Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Job : Beroep : geluidsontwerper voor de horeca
Be Horeca

Be-Job : Beroep : geluidsontwerper voor de horeca

Beroep: geluidsontwerper voor de horeca

 

Mensen kiezen voor een bepaald établissement vanwege zijn aanbod, de inrichting, de kwaliteit van de bediening of het vriendelijke personeel, maar ook vanwege de soundtrack die een onderdeel is van de beleving. Dan Klein, muzikant en muzikant's muzikant, is een van de experts die zich richt op de muzikale aankleding van horecazaken, en hij geeft ons altijd zijn mening.

Door Sigrid Descamps.

Als muzikant, producer, DJ en consultant is Dan Klein een welbekende figuur in de Belgische muzieksector. Meer dan tien jaar lang was hij lid van de rockband Vismets. Daarna begon hij met het componeren van soundtracks voor film en televisie. Nu werkt hij achter de schermen en staat hij in voor de orkestratie van de soundtracks voor films en series, maar vooral ook voor het sound design van Belgische en buitenlandse horecazaken. Een bijzonder beroep.

Hoe wordt iemand van rockster sound designer?

Dan Kleine
Dan Kleine

(Glimlacht) Ik heb ook een muziekbibliotheek, die ik gebruik om zelf naar te luisteren. Ik luister graag naar muziek omdat ik weet dat het goed is en omdat ik er iets over te zeggen heb. Als ik een leider zou zijn, zou ik me goed laten adviseren, maar het ritueel gaat niet verder in mijn gedachten. Dus moet ik een film maken, wat ik heel graag wil doen. Ik ben ook een resident bij Kiosk Radio, waar ik vinyl maak van een breed scala aan genres, waarvan sommige heel specifiek zijn. Ik ben opgeleid om mijn tracks op Kiosk te draaien en ik krijg veel feedback op mijn programmering. Toen Jean-Michel André, de eigenaar van het JAM Hotel, wenste dat ik ervaring had met Japanse muziek, gaf hij me het geluidsontwerp voor het Japanse kuuroord Atsukan dat hij samen met Lionel Jadot had gemaakt. Dit was mijn eerste project in dit genre en ik kan geen reden bedenken waarom ik er geld voor zou moeten vragen. In feite keer ik met sound design terug naar mijn eerste liefde: muziek. Mensen komen vaak in contact met de geluidstechnicus, niet met de rocker. Ik wil niet dat mensen denken dat ik gewoon een rockmuzikant ben, want ik heb geen rocknamen in mijn werk.

Wat waren uw voornaamste projecten na Atsukan?

Daarna bracht Lionel Jadot me in contact met de eigenaars van een foodcourt in Lyon, de Food Society. Dat is een multiculturele plek waar ik veel van mezelf in kwijt raak door er mijn passie voor wereldmuziek op los te laten. Om deze reden heb ik een muziekverzameling gemaakt, die erg nuttig is. Dit project leidde tot een andere opdracht: er was de Certo, het House of Diamonds... Daarna volgde de playlists voor het merk Bellerose. Vervolgens heb ik mijn eigen muziekadviesbureau opgezet, Mustard & Bongo. Maar de ultieme doorbraak was een weekend doorbracht in La Mamounia, waar ik de kans had om de mensen te zien, te observeren en van ze te genieten. Toen ik nog in Brussel was, heb ik een groot project uitgevoerd waarbij verschillende karakteristieke ruimtes van het hotel in het teken van muziek werden gezet. Dat heb ik naar hen gestuurd en het beviel ze. Vanaf dan is alles in een stroomversnelling terechtgekomen en volgde het ene project op het andere. Ik heb veel werk gedaan voor Litvine Society: ik heb het geluidsontwerp gemaakt voor La Villa Lorraine, Le Variétés, Lily's, Lola, ik heb gewerkt in het Jam hotel in Lissabon... En ik werk ook bij The Mix.

Hoe kun je ons laten weten dat je een geluidsontwerp hebt voor een locatie?

Dan Kleine

Twee dingen moeten samenkomen: het gedrag van de klant, de doelgroep en mijn eigen persoonlijke gevoelens. Dit is een wisselwerking tussen deze drie elementen. Voor elk project kijk ik naar de locatie, naar de mensen, naar de mensen... Ik moet gewoon naar het concept in het verleden kijken en het niet als vanzelfsprekend beschouwen.

"Als je een restaurant of hotel bezoekt, is het belangrijkste de ervaring, en muziek helpt om die te sublimeren."

Hoe lang duren de soundscapes die je creëert?

Dit is de reden voor de locatie. Voor een hotellobby moet ik een minimum van 24 uur opgeven. Dan wil ik een paar andere machines programmeren die niet melodisch werken, wat veel redundantie zou betekenen als deze machines minder toegankelijk zouden zijn. Ik wil niet dat mensen of individuen zeggen: "Dit nummer kan ik niet meer horen" (lacht). Dus in dat geval werk ik met heel lange nummers om een achtergrond, sfeer te creëren. In dat geval werk ik met heel lange nummers om een achtergrond, sfeer te creëren. Als de klant zegt 'Dit is wat er gebeurt tussen 8u 's ochtends en 4u in de namiddag en dan moet er deze muziekstijl gespeeld worden', dan hebben we het over een periode van 8 uur en adviseer ik om 16 uur te leveren. Ik ben bang voor het risico van ontslag. Ik ben al heel lang bezig met de uitkeringen. Voor de rest gaat het natuurlijk om het budget, de mensen. En van het materiaal waarmee je werkt. Als ik 'ambient' maak, met lagen synths, is er niet veel uitgesproken melodie, maar wel een langgerekt stuk. Wat dat betreft zou ik graag wat minder playlist aan het begin willen zien, want de muziek neemt echt het oor van de klant over. Dan kom ik niet met iets heel precies of herkenbaars.

Componeert u liedjes of componeert u ze zelf?

Ik doe al het programmeerwerk voor dit soort projecten. Mensen komen bij mij aankloppen vanwege mijn gehoor. Misschien word ik ooit gevraagd om te componeren, maar dat is een heel andere aanpak...

Hoe vaak vernieuwt u uw afspeellijsten?

Ik kijk ernaar uit om je in actie te zien met 20%. Ik heb een aantal van de beste circuits gezien en ik ben op zoek naar nieuwe. Het is interessant om te zien dat er na een aantal jaren, of zelfs een heel jaar, nog steeds veel werk te doen is. Ik wil ook niet dat de wereld later opengaat, niet alleen door helemaal opnieuw te beginnen, maar ook door een aantal van de eerste planten te bekijken en te combineren met andere.

Werkt u op basis van een forfait?

Om afspeellijsten te beheren, werk ik per afspeellijst. Voor updates heb ik een ruime keuze. Het grootste en belangrijkste aspect van het werk is het creëren van de basisidentiteit, de lijst van alle nummers die de basisdatabase kan bevatten. Ik heb veel tijd besteed aan het luisteren naar muziek, het bestuderen en classificeren van genres per familie, per universum... Maar ik gebruik deze best practices ook om non-stop tracks te maken die in deze categorieën passen.

"Op sommige plaatsen zal mijn muziek mensen helpen om te ontspannen, en op andere plaatsen zullen ze hen aanzetten om te dansen!"

Gebruikt u om uw afspeellijsten uit te zenden platformen als Spotify?

Dan Kleine

Nee, dat is illegaal (zie elders in dit nummer). Aan de andere kant hebben enkele voormalige Spotify-medewerkers in 2013 Soundtrack Your Brand gecreëerd, een volledig legaal professioneel platform voor restaurants, hotels, winkels, etc.. Het is een geweldige en handige tool, die ik kan gebruiken om het beste in mensen naar boven te halen. Ik kan ook uitzoeken welke nummers op welke tijden moeten worden ingevoerd en de programmering en kalender kunnen worden overschreven... Het personeel in de betreffende etablissementen heeft hier geen problemen mee en ze kunnen allemaal de bevriezing opheffen.

Wat is uw grootste uitdaging?

Klanten verrassen met iets wat ze niet per se hadden verwacht. Ik denk dat dat geweldig is. Ik zou ook willen zeggen dat er een aantal zeer precieze briefings zijn. Aan de andere kant is het, zoals ik zelf al zei, heel belangrijk dat ik geen risico's neem en dat we ons geen zorgen hoeven te maken over het bevriezen van dingen. Je zult het vast met me eens zijn dat ik haute couture easy listening maak (glimlacht). Ik zie mezelf als een ideeënmaker, met emotie als achtergrond. Als je een restaurant of hotel bezoekt, is de ervaring het belangrijkst en muziek helpt om ze te sublimeren. Ons emotionele geheugen is nauw verbonden met geluiden, dus muziek wordt een krachtig instrument dat ons dingen kan laten voelen, maar ook acties en reacties kan uitlokken... Ik denk graag dat mijn muziek op sommige plekken mensen zal helpen ontspannen en op andere plekken zal zorgen dat ze willen dansen!
instagram.com/mustard.and.bongo
facebook.com/mustardandbongo/

Mobiele versie afsluiten