EquipHotel komt van 6 tot 10 november 2022 terug naar Parijs, Porte de Versailles. Deze internationale BtoB-beurs voor hotel- en restaurantprofessionals toont de innovaties, producten en diensten van meer dan 1.200 Franse en internationale bedrijven.
Gedurende 5 dagen kunnen professionals uit de horecasector elkaar ontmoeten, een plejade aan praktische en concrete oplossingen ontdekken, van gedachten wisselen met nieuwe leveranciers, meer te weten komen over de sector. En dit in het kader van conferenties, workshops, masterclasses, wedstrijden, scènes en bijzondere live-ervaringen ...
Voor deze nieuwe editie richt EquipHotel zich op het belang van gastronomie. De uitbaters van hotels en restaurants zullen een brede waaier aan activiteiten krijgen. Dynamieken die meer respect hebben voor het milieu worden geprezen. Terroirs, territoria, "slow tech" en "slow living", energiebesparing of andere zachte mobiliteit zijn allemaal nieuwe sterke punten voor een horecagelegenheid: een must voor de klantbeleving.
Dit is een prioriteit voor het gedrag van het personeel. Sfeer, teamspirit, inclusie, loyaliteit vormen de kern van de organisatie van een hotel of restaurant. "Het bedrijf evolueert. Gedrag en het vak ook. Daar kan ik niet omheen. Zo zal EquipHotel in november de problematiek en de standpunten bespreken van experts die de professionals in het hotel of restaurant zullen helpen om op deze veranderingen te anticiperen, om hen te helpen beter te zijn en om hen te helpen verbeteren", zegt Béatrice Gravier, directeur van de afdeling Hospitality &Food bij RX France.
Woonplekken
Betrokkenheid is ook een nieuwe manier om ervoor te zorgen dat mensen betrokken kunnen worden. En dit zal gebeuren wanneer de eerste stap wordt gezet of wanneer een akkoord wordt bereikt. "In 2022 worden hotels en restaurants geopend", zegt Béatrice Gravier. Het woord "woonplekken" wordt vaak gebruikt in het veld, omdat de professionele medewerkers niets aan het toeval willen overlaten als het gaat om eten, lunchen of dineren, maar ook om er te werken, te vergaderen, te creëren, te ontspannen, plezier te maken, zich te herbronnen, zich onder te dompelen in de plaatselijke cultuur of natuur.
Veel hoteliers en restauranthouders kunnen hun producten en diensten op een flexibele manier verkopen, gebruiken en doorgeven aan klanten die het onderste uit de kan willen halen. Klanten die in dezelfde week een hamburger in "click &collect" gaan eten, een zogenaamde "goedkope" kamer boeken voor een zakenreis, zich het genot gunnen van een gastronomische maaltijd en het weekend verblijven in een chic hotel met zeezicht...
Vijf thema's
Voor deze nieuwe editie heeft EquipHotel besloten zich te concentreren op vier "essentiële" thema's: kwaliteit, veiligheid, digitaal, infrastructuur en milieu. Essentiële onderwerpen om een horecagelegenheid te positioneren, te onderscheiden van zijn concurrenten, indruk te maken op de klanten om zich te onderscheiden.
1/ Zickzelf projecteren op de duur en de duurzaamheid: goed en beter voor het beste
Door zijn streven naar kwaliteit en betrouwbaarheid kan het bedrijf een andere kijk bieden op de wereld van de voeding. Een andere manier van kijken naar een project, een groep mensen, een team en energie. Met het lokale, de korte ketens en "upcycling" in het vooruitzicht. Op de lange termijn wint iedereen: hoteliers, restauranthouders, hun medewerkers, hun klanten, hun leveranciers en... de planeet.
2/ Grotere aantrekkelijkheid: rekrutering en klantenbinding, grote uitdagingen en feedback
Initiële en voortgezette opleiding, aangepaste werkuren, aanmoedigende verloning, winstdeling, erkenning en andere valorisatie van knowhow zijn allemaal hefbomen en argumenten om jongeren aan te trekken of ervaren talent aan zich te binden.
3/ De digitale wereld in handen van de mens: ontwerp, uitvoering en implementatie van het digitale instrument
Digitalisering biedt toepassingen en oplossingen om het dagelijks leven van hoteliers en restauranthouders te vereenvoudigen, maar ook om de prestaties en positionering van horecagelegenheden te versterken. Voorop staat "technologie" bij hybriden en coworking spaces. Maar net zoals digitale technologie betekent dit niet dat de menselijke relatie verbroken is. Integendeel: die twee gaan hand in hand.
4/ Iets moois maken met iets goeds: inrichting, vormgeving en decoratie in het tijdperk van de "care".
In 2022 is luxe ruimte, comfort, tijd, stilte, natuur... Een universum waarin kunst en vakmanschap hun plaats hebben, om de schoonheid van een gebaar, de subtiliteit van een knowhow, de relevantie van een transmissie op te roepen. En dit alles met respect voor het milieu.
5/ Inzetten op zelfzorg: welzijn in het hart van "weten hoe te ontvangen"
Stimuleer het gevoel van de natuur en de warmte van een klantenkring die u toelaat u te onttrekken aan de lawaaierige omgeving. U zult een nieuwe rage ervaren voor spa, thalassotherapie, thermale baden, yogaretraites, cocooning ... U zult kunnen genieten zonder de anderen te moeten verlaten. U zult kunnen genieten van de privacy van uw eigen huis.
Chef Christophe Hay, peter van editie 2022
Op 27 juni 2022 opent Christophe Hay hotel Fleur de Loire in Blois. Dit "Relais & Châteaux"-hotel heeft 44 kamers met twee gastronomische restaurants (Amour Blanc en Restaurant Christophe Hay), een kiosk met een patisserie, een Sisley-spa, een tuin en een tuin van 1,5 hectare, en wordt gebouwd en beheerd volgens een milieuvriendelijke aanpak. Het gebouw uit de 17e eeuw, waarin het hotel is gevestigd, is gerenoveerd met respect voor het milieu en om ervoor te zorgen dat de regio Loir-et-Cher, waar Christophe Hay zo van houdt, altijd deel zal uitmaken van zijn leven. Het was dan ook niet meer dan logisch, en niet verwonderlijk, dat de EquipHotel beurs aan deze chef, die op sterven na dood is in zijn huis in Montlivault, het voortouw nam in de editie van 2022 rond het thema "duurzame catering".
Bij Fleur de Loire is Christophe Hay vastberaden in zijn engagement, als leider op het gebied van moed en eerlijkheid, maar ook in het werk en de prestaties van zijn teams. Hij zegt: "Het feit dat we worden opgeleid betekent niet dat we communicatief moeten zijn. Er moet een echte wil zijn." En dit is de situatie in Fleur de Loire. De teams, pachters en producenten zijn allemaal betrokken bij het proces. Een dynamiek die de chef ertoe aanzet om een aspergeserre te bouwen en een serre uit de jaren 30 opnieuw in te richten om er een vijftiental groentesoorten te kweken, "waaronder de laatste cédrats de Collioures", vertrouwt hij ons toe.
Over EquipHotel
De beurs EquipHotel is een evenement georganiseerd door RX France, een leider in de organisatie van beurzen. EquipHotel Parijs is de referentie voor de horeca, met BtoB-beurzen die sinds twee jaar in Parijs worden georganiseerd. Het evenement brengt meer dan 1.200 exposanten samen, waaronder 40%-klanten, en richt zich op 5 hoofdthema's: foodservice, design, voeding, technologie en diensten. Deze one-stop shop is de meest complete van de internationale horeca. Het presenteert zowel Franse als internationale bedrijven, leiders in hun sector, maar ook jonge bedrijven met de beste innovatie op het gebied van gastronomie. Het evenement trekt 113.000 gasten: koks, restauranthouders, hoteliers, architecten, decorateurs, investeerders, caféhouders, brouwers, community managers, aannemers, enz.
Tijdens de komende 5 dagen krijgen deze professionals de kans om een groot aantal hoteliers te ontmoeten en kennis te maken met de nieuwe mogelijkheden van hun klanten. EquipHotel is ook de hub van nieuwe trends en innovaties. Hotels en pop-up restaurants, showrooms, studio's, conferenties, masterclasses en gerenommeerde wedstrijden worden georganiseerd door de beste ontwerpers en experts van de sector.