Hoewel de Belgen zich almaar beter bekommeren om wat ze op hun bord leggen en vooral kiezen voor biologische ingrediënten, seizoens- en lokale producten, is het jammer genoeg niet altijd makkelijk die goede voornemens ook op het werk vol te houden. Het is echt jammer dat het zo lang heeft geduurd. We zien een aantal spelers in deze evolutie in de markt.
Door Sigrid Descamps.
Freddy Met Curry: vegetarische catering
De woordspeling mag dan een knipoog zijn naar Freddie Mercury, het betekent niet dat de bezorgers vanze gevestigde cateraar in Brussel verschijnen in gele perfecto's en meten emblematische snor. Het 'rock'n'roll' aspect zit in de houding en het vastberaden verlangen voor verandering te zorgen, in dit geval in de bedrijfscatering.
Jérémie Lambin hecht veel belang aan het milieu, de beperking van afval en lokale, biologische producten, dus kwam hij op het idee om - in 2020 - dit vegetarische, biologische, gezonde, zero waste cateringproject te lanceren... "Ik realiseer me nu dat het tijd is om te gaan werken. Daar wilde ik verandering in brengen met een nieuw duurzaam cateringaanbod, in samenwerking met een twintigtal Brusselse producenten die dezelfde waarden delen als wijzelf."
Ondertussen levert Freddy Met Curry elke maand aan een dertigtal Brusselse bedrijven en werkt samen met verschillende evenementenlocaties. "We bieden twee soorten service: het tillen - met behulp van fietsen - van eten en drinken voor teambijeenkomsten (minimaal 7 personen) en catering voor evenementen. We werken dagelijks om u de beste service te bieden, afhankelijk van uw behoeften. Deze bestellingen worden gecentraliseerd door het bedrijf; we leveren geen individuele maaltijden en cateren ook niet voor particulieren. We tillen de lunches op met de fiets en maken gebruik van allerlei bakkerij- en serviceartikelen: bouillons voor broedsels, potten ijs voor gerechten enzovoort. Bij de evenementen gebruiken we een busje omdat we naast de maaltijden ook het meubilair en serviesgoed meenemen."
Maar ook zij zullen geïnteresseerd zijn in wat FMC te bieden heeft. De meest aantrekkelijke prijzen zijn €13 voor een lunch met een hoofdgerecht en €17 voor een dessert. "Ons menu verandert om de twee maanden, omdat we de seizoenen willen weerspiegelen. Het is 100% vegetarisch, zero waste, met zo Belgisch mogelijke ingrediënten. Er zijn twee bouillons, twee desserts en twee groenten. We willen ook graag speciale arrangementen maken voor een evenement dat meerdere dagen in beslag neemt. We kijken ook uit naar een gevarieerd programma, dat is wat we doen. We willen ook graag een aantal items op onze menu's zien.
Sinds zijn oprichting bereidt FMC een deel van zijn bestellingen in zijn eigen keuken, maar door plaatsgebrek is een ander deel uitbesteed aan Greenz dat biologische kant-en-klare bereidingen levert in herbruikbare bokalen (met statiegeld). "In juli verhuizen we naar een grotere keuken, waar we in de toekomst alles zelf hopen te doen"aldus Jérémie. Er loopt momenteel een kapitaalronde om deze overgang te financieren, maar ook om extra apparatuur en nieuwe bakfietsen aan te schaffen en... het team uit te breiden.
www.freddymetcurry.be
Bambino: de gezonde kantine
Brussel heeft tien kinderrestaurants en een aantal openluchtrestaurants. Ze hebben allemaal het Good Food label en zijn elke dag open (8.00 tot 16.00 uur op Delta, Bailli, Europe en 8.00 tot 22.00 uur op Central). Je komt er om te eten, maar ook om te leven: mensen komen hier voor een kop koffie of om te lunchen, maar ook om allerlei privé- en bedrijfsevenementen te organiseren. Er is een grote keuze aan warme en koude dranken, evenals een buffet met gezonde, al dan niet vegetarische gerechten, met veel biologische en Belgische opties. Alle maaltijden worden aangevuld met lokale producten door verschillende koks in de grote eetzaal van Bambino Central en zijn verkrijgbaar in andere restaurants. De recepties vinden in de loop van de dag plaats volgens de inspiratie van de chefs en de wensen van de gasten. Alle recepten bevatten gegarandeerd geen geraffineerde suiker of bewaarmiddelen en worden bereid binnen de zero waste filosofie.
Hoe gaan we nu verder? Bambino Canteen Club is een uniek concept in België, dat wordt ondersteund door een van de media-experts, Julien Van Beneden: "Bambino werkt samen met Silversquare coworking spaces. Het idee was om een link te creëren tussen de horeca in dit grote gebouw in Delta, waar zowel de coworking space als een aantal andere locaties met 'traditionele' horeca zijn gevestigd. Dat wilden de initiatiefnemers bewerkstelligen door ter plaatse een culinair aanbod te voorzien dat beantwoordt aan de behoeften van de coworking community en de gebruikers van de andere kantoren. De community kan ook evenementen organiseren. We willen ervoor zorgen dat veel mensen zich kunnen vermaken, met mensen die plezier hebben, plezier hebben, plezier hebben en plezier hebben... En dat alles in één groot pakket zit, waar de infrastructuur en de faciliteiten aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat mensen zich kunnen vermaken. We beginnen met een broodconcept waarbij we het belangrijkste onthouden: je krijgt waar je voor betaalt (28 euro per kilo)."
Wat heeft het model te bieden? Het staat open voor mensen die hard werken, maar het is ook open voor mensen die hard werken, maar het is niet voor traditionele bedrijven. "In feite is komt soms meer dan 60% van onze klanten van ergens anders. We vestigen ons in gebouwen waar gemiddeld 800 mensen werken, in wijken waar het restaurantaanbod beperkt is."
Ook economisch verschilt het model van traditionele restaurants en kantines. Julien van Beneden: "In het Bambino-gebied maken de panda's deel uit van Silversquare en net als wij hebben ze veel plezier: we zorgen goed voor onze kleding en we maken een percentage ervan ons eigen. Zij bemoeien zich in geval met onze activiteiten. Dit is een hybride en innovatief model. Voor mij en mijn partners is het financiële aspect duidelijk: we hoeven geen ambachtsfondsen op te zetten of te investeren in grootschalige projecten... Aan de andere kant, als het niet goed gaat, staan wij als enige garant. Als we met grote aantallen mensen in commerciële bedrijven werken, zijn we meer bezorgd over de veiligheid van de mensen in het bedrijf. We kunnen ook vakanties en telewerken plannen. Dan kunnen we evenementen aangrijpen om mensen de kans te geven elkaar te leren kennen.
bambino-kantine.com
Frigo Loco: slimme frigo's Het concept?
Een grote slimme frigo op de werkplek die elke dag bijgevuld wordt, met een selectie verse, lokale, gezonde kant-en-klaarmaaltijden en snacks in herbruikbare verpakkingen aan redelijke prijzen. Achter deze start-up zitten Mathieu Verhaege, maker van Full of Good koudgeperste sappen, en Dimitri van Meerbeck, die onder andere voor Ekxi, Pain Quotidien en Les Tartes de Françoise heeft gewerkt. "Ik was op zoek naar een manier om te voldoen aan de vraag naar verse, gezonde voeding in bedrijven toen ik dit intelligente koelkastconcept tegenkwam in de Verenigde Staten"vertelt Mathieu Verhaege, die besloot om het idee naar België te importeren en in een lokaal kleedje te steken. Zie de website: Frigo Loco.
In elke koelkast is plaats voor ongeveer zestig gerechten. Het project overtuigde een aantal bedrijfscateraars (waaronder ISS en Belgocatering), evenals restaurants en traiteurs, waaronder de biologische en vegetarische restaurantketen Le Botaniste, de ambachtelijke koffiebrander Torrefactory, en de traiteurs BoxBunny en Djar. De afgelopen maanden is het aantal van deze catering- en restaurantpartners aanzienlijk toegenomen. "De diversiteit van de gerechten en hun rotatie zijn essentieel voor ons"legt Dimitri Van Meerbeeck uit. Onze partners zijn altijd gevestigd in Brussel of Waals-Brabant en ze leveren altijd goede, lokale, biologische ingrediënten.
Hoe werkt het? Werknemers kiezen hun gerechten, die ze betalen met hun bankkaart of via de speciale app. Op de app zie je ook de ingrediënten en tips voor je maaltijd. De prijzen variëren van € 5,50 tot € 9,50. "Bedrijven betalen ons een maandelijkse huur, waarvan de prijs wordt bepaald door factoren zoals ligging, herbevoorradingsfrequentie, enz. We maken afspraken met de bedrijven over het bezorgschema en de menu's; sommige willen meer vegetarische gerechten, andere meer of minder calorierijke. Bovendien subsidiëren sommige bedrijven een deel van hun maaltijden om ze dichter bij de prijzen van een 'traditionele' bedrijfscateringdienst te brengen. Het voedsel wordt opgeslagen in diepvriescontainers en Frigo Loco biedt de middelen om het vers te houden. De start-up biedt ook andere modules naast de powerpacks: een notenbar, een meubel met een koffiezetapparaat of waterfontein, een magnetron en meer.
Een twintigtal bedrijven in Brussel, Wallonië en Vlaanderen hebben al zo'n koelkast in huis. "De omvang van ons klantenbestand is toegenomen en ondertussen zeer gevarieerd, met zowel multinationals als KMO's, waarvan sommige de maaltijden voor hun werknemers betalen. Onze klanten zijn actief in de chemische, consultancy-, cosmetica-, media-, logistieke en andere sectoren. We zijn ook betrokken bij het installeren van intelligente keukens voor speciale evenementen (kunsttentoonstellingen, tentenshows, enz.)".Dimitri van Meerbeeck voegt hieraan toe. In het kader van zero waste gebruikt Frigo Loco ook elektrische apparatuur voor zijn activiteiten. En het onverkochte voedsel (ongeveer 5% van het totale aanbod) wordt herverdeeld onder lokale verenigingen.
www.frigoloco.be
Voor kleine honger- enorstjesPierre-Emmanuel Boucquey, senior market manager bij Diplomatic Supply Drinks & P&C - Peter Justesen Company A/S, lanceerde onlangs een nieuw, gezonder assortiment dat uitsluitend bestaat uit lokale, ambachtelijke producten. Belinbox staat voor "Belgisch in een doosje". "We bieden 36 verschillende producten aan, 50% snacks, waarvan de helft zoet en de helft hartig, en 50% dranken"vertelt CEO. "Er zijn Belgische merken zoals Froui, MadLab, Generous, Simone a soif, Kalisana... waarmee ik rechtstreeks werk, zonder tussenkomst van groothandelaars". Bovendien krijg je een QR-code om naar de website te gaan, waar je de ingrediënten van de producten kunt zien, evenals de geschiedenis van de producenten die zo een nieuw distributiekanaal kunnen betreden. Belinbox biedt gratis installatie, machine-installatie en onderhoud. Sterker nog, bedrijven ontvangen zelfs 5% van de omzet. Reden genoeg om ze aan te moedigen zich eindelijk te ontdoen van hun junkautomaten. "We hebben veel Belinboxen in gebruik op locaties zoals Les cliniques de L'Europe, IBA, Sudpresse en andere. We hebben ook een aantal machines in gebruik voor andere lokale overheden, een grote intercommunale, een federatie, enz. We worden momenteel opgezet en beheerd door de ID2Food business incubator in Cap Innove in Nijvel. In juni organiseren we een financiële round-up".zei Pierre-Emmanuel Boucquey. |