Elk jaar zorgen de festivals voor hoogtepunten in het Belgische culturele landschap, maar de charme die ze uitstralen is niet enkel te danken aan de muziek. Festivalgangers besteden steeds meer aandacht aan ze hun maag vullen, dus organisatoren leggen de lat voor de kwaliteit van het geserveerde eten hoger dan vroeger. Initiatieven als Smash! en Mission Masala & Bombay BBQ zijn nu ook te vinden op de festivalweide en ze delen graag hun tips & tricks als succesvolle 'foodtrucker'.
Door Romane Henkinbrant
Het juiste festival kiezen
Aanwezig zijn op een festival biedt de kans om op één enkele dag een groot publiek te bereiken. Los van uw eigen muzikale voorkeuren is de keuze van het juiste festival cruciaal om een zekere rentabiliteit te garanderen.
Het is het beste voor grootschalige evenementen, die veel interesse en geld kunnen genereren. Maar het is ook belangrijk voor festivals: het is echt belangrijk voor festivalorganisatoren om hun diensten te kunnen aanbieden, zelfs als dat heel moeilijk is.
Maar je moet niet verder gaan dan dat: je moet kijken naar een ontwerp dat relevant is voor de materialen die je gebruikt. Ook dat is essentieel om de zichtbaarheid van uw project te maximaliseren. Guido van Gisbergen, mediavertegenwoordiger voor Mission Masala & Bombay BBQ: "Tomorrowland is een belangrijke internationale publicatie. Ik hoop dat mensen uit Mexico zich in België kunnen vestigen. Pukkelpop daarentegen richt zich op 'young urbans' uit België en Nederland die graag nieuwe ervaringen opdoen. Ze kunnen nog steeds een paar dagen op een festival doorbrengen, en ze zullen veel moeite moeten doen om hun restaurants naar je toe te brengen. Het is goed dat we mensen in onze etablissementen hebben die we op andere evenementen moeten bedienen. Het Mission Masala & Bombay BBQ-concept ontstond overigens voor een festival, alvorens neer te strijken in Gent, Antwerpen en Brussel.
De festivalervaring kan ook worden gebruikt om nieuwe menu's te testen, maar het is wel cruciaal dat uw product aansluit bij de verwachtingen van de festivalgangers. Christophe Jeghers, mediacriticus voor Smash! zei: "We waren op Fiesta Latina, maar we vinden dat we daar niet moeten zijn, want mensen gaan niet naar latinfestivals voor hamburgers.
Wat moet dat kosten?
Deelnemen aan een festival met een foodtruck vraagt een aanzienlijke financiële investering. Ondanks de hoge kosten van het evenement (gemiddeld € 2.000 voor twee dagen op het Ronquières Festival in 2023) moeten de kandidaten de kosten voor personeel, levensmiddelen, logistiek en transport op zich nemen. Daar komt nog de commissie van de organisatie bij, waarvan het percentage wordt bepaald op basis van de omzet (van 0% tot 50%). Al deze kosten moeten vooraf worden betaald, omdat veel festivals werken met een cashless betalingssysteem, wat betekent dat de restaurateurs het verdiende geld niet meteen in handen krijgen.
Wat schaft de pot?
3, 2, 1... pauze! Tussen twee optredens door kunnen de rijen aan de foodtrucks enorm lang zijn, maar ze verdwijnen snel als de concerten hervatten. Het is geweldig om een goede mix van mensen te hebben en te kunnen zien en horen wat het festival te bieden heeft. Guido benadrukt: "Mensen willen alles: een volledige maaltijd die echter niet te overdadig mag zijn, zodat ze verschillende dingen kunnen proberen op dezelfde dag. Een extra voordeel is dat de gasten zich kunnen vermaken. En ze moeten hun eigen keuzes kunnen maken, met behulp van de stemmen in het publiek." Niet onbelangrijk: rekening houden met verschillende dieetwijzen.
Kwaliteit versus rentabiliteit
De hoge kosten van het product zijn een bron van zorg voor veel klanten. Wie kiest om niet te beknibbelen op de kwaliteit, zal onvermijdelijk zijn verkoopprijzen moeten verhogen. Deze tweede optie heeft ook ethische implicaties. Christophe: "Klanten zouden niet méér moeten betalen voor een product dan het echt waard is. Toch verhoog ik liever de prijs dan dat ik de kwaliteit verlaag."
Geoptimaliseerde logistiek
Om efficiënt te kunnen werken op een festival is een goed doordachte logistiek essentieel. Christophe, die met zijn bedrijf Caravan Kitchen tien jaar ervaring heeft in streetfood: "Onze foodtrucks zijn echte volledig uitgeruste mobiele keukens. Dankzij onze steun kunnen we nu een inventarisatie maken van de producten die we verkopen, de producten die we kunnen produceren om wijn te verkopen en de producten die we kunnen produceren om kruidenierswaren te verkopen over een lange periode. We zullen zien hoe het team kan worden georganiseerd, wat voor apparatuur we nodig hebben en hoe we die gaan gebruiken.ig hebben, enz. Door bijvoorbeeld een koelruimte achter de vrachtwagen te installeren, kunnen alle goederen worden opgeslagen en kunnen bevoorradingsproblemen worden vermeden in geval van slecht weer. Tegelijkertijd is het belangrijk om de morgens te beginnen. Het vereenvoudigt ook het voorraadbeheer, een cruciale factor om te voorkomen dat je uitverkocht raakt. Guido: "Festivals hebben niet graag dat je uitverkocht bent. Dat is trouwens een grote geldverspilling voor ons.
Juiste looks
Een concert is meer dan alleen muziek: ook de outfits, het geluid op het podium, de flow van de muzikanten en zelfs de rol van het publiek. Er is ook genoeg ruimte voor foodtrucks! Het visuele aspect van de stand is net zo belangrijk als de kwaliteit van de omgeving. "Ons concept is gebaseerd op de Indiase cultuur, dus er is veel kleur mee gemoeid. We wilden dat echt naar voren brengen in de looks van ons merk", legt Guido uit. Ook de inzet van live cooking spreekt festivalgangers aan: net als op restaurant waar open keukens zeer populair zijn, wil het oog ook wel wat.