Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Profitability : Hoe kunt u de kosten optimaliseren en uw personeel beheren en motiveren?
Be Horeca

Be-Profitability : Hoe kunt u de kosten optimaliseren en uw personeel beheren en motiveren?

Hoe optimaliseer je kosten, uw personeel beheren en motiveren?

 

 

Voor een cateringbedrijf heb je een kleine hoeveelheid ruimte nodig; dit is de grootste hoeveelheid ruimte. Op deze manier hebben de klanten ook veel ruimte. Dit derde deel van de kosten-batenverhouding mag niet over het hoofd worden gezien. Een overzicht van de belangrijkste factoren met betrekking tot klantenservice, personeelsprestaties en motivatie.

Vanille Dujardin 

 

Kosten

In een coherent bedrijf moet het percentage van de loonsom min of meer 35%

"In een coherent bedrijf moet het percentage van de loonmassa rond 35% liggen"aldus David Debin, vicevoorzitter van de Federatie Horeca Brussel en sociaal expert bij Horecafocus. Niet meer en niet minder, om te voorkomen dat het bedrijf uit balans raakt. Om dit te voorkomen moeten we rekening houden met de kosten die een werknemer moet dragen (waaronder bedrijfsvoorheffing, sociale premies, vakantiegeld, etc.). Laten we een voorbeeld nemen: op een brutoloon van 4.658,44 euro ontvangt de werknemer een nettoloon van 1.978,71 euro nadat de verschillende kosten zijn afgetrokken - zie onderstaande grafiek. Dit is de beste manier voor werknemers om het best mogelijke contract te krijgen.

 

 

De verschillende contracttypes aangepast aan de vraag

In juni van dit jaar werkten 20% meer mensen in de horeca dan een jaar eerder, zo blijkt uit een analyse van HR-dienstverlener ACERTA bij 2.500 Belgische horecawerknemers. Vier op de tien werknemers hebben een vast contract, drie op de tien zijn student en bijna een kwart van het horecapersoneel werkt in een flexjob.

 

Hoe de uurroosters en kosten optimaliseren?

"Er bestaat geen wonderoplossing, zegt David Debin. "Ik moet een grondige en structurele analyse uitvoeren. Het is een beetje als met een mengpaneel, je moet met een aantal parameters spelen voor een optimaal resultaat." Denk hierbij aan de analyse van de meest rendabele uren, de inzet van alle verschillende statuten volgens de behoeften en periodes, het optimale gebruik van subsidies, bonussen en premies, controle op de rentabiliteit van alle gewerkte uren en de versterkte expertise van het personeel... En niet te vergeten: het belang van ondersteuning om de situatie met een externe blik te analyseren. Tot de partners behoren het sociaal secretariaat, interim payrolling, management (audit - opleiding - optimalisatie - outsourcing, enz.), planningtools, managementtools, het ondernemingsloket, het uitkeringsfonds voor zelfstandigen, juridische bijstand, outplacement, internationale tewerkstelling (expats & impats), digitalisering en interim project management (fusies/overnames), HR Partner (eenmalig/regelmatig/langlopend), het cafetariaplan (op maat) / Warrant, enz. Dit zijn slechts enkele van de afdelingen waar we onze klanten een reeks gepersonaliseerde diensten kunnen aanbieden.

Ondersteuning zoeken?

Ariane Marchant van Reload Yourself - een coöperatie die ondersteuning biedt aan horecaondernemers in Brussel om hen te helpen hun financiële situatie en activiteiten in kaart te brengen en vervolgens hun zaak nieuw leven in te blazen - legt uit welke analyses eerst nodig zijn om de personeelskosten te verlagen. "De eerste stap is het achterhalen van de verschillende openingen, voor elke dag van de week en met een aanzienlijk verschil tussen de middag- en vroege ochtendperiode. Deze informatie brengt ons bij de roosters en verbindt ons met het netwerk dat op deze tijden wordt onderhouden. Daarom moeten we met de exploitant bespreken hoe we deze tijd optimaal kunnen benutten. We moeten ons er echter van bewust zijn dat we een manier missen om ons werk effectiever te organiseren. We hadden ook een medewerker die ervoor wilde zorgen dat op de dag van het evenement zowel het dak als de zaal open waren voor iedereen, omdat hij wist dat er niets aan de hand was.

Bij stap twee komt het eropaan na te kijken of u recht heeft op specifieke toelagen voor de horeca:

  • Forfaitaire verminderingen van de bijdragen voor vaste werknemers met een voltijdse arbeidsovereenkomst (tot 5). Die worden toegekend op voorwaarde dat de werkgever het begin en het einde van de aanwezigheid van al zijn werknemers in loondienst registreert.
  • Gebruik van de maximale jaarlijkse overuren per werknemer (360 uur), die vrijgesteld zijn van bedrijfsvoorheffing.
  • Optimalisering van de werkuren door waar mogelijk studenten in te zetten (jaarlijkse limiet van 600 uur) en flexi-jobs te gebruiken.
  • Gebruik van Horeca@work-uren voor studenten die de restauranthouder op de loonlijst wil houden maar die aan hun maximum aantal uren zitten.

 

Van theorie naar praktijk

Om bedrijven te ondersteunen stelt Herlaad jezelf voor om in de eerste plaats de financiële kwartaalresultaten als hulpmiddel voor het beheer van de onderneming te gebruiken. "Het is belangrijk om ondernemers bewust te maken van hun situatie aan de hand van de cijfers en om ze te doen begrijpen dat het belangrijk is een haalbare 'theoretische' rentabiliteit te plannen. Praktisch gezien kun je een klein dashboard gebruiken om bij te houden waar je per kwartaal staat, maar ook als hulpmiddel om behoeften te identificeren. Een restauranteigenaar zou beter af zijn zonder sommelier.

We hebben een simulatie gemaakt waarin we kijken naar de jaarlijkse kosten van de sommelier in het financiële plan en dan rekening houden met de hoeveelheid extra flos die we moeten betalen om de kosten van de sommelier te dekken. Er is nog steeds veel behoefte. Door op een concrete manier met cijfers te werken, kun je doordachte en onderbouwde beslissingen nemen, zonder enkel op je gevoelens of indrukken af te gaan. Als we de financiële resultaten op deze manier bekijken, kunnen we ze gedetailleerder analyseren, net zoals we gisteren hebben gedaan, aldus Ariane Marchant.

Deze aanpak beperkt zich niet tot analyse, maar is erop gericht om de ondernemer te helpen zijn of haar eigen oplossingen te vinden al naargelang zijn of haar business.

 

Wat zeggen mensen en hoe weten ze waar ze het over hebben?

Anne Boulord, horeca-adviseur en baas van de Winery Brussel @foto Sarah Douhard 

Hoewel kosten uiteraard één van de prioriteiten zijn voor een werkgever in de horeca, is het vinden van de zeldzame parel, en vooral het team compleet houden, een dagelijkse en nog veel grotere uitdaging. Anne Boulord, Horeca Consultant en eigenaar van Winery Bruxelles, vertelt hoe ze tewerkgaat voor de aanwerving van een toekomstige kandidaat.

"Als ik een potentiële werknemer ontmoet, concentreer ik me niet op zijn of haar technische vaardigheden. Deze dingen kunnen alleen worden geleerd en ontwikkeld door de handel en beroepsverenigingen. Daarnaast wil ik meer te weten komen over hun motivaties, verwachtingen en persoonlijke kwaliteiten, zodat we het beste uit hen kunnen halen. Dat levert waardevolle aanwijzingen op voor gepersonaliseerd management. Ik zou graag willen weten hoeveel tijd hij nodig heeft om te werken. Of hoeveel ze weten over hun vorige baan. Wat hun werkterrein betreft (opleiding; ondersteuning; verschillende soorten werk; loopbaanontwikkeling, aanwerving), kan ik ook de prioriteiten van de persoon identificeren.

Mijn tweede vraag luidt: "Waar ziet u zichzelf binnen drie tot vijf jaar?". Het antwoord op dit onderwerp brengt me in een positie waarin ik verder moet kijken dan mijn werk. Het helpt me ook om ambitieuze mensen te identificeren die kunnen groeien binnen de organisatie... of daarbuiten. Dat maakt in feite niet uit: mensen behoren ons niet toe. Ik zou ook graag zien dat de grenzen van de raad van bestuur worden gerespecteerd en ik zou een aantal duidelijke grenzen willen stellen: respect, eerlijkheid en inclusiviteit zijn de basis. Als de kandidaat aarzelt of verrast is, weet ik al dat het niet zal lukken. In werkelijkheid is het net zo duidelijk als in het boek: de kleine dingen die ik leerde aan het begin van een relatie en die ik leerde van de twintiger jaren zijn echt grote problemen. Voor het personeelstekort waarmee de sector kampt, zijn er tot slot ook oplossingen. "Mondelinge reclame doet wonderen! Ik ben lid van een netwerk van mensen die in de horeca werken en we lezen hun cv's en persoonlijke profielen. Ik krijg spontaan verzoeken om CV's die ik gebruik als reactie op een advertentie: omdat ik geen baan heb, zoek ik ook een advertentie: zo werkt het netwerk. Tot slot ga ik nooit iemand die al een baan heeft ergens weghalen, uit respect voor mijn collega's. Nee! Ook essentieel: de teams motiveren. Ik wil dat ze echt zin hebben, ook in hun organisatie. Ook moet je hun expertise respecteren, ze praktische ondersteuning en regelmatige feedback geven, opleidingen naargelang hun noden voorzien, via Horeca Be Pro maar ook bij andere chefs, enz, besluit Anne Boulord.

 

De Federatie Horeca Brussel biedt elke dinsdagochtend een sociale permanentie met David Debin. Deze zal advies geven over essentiële punten zoals loonberekening, in- en uitstroom, maar ook over sociaal en juridisch advies, audits en outsourcing. Door de personeelskosten te rationaliseren (door uit te zoeken welke functies minder essentieel zijn), kunt u op de lange termijn aanzienlijke besparingen doen. De optimalisatie van water en afvalwater is essentieel om te voorkomen dat een afvalwaterzuiveringsinstallatie niet efficiënt is. Ook het gebruik van verschillende statuten (student, flexi, extra, stagiair, enz.) kan een optie zijn om te besparen.

https://www.horecafocusgroup.be/ 

 

 

 

Mobiele versie afsluiten