Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Job : Beroep: bloemsierkunstenaar
Be Horeca

Be-Job : Beroep: bloemsierkunstenaar

 

Hij studeerde Schone Kunsten, maar vond in bloemen en planten zijn ware expressievorm. In de schilderijen van Damien Overputte worden blokken en planten getransformeerd tot kunstwerken. Ze worden ook gebruikt in een aantal luxe hotels in Brussel. Hij vertelt graag over zijn aparte vak dat hij tot in de finesses leerde aan de zijde van Daniel Ost.
Interview met Sigrid Descamps. Foto's: Damien Overputte - Do Flowers.

Be-Horeca: Was u als kind ook al zo gefascineerd door bloemen?

Damien Overputte
Damien Overputte

Damien Overputte: Helemaal niet (lacht). Ik heb Schone Kunsten gestudeerd - tekenen, schilderen en beeldhouwen - aan het IATA in Namen. Ik werk in deze discipline, maar ik gebruik geen eigen beeldend materiaal. Toen ik met mijn partner naar een workshop ging, was het openbaring. Dit doe ik nu al een aantal jaren. Toen werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een internationale kunstnijverheidsbeurs: ik kreeg advies van een getalenteerde scout, Daniel Ost, die me vanaf het begin heeft begeleid. Negen jaar heb ik met hem gewerkt. Hij heeft me veel geleerd over bloemen en hun universum, dingen die je enkel kunt leren als iemand ze je doorgeeft. Toen mijnheer Ost op pensioen ging is, ben ik voor mezelf begonnen.

B-H: Hoe bent u in de hotelwereld binnengeraakt?

D.O.: In 2019 neemt Hotel Amigo***** contact met mij op. Ze wilden net zoals in het George V in Parijs een bloemist in huis, zodat ze constant verse bloemen konden garanderen en hun klanten hun eigen dienst aanbieden. We hebben de afgelopen twee jaar aan het project gewerkt en op 14 februari 2020 openen we onze werkplaats in het hotel. Corona is dan roet in het eten komen gooien.

Toen de pandemie voorbij was, ben ik mijn eigen zaak begonnen: Do Flowers, in de Zuidstraat. We zijn 24/7 open, zodat we altijd rekening kunnen houden met de wensen van onze klanten. We werken natuurlijk vooral met Hotel Amigo, waar we ons eigen atelier hebben, maar ook met het Juliana****, het Radisson****, de Hotels 9****, het Craves*** hotel en natuurlijk het Marriott****. In 2024 zullen nieuwe partnerschappen worden aangegaan in Brussel, maar ook in Parijs en Rome. We bieden onze diensten ook aan particuliere klanten aan.

B-H: Hoe verloopt het samenwerken met luxehotels?

Baan zijn

D.O.: Het is een bijzondere manier van werken die niets te maken heeft met wat je voor particulieren kunt doen. Hotels hebben hun eigen regels. In het Radisson vind ik veel elegante accommodatie. Hotel Amigo is wat klassieker, maar ik heb er wel carte blanche. Andere producten maak ik op basis van mijn eigen creativiteit. Ik kan zelfs zeggen dat ik zowel een modernist als een classicist of een landrot ben. Maar ik weet ook dat het esthetische niveau heel hoog is. Voor de klanten geschenkboeketten daarentegen blijf ik binnen klassiekere vormen.

B-H: Wat voor water heb je nodig uit de grond?

D.O.: Concreet zetten we bloemen in de lobby, de gemeenschappelijke ruimtes, de kamers... Daar moeten we de planten en bloemen die er ook staan verzorgen. Hotel Amigo heeft 183 kamers, met orchideeën die een bijzondere uitstraling hebben. We moeten goochelen met de timing, de indeling van de kamers, etc. Het is een taak die drie dagen in beslag neemt. Het is een echte uitdaging. We moeten ook onze karren schoonhouden, de karren schoonhouden en de karren schoonhouden. Normaal gesproken heb je een goede week. Als je een suite boekt, moet je altijd een stel monsters hebben; je moet niet alleen naar de blokken kijken, maar ook de tijd nemen om artistiek bezig te zijn. We houden ook van alle leuke planten. In Hotel Amigo eten we graag in het restaurant Bocconi en op het terras. Twee keer per jaar werken we aan een mediterraan concept. Dat jaar, toen het gebouw klaar was, hebben we een tuingedeelte gecreëerd met planten die echt indruk zouden maken: rozen, hortensia's, tabaksplanten enzovoort. In het Juliana hotel werken we voornamelijk met grote planten en in het Radisson hotel met tropische planten. Maar het is ook waar dat we altijd op zoek zijn.

"Elk hotel heeft zijn eigen richtlijnen. In het Radisson zijn de boeketten bijvoorbeeld veel grafischer."

B-H: U moet ook instaan voor de bijzondere verzoeken van klanten. Daar zitten vast geregeld aanzienlijke uitdagingen tussen.

D.O.: Zeker (lacht). Soms hebben we klanten die allergisch zijn voor pollen of die niet tegen bepaalde geuren kunnen. Daarom moeten we voorzorgsmaatregelen nemen, vooral voor voorwerpen die in keukens zijn geplaatst. Overigens is een bloem die geurt niet lang houdbaar. Een haan op een dak blijft maximaal twee tot twee weken nadat hij is verwijderd op zijn plaats. Een haan in een kas kan vele dagen blijven zitten. Er zijn geen grote problemen. In de maand mei gaan we een beroemdheid houden om een bos orchideeën klaar te maken voor maandag... het beste ooit! Gelukkig staan we klaar om op dit soort verzoeken in te gaan. We werken samen met twee Belgische leasers (we hoeven ze niet eens te vragen, nvdr) die dan bezig zijn met de grootste sluier in Nederland. Zij weten hoe belangrijk het voor ons is om altijd aan onze wensen te kunnen voldoen en er goed mee om te kunnen gaan.

B-H: Het is allemaal enorm veel werk. Hoe werkt het?

Baan zijn

D.O.: We werken samen met Hotel Amigo, zodat alles wat nodig is kan worden verzorgd door fulltime personeel, waarbij de persoon die vooraan in de rij staat, wordt ondersteund door een van de deksels van het hotelteam. In de andere etablissementen hanteren we min of meer hetzelfde tarief voor elk hotel, gebaseerd op het principe van balieverkoop.

B-H: Wat is uw grootste uitdaging elke dag?

D.O.: Op tijd reageren op last-minute verzoeken, met behoud van ons hoge kwaliteitsniveau. We moeten ook weten wat de klanten zullen doen. We moeten ons ook bewust zijn van culturele subtiliteiten, want wij hebben geen problemen; onze nationaliteit heeft een andere relatie met onze buren. Voor Chinese klanten moet ik de juiste bloemen op de juiste plaats kunnen vinden, maar voor Arabische klanten moet ik dit absoluut kunnen. Voor mensen uit Oost-Europa kan ik laten weten hoeveel blokken er op de markt zijn... Ik moet dit echter niet op school doen, ik moet het goed doen. Ik wil Daniel Ost bedanken voor alles wat hij me heeft gegeven. Nu is het mijn beurt om jonge bloemisten op te leiden in dit fantastische beroep!

https://www.do-flowers.be/

"Elke nationaliteit heeft haar eigen relatie met bloemen. Zo doe ik geen witte bloemen in een boeket voor Chinese klanten."

 

Het ruikt hier naar luxe

Tegenwoordig verwachten klanten van luxehotels een globale beleving, waar al hun zintuigen aangesproken worden. Sinds enkele jaren wordt in dat verband extra aandacht besteed aan geuren en de identiteit die ze helpen construeren. Tijd om de essentie op te snuiven.
Door Sigrid Descamps. Foto's: Hilton Brussels Grote Markt, Steigenberger Icon Wiltcher's Brussels, Unsplash.

Wist u dat 75% van onze emoties beïnvloed wordt door geuren en dat die

Be-Job

een schat aan herinneringen genereren? Studies hebben ook aangetoond dat contact met een gezonde omgeving kan leiden tot een gevoel van welzijn. Daarom is het geweldig om een thuisbasis te kunnen bieden aan wellnesscentra, hotels en restaurants. Dat geldt des te meer als het om een luxueuze omgeving gaat. "Geuren reactiven herinneringen op een intense manier", zegt Erik Le Roux, associate director marketing & communication bij het Steigenberger Icon Wiltcher's in Brussel. "Toen het hotel transformeerde tot een Icon (het label voor de meest luxueuze etablissementen van de Duitse hotelgroep), besloten we nog meer aandacht te besteden aan onze geuridentiteit. Daarvoor deden we een beroep op parfumeurs uit Grasse. Onze parfums zijn nu verkrijgbaar in Duitsland. We wilden het DNA van het merk overbrengen: omdat het hotel veel houtwerk heeft, ruikt het onder andere naar sandelhout. En omdat de kleuren van de zee gespeld staan met oranje tinten, hebben we ook citrusvruchten en een klein flesje wijn.

Passend parfum

"De eerste indruk is altijd de belangrijkste", bevestigt Ellen Deboeck, general manager van het Hilton Brussels Grote Markt. "De reukzin is het eerste zintuig dat in actie schiet, vijf seconden voor de andere. Geur geeft gasten informatie voordat hun visuele kader gevormd wordt. Karakteristieke geuren in een hotel hebben een bredere functie dan alleen maar 'lekker ruiken': ze helpen om een bepaalde sfeer uit te drukken. Voor het Hilton was het een echt voordeel om een complete service te kunnen bieden die niet meer nodig is. Het is een goede plek om te verblijven, warm en comfortabel, met veel ruimte en een discrete manier van doen. Ik koos voor een subtiele, rustige geur die iets van de geest van mijn team vertegenwoordigde."

Hilton

Voor de ontwikkeling van de geur deed het viersterrenhotel een beroep op Ambius (www.ambius.be/fr/scenting), een interieurspecialist die samenwerkt met de interieurontwerpers van enkele van de meest prestigieuze etablissementen in Brussel (waaronder het Hilton Grote Markt en The Hotel). Sven Van Waelderen, account manager bij Ambius: "Onze missie bestaat erin 'kleur' te geven aan ruimtes, om mensen via de geur een warm gevoel van welkom te geven. Een van de voordelen is dat je een specifiek type geur kunt maken voor een specifieke locatie. Dit moet vanzelfsprekend zijn, zodat als gasten niet in het hotel verblijven, ze in het ongewisse zijn. We creëren onze eigen geuren op basis van de specifieke ingrediënten van het etablissement, maar ook op basis van de geur. We identificeren hun kenmerken, hun kleuren,... en dan creëren we een specifieke reeks geuren in samenwerking met Firmenich, een wereldleider in parfums, die al meer dan 125 jaar parfums creëert."

Verspreidingskanalen

Hilton

Wanneer de geur op punt staat, kan hij verspreid worden in de verschillende ruimten van het hotel. In het Hilton gebeurt dit met diffusers, die regelmatig worden bijgevuld. Sven Van Waelderen: "Wij bieden hotels een full service contract, met een pakket dat de kamer en de kamerinrichting omvat. Het hotel heeft veel te bieden, en we geven informatie over het aantal keren per jaar dat we de zenders kunnen bedienen en hoe ze worden gebruikt. Prijzen variëren afhankelijk van de oppervlakte, openingstijden, het aantal benodigde diffusers, de ruimte waar het aroma moet worden verspreid, enzovoort. The prijs zal bijvoorbeeld niet dezelfde zijn voor een diffuser in de toiletten als voor een exemplaar in de lobby of gangen. Dit kan variëren van 25 euro tot meer dan 70 euro per maand per toestel, exclusief belasting." Het Steigenberger gebruikt verschillende manieren om de huisgeuren te verspreiden. "In de gangen gebruikt het schoonmaakpersoneel sprays voor de tapijten; in de openbare ruimtes hebben we diffusers geïnstalleerd en we gaan er een aantal aan het plafond bevestigen om de geur op een aangenamere en subtielere manier te verspreiden", vertelt Erik Le Roux. "Op plaatsen waar mensen veel ademen of waar de energie te laag is, zoals in toiletten, gebruiken we dragers als energiebron. We passen de intensiteit aan het seizoen aan, subtieler in de zomer en uitgesprokener in de winter."

Herinneringen om mee te nemen

De feedback van de klanten is positief. Ellen Deboeck: "Toen we met de parfums begonnen, kregen we veel complimenten en positieve reacties van de klanten: de huisgeuren herinnerden hen aan een plek die vertrouwd aanvoelde - en dat was precies wat we wilden bereiken."
Het is niet zomaar een kwestie van een flesje of kaar hotelparfum aan iemand anders geven. De waarheid is dat de geur op veel verschillende manieren kan worden geproduceerd. Dit is een must voor elk hotel. Bij het Steigenberger wint het idee alvast terrein: "We zijn van plan om parfum te ontwikkelen in de vorm van kaarsen, sticks en kleine reisflacons." Dit is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je klanten de best mogelijke service krijgen en dat ze er altijd op kunnen vertrouwen dat je hen de best mogelijke service geeft.

Ook op restaurant

Gastronomische etablissementen besteden ook bijzondere aandacht aan hun geuridentiteit. Zo gaf Serge Litvine de Frans-Libanese parfumeur Rami Mekdachi de opdracht om geuren op maat te ontwikkelen voor het onthaal van drie van zijn restaurants: Odette en Ville, Villa Lorraine en Lily's. "Voor Odette en Ville gaan we voor een maaltijd met een steriele roos component. Voor Villa Lorraine gebruiken we een mix van bittere sinaasappel en sandelhout; voor Lily's gaan we voor een geur die de 'boudoir'-sfeer van de plek versterkt. We gebruiken ook diffusors om interactie met de mensen in huis mogelijk te maken. Deze zullen regelmatig te zien zijn, vooral de komende twee weken. Voor Odette en Ville en de Villa Lorraine hebben we ook geurkaarsen laten maken die we verkopen voor 35 euro per stuk." Deze kaarsen zijn verkrijgbaar in de traiteurs van de Villa Lorraine.

Mobiele versie afsluiten