Grégory Sorgeloose, medezaakvoerder van Sorgeloose & Trice dat gespecialiseerd is in de overname van horecazaken, overloopt de bestaande methoden die het beste passen bij de verschillende profielen van kandidaat-zaakvoerders.
Gefeliciteerd! Je planning is heel duidelijk en je weet dat de tijd rijp is om je eigen restaurant te openen. Aan het einde van de dag heb je je eerste zitplaats in het goede restaurantgedeelte. Maar hoe begint het?
Handelsfonds overnemen of nieuwe zaak oprichten?
Of u nu een beginneling bent of een ervaren rot in het vak, u kunt kiezen uit verschillende methodes om in alle veiligheid een horecabedrijf over te nemen. Laten we beginnen met de overname van een handelsfonds en de oprichting van een nieuwe zaak naast elkaar leggen. Dit zijn heel verschillende dingen. Een handelsfonds is duurder in aankoop, maar de koper weet wel dat hij beschikt over een werkinstrument dat functioneert, dat in orde is om vergunningen en toelatingen te verkrijgen, en dat meteen omzet en rentabiliteit genereert. Bovendien is de eerste stap voor de nieuwe gebruiker om ervoor te zorgen dat het ontwerp, de lay-out en het concept worden doorgegeven aan hun eigen planners, zonder dat er dubbel werk wordt gedaan.
Anderzijds kost de oprichting van een nieuwe horecazaak op het eerste gezicht niets, afgezien van de handelshuur van een geschikt pand en de voorziening van een waarborg. Dat is echter zonder de indirecte kosten gerekend. Deze omvatten de aankoop van materiaal, uit te voeren werken en de vaak lange, lastige administratieve procedures om diverse vergunningen en toelatingen aan te vragen (bewijzering, terras, uitbating, stedenbouw, brandpreventie, attesten voor de conformiteit van elektriciteit en gas, enz.)
"Er zijn oprichters en lopers
Bij de succesvolle horeca-uitbaters zijn er enerzijds de getalenteerde oprichters die hun eigen stempel op een zaak drukken en niet in de voetsporen van hun voorgangers willen treden. Ze zijn van nature veel eerder geneigd om een peddel op de grond te stampen dan er een betere peddel overheen te laten gaan. Ze moeten een handbediend fonds beheren. De keuze voor de ene of de andere optie hangt af van je financiële middelen en je behoeften.
Ik beschik over middelen, hoe ga ik tewerk?
Heeft u een sommetje opzij dat u in uw project kunt investeren? Heeft uw bank een principerekening? Heeft uw familie geld nodig of loopt uw project gevaar? Dat is een goed begin, waarmee u verder kunt gaan volgens één van de drie klassieke methoden die u op de horecamarkt tegenkomt: de overname van een bedrijf ("asset deal"), de overname van aandelen ("share deal") of gewoon huren (met of zonder sleutelgeld/recht op verlenging huurcontract).
Of het goed loopt of niet is een andere kwestie die u zal kunnen afleiden uit de prijs die u betaalt. Of het goed loopt of niet is een andere kwestie die u zal kunnen afleiden uit de prijs die u betaalt. Als u een handelsfonds overneemt, koopt u eigenlijk alleen de "activa" (en dus niet de schulden). Als u een aandelenverkoop doet, krijgt u ook een bedrijf op uw rekening, inclusief zowel de "activa" als de "passiva" (inclusief kosten). De naam van aandelen is minder belangrijk dan de naam van een handelsfonds. Bij een aandelentransactie neemt u dus de schulden over (meestal in mindering gebracht op de prijs). Daarnaast is een share deal ook fiscaal voordelig voor de verkoper, omdat hij niet belast wordt op de opbrengst van de verkoop, terwijl dat bij de verkoop van een handelsfonds wel het geval is.
In het eerste geval is de overname van een handelsfonds niet echt riskant, op voorwaarde dat u zich goed laat adviseren bij het opstellen van het overnamecontract. Alleen de fiscale en sociale schulden, ook wel "bevoorrechte" schulden genoemd, zouden u kunnen worden aangerekend, als de verkoper u de daarvoor bestemde certificaten niet toestuurt. Vandaar het belang van een ijzersterk contract.
"Welke vorm u ook kiest, zorg dat u zich goed laat adviseren en omringen"
In de tweede hypothese omvat de share deal (de overname van een vennootschap, via de aandelen waaruit zij bestaat) over het algemeen alle activa, en de daaruit voortvloeiende passiva, die nodig zijn voor het bestaan van de onderneming. Als de vennootschap een horecazaak uitbaat, zal dit dezelfde elementen omvatten als een handelsfonds (materiaal, meubilair, gereedschap, de lokalen waar de zaak wordt uitgebaat, de bijhorende handelshuur, kwitanties, octrooien, telefoonnummers, sociale rekeningen, enz.), met toevoeging van de verschillende schulden en uitstaande bedragen (met inbegrip van de hierboven vermelde bevoorrechte schuldeisers, d.w.z. BTW, sociale lasten, werkgeversbijdragen en RSZ, en natuurlijk de leveranciers). Met de hulp van een goede boekhouder/revisor moet u een zogenaamde "due diligence" uitvoeren, een grondige audit en analyse van de boekhouding. Het is ook aan u om grenzen te stellen aan de verplichtingen die u op zich neemt en om garanties van de verkoper te verkrijgen om u in te dekken. Zo kunt u vooraf met kennis van zaken onderhandelen over de aankoopprijs. Maar vergeet nooit dat wanneer u de aandelen van een onderneming koopt, u als enige aansprakelijk bent tegenover de overheid en de leveranciers, ongeacht de garanties die u van de verkoper hebt verkregen. Het is aan u om u tegen de verkoper te keren in geval van problemen.
Welke vorm u ook kiest, het komt erop aan dat u zich goed laat adviseren en begeleiden, om geen fouten te maken.
Ik heb geen (of heel weinig) ideeën, maar ik heb wel heel veel ideeën. Wat kan ik doen?
Niemand kan dit alleen. Als er weinig of geen geld is, zult u moeten vertrouwen op uw creativiteit of charme. Creativiteit kunt u daar vinden waar u ze het minst verwacht. Iedereen weet dat zelfs een onberispelijk bankdossier kan stuiten op de kortzichtigheid van de bankier die geen enkele waardering voor uw project kan opbrengen bij gebrek aan financiële inbreng, voldoende inkomen, ervaring of garanties.
Juist hier moet creativiteit een rol spelen. Denk aan methoden als "verhuring zaakvoering" of "vendor loan". In eerste instantie, als de verkoper in staat is om de goederen te verkopen en geen aanzienlijk belang heeft bij de verkoop van de goederen op de markt, zal hij de eigenaar van de goederen zijn en deze aan u verkopen op de manier van een consumentenovereenkomst. Aan het einde van het contract, of bij elke verjaardag, kunt u de volledige eigendom van het bedrijf verwerven in ruil voor betaling van de oorspronkelijk overeengekomen prijs, verminderd met de maandelijkse vergoedingen die reeds zijn betaald in ruil voor de huur van het bedrijf. De eigendomsoverdracht (en alle toebehoren, zoals de handelshuur) vindt dus plaats hetzij op de dag waarop het beheerscontract afloopt, hetzij op de dag waarop u de koopoptie uitoefent en het saldo van de prijs betaalt.
Deze twee formules blijven zeldzaam, maar omdat ze niet echt aan banden worden gelegd door regels en wetten, laten ze absolute creativiteit toe en lossen ze soms onoplosbare situaties op.
Elk zijn eigen weg
Hoewel de methoden gevarieerd zijn, elk met hun eigen mate van risico, kunnen wij u alleen maar aanraden om altijd aandacht te besteden aan de stedenbouwkundige vergunningen en mogelijke overtredingen of onregelmatigheden, aangezien de gemeentelijke instanties de laatste tijd onverbiddelijk en onvermurwbaar zijn geworden op dat vlak. Een goed verstaander!