Federatie Horeca Brussel Nieuws Nieuws Fabian Maingain: "We moeten ervoor zorgen dat er voor, tijdens en na de locaties gecoördineerd toezicht is".
Nieuws

Fabian Maingain: "We moeten ervoor zorgen dat er voor, tijdens en na de locaties gecoördineerd toezicht is".

Interview met Brussels parlementslid en schepen verantwoordelijk voor Economische Zaken, Werkgelegenheid, Smart City en Administratieve Vereenvoudiging over mobiliteit in Brussel.

Het belang van de Brusselse horeca?

Het is een van de drijvende krachten achter de identiteit van Brussel en het economische leven van de stad Brussel. Het is wat de wijk levendig houdt en een groot aantal Brusselaars tewerkstelt. Het is dus iets wat ons helpt om samen te leven en wat iedereen in staat stelt om sociale vooruitgang te boeken.

De horeca en bedrijven in het algemeen zijn erg afhankelijk van bereikbaarheid. Wat vindt u ervan?

Het lijdt geen twijfel dat bereikbaarheid ervoor zorgt dat klanten, leveranciers, bezorgers en werknemers de winkel kunnen bereiken, bezorgers en werknemers om bij de zaak te komen, dus het is het vitale element in deze stedelijke ecologie. vitaal element van deze stedelijke ecologie noodzakelijk voor de ontwikkeling van retail en horeca in Brussel.

Het klopt dat er hier een aantal verbeteringen moeten worden doorgevoerd, maar dan wel met alle mogelijke vervoersmiddelen. De helft van de Brusselaars heeft niet noodzakelijk een auto, dus de bereikbaarheid moet mogelijk zijn met alle mogelijke transportmiddelen.

Het is een complex probleem, maar er zijn oplossingen te vinden.

Er is nog een tweede aspect: de kwestie van de bouwterreinen. Ze zijn altijd een plaag, maar ze zijn ook een kans, omdat de meeste van deze bouwplaatsen bedoeld zijn om de kwaliteit van de wijken te verbeteren en dus ook de commerciële omgeving, maar ook de connectiviteit van de winkels in het geval van de impuls voor ontwikkeling. Maar dit zijn commerciële kansen en die moeten we beter beheren en niet zomaar accepteren als onvermijdelijk. Daarom wil ik echt werken aan dit kader voor bouwterreinen.

We moeten ook van tevoren nadenken over het beheer van bouwplaatsen, om ervoor te zorgen dat er geleverd kan blijven worden, en samen nadenken over waar we de depots gaan plaatsen, om ervoor te zorgen dat al deze overlast wordt beperkt. Ten tweede moeten wij als overheden kunnen werken aan de duur van bouwplaatsen, door te werken aan onze specificaties en ervoor te zorgen dat de duur van bouwplaatsen wordt gerespecteerd.    

Het laatste is de fase na de bouw. We vieren niet genoeg, we benadrukken niet genoeg de toegevoegde waarde van deze bouwplaatsen. We zien ze altijd als overlast, als dingen die problemen veroorzaken. Toch hebben deze projecten een reden van bestaan; ze verfraaien een buurt, ze verbeteren een situatie. Je bouwt geen bouwplaats om een buurt of bedrijven te beschadigen. We moeten het project ook kunnen vieren en er gebruik van maken om klanten terug naar de winkels te lokken.

Wat betekent het betekent het concept van een "ondersteunde werkplek"?

Bij ondersteunde werven draait alles om de dialoog die we proberen op te bouwen voor, tijdens en na de werf. Vóór de werf brengen we de aannemer samen met de winkeliers via de winkeliersverenigingen en met de overheid via de handelsdienst, maar ook met stedenbouw, mobiliteit en politie, om de coördinatie van een werf, de duur ervan, de toegangsmiddelen en alle logistieke problemen die zich op een werf voordoen, te bespreken. Kortom, om samen na te denken over het project en ervoor te zorgen dat er voor, tijdens en na het project een gecoördineerde opvolging is. Ik geloof echt dat we op deze manier de impact van deze bouwplaatsen op de commerciële vitaliteit kunnen verbeteren en ervoor kunnen zorgen dat ze niet alleen maar commerciële overlast veroorzaken. 

Het negatieve imago van Brusselse werven en werken op de horeca? Kan het concept van begeleid concept worden uitgebreid tot alle Brusselse werven?

Er zijn concrete voorbeelden. We openen bijvoorbeeld een vestiging in de Rue Haute en daar hebben we aan gewerkt. Ten eerste, communicatie. We moeten communiceren en aan onze klanten en aan de Brusselaars uitleggen waarom er een werf is en niet alleen een televisiebeeld van een afgesloten straat. We moeten echt werk maken van deze communicatie-inspanning, en dat betekent vooraf communiceren met het publiek, ervoor zorgen dat de fasen en redenen voor de werf worden uitgelegd tijdens de werken, en een citymarketingaanpak opzetten om te communiceren over deze werven. Het tweede is communiceren dat winkels toegankelijk blijven, dat het feit dat er werkzaamheden zijn niet betekent dat alles gesloten is.

Dan is er de hervorming van Didier Gosuin van de schadevergoedingen voor bouwplaatsen, met forfaitaire bedragen en een vereenvoudigde procedure. Deze compensatie is vooral bedoeld voor kleine bedrijven, bedrijven met minder dan 10 VTE's (voltijdse equivalenten), te beginnen bij 2.000 euro, maar de bedragen stijgen naargelang het aantal VTE's, om ervoor te zorgen dat we een forfaitair bedrag kunnen vinden om te helpen.

Wat zijn de concept?

We hebben een eerste bouwplaats die tussen nu en februari van start gaat - de bouwplaats Rue Haute die op het punt staat te beginnen. we gaan het op een andere manier uittesten, met meer spelers, op de Bockstael site de site Bockstaelplein, een site met een wijkcontract in Laken. wijkcontract in Laken.

En dan zullen we proberen deze begeleidende maatregelen te evalueren. We gaan kijken wat wat werkte en wat niet, om te proberen ons proces nog verder te verbeteren en ervoor te zorgen dat we van project tot project het ondersteunde systeem verbeteren om deze projecten om te zetten in zakelijke kansen. systeem om deze projecten om te zetten in zakelijke kansen. zakelijke kansen.

Mobiele versie afsluiten