoor zorgen dat de gemiddelde rekening stijgt (met name door een dienst met toegevoegde waarde), de kosten verlagen (bijvoorbeeld door de producten die in de keuken worden gebruikt aan te passen), nieuwe aanbiedingen en verschillende partnerschappen ontwikkelen, de klanten beter targeten, adverteren, enz.

Winstgevendheid, maar ook een goede levenskwaliteit  

Dit is een goede zaak omdat het betekent dat de horeca moet worden verbeterd. Veel ondernemers starten hun projecten zonder goed management, zonder marktonderzoek en zonder rekening te houden met de factoren die op lange termijn van invloed kunnen zijn op de winstgevendheid. Het grote aantal misverstanden in de horeca is een punt van discussie en analyse. Het is belangrijk dat rekening wordt gehouden met de kosten, de productiviteit en de rentabiliteit van uw bedrijf.

Om een zeker evenwicht te bereiken, zouden F&B-kosten (eten en drinken) gemiddeld 25% van de omzet moeten uitmaken. Om een zeker evenwicht te bereiken, zouden F&B-kosten (eten en drinken) gemiddeld 25% van de omzet moeten uitmaken (exclusief btw), personeelskosten tussen 35% en 40% en vaste kosten tussen 15% en 20%.

"Om een zeker evenwicht te bereiken, zouden F&B-kosten gemiddeld 25% van de omzet moeten uitmaken (exclusief btw), personeelskosten tussen 35% en 40% en vaste kosten tussen 15% en 20%."

Handig hulpmiddel: het rentabiliteitsrad

De Federatie Horeca Brussel ontwikkelde het Rentabiliteitsrad om ondernemers te helpen eventuele problemen in verband met de gezonde financiële ontwikkeling van hun etablissement te identificeren. Van de 8 taken op het terrein zijn er 5 essentieel.

  • Het concept: is het goed aangepast, gedifferentieerd, uniek?
  • Beheer van vaste kosten: informeren naar bonussen en subsidies;
  • Personeel: kiezen van de juiste profielen (vast, extra's, studenten, flexi's, zelfstandigen), optimaliseren van lonen (overuren, nachtdiensten, bonussen en voordelen), vaardigheden, type diensten (voltijds of deeltijds), openingsuren, enz.
  • Productiviteits- en rentabiliteitsratio's: analyse van kosten, aankopen, voorraden, cashflow, enz. Onderzoeken van de up-selling mogelijkheden (verkopen van extra producten voor hetzelfde aantal klanten) of extra verkopen (evenementen, take-away, cateraar, enz.).
  • Marketing en communicatie: het ontwikkelen van promoties, gerichte acties, evenementen of samenwerkingen met partners.

De rentabiliteit van een bedrijf hangt niet af van één aspect. Dit is het resultaat van een goed functionerend mengpaneel, wat betekent dat alle elementen moeten worden geactiveerd. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat u een duidelijk beeld heeft van de werkelijkheid en dat uw concept, uw visie en uw organisatie met elkaar in overeenstemming zijn.

 

Wilt u lid worden van de Federatie Horeca Brussel?
Wij zullen u van 9 tot 12 uur een permanente sociale dienst ter beschikking stellen om u te helpen, te adviseren en te helpen met uw concrete behoeften.

 

De tweede Apéro Club zal plaatsvinden op maandag 27 maart 2023 en gewijd zijn aan food cost beheer: hoe rendabel zijn tussen aan- en doorverkoop?

 

Mobiele versie afsluiten