Be Horeca

Portretten van gedurfde ondernemers

Even geïnspireerd als inspirerend zijn ze de drijvende kracht voor de horeca van morgen. Dit is het verhaal van twee mooie avonturen.

Door Vanille Dujardin

Chloé Sengier: food onderneemster

Coco Donuts
Coco Donuts

Chloé Sengier opent graag nieuwe horecaconcepten in Brussel. De jonge onderneemster stampte eerder Crème en Coco Donuts uit de grond en is momenteel druk bezig met haar nieuwe project Bisou. Sinds haar vijftiende klust ze bij in de horeca en hoewel ze journalistiek/communicatie studeerde, ligt haar ware passie in deze uitgebreide en innovatieve sector. Na een tijdje in Australië te hebben gewoond, keerde ze terug naar Brussel met als enige voornemen een restaurant te openen. “Het was een voor de hand liggende keuze”, vertelt ze. “Want als je een zaak opent, kom je met een concept, creëer je een ervaring… Ik denk dat het de stad energie geeft en dat is geweldig.”

Authentieke ondernemersmentaliteit

Noch de coronacrisis noch de stijgende energiekosten konden Chloé ontmoedigen. “Als je onderneemt – in eender welke sector – word je onvermijdelijk geconfronteerd met problemen”, zegt ze. “Het komt eropaan sterk genoeg te zijn om oplossingen te vinden. Deze meervoudige crisissen zijn ook een kans om te herpositioneren en investeringen te doen.

Vanuit haar passie voor management en horeca is ze nu toe aan haar derde concept in Brussel. Met haar nieuwste project, een ijssalon dat Bisou gedoopt werd, heeft ze geen tijd om zich te vervelen. “Ik ben een beetje overal en probeer mijn aandacht te verdelen. Ik vind het heerlijk dat ik nooit weet hoe mijn dag zal verlopen”, besluit ze enthousiast.

Wie een horecazaak opent, geeft de stad energie.

Compagnie ABC: uitzonderlijke groei

Compagnie ABC
Compagnie ABC

Het verhaal begon in 2015, toen Axel, Bruno en Chuck de handen in elkaar sloegen om samen een aantal cafés te openen in Brussel. “We namen één vestiging per jaar over, met een onderbreking van twee jaar door corona”, legt Bruno Bogaert, de B van Compagnie ABC uit. Het trio nam aldus Café Luxembourg, Bar du Matin en Dinghi over. “We kiezen bestaande cafés en optimaliseren ze, of we creëren nieuwe projecten”, vertelt Bruno. Maar de drie ondernemers hebben ook een echte langetermijnvisie – wat hun succesverhaal verklaart.

Mensen eerst

Met zijn ongekende groei in de horeca wil Compagnie ABC uitgroeien tot een inspirerende leider op de markt van cafés waar de gasten ook iets kleins kunnen eten. “Wij zetten mensen op de eerste plaats en bieden een bovengemiddelde kwaliteitservaring voor de juiste prijs.

Die uitdaging gaat ABC Company aan door te streven naar de allerbeste kwaliteit in de beleving. “We hebben nauwkeurige protocollen die onze medewerkers autonomie laten, waardoor de functionele prestatie toch menselijk blijft”, zegt Bruno. Volgens hem is dit nieuwe type ondernemer de toekomst van de restaurantbranche. “Onze grootste uitdaging op dit moment is om onze ontwikkeling voort te zetten met behoud van een sterke bedrijfscultuur.

We bieden een kwalitatieve ervaring voor de juiste prijs.