"Na jaren aarzelen, ben ik eindelijk lid geworden van de Horecafederatie Brussel".
Remisco, in 2015 omgedoopt tot Sorgeloose&Trice, werd in 1987 opgericht als een kantoor gespecialiseerd in horecatransfers en overnames in de Brusselse regio. In 2002 werd Grégory Sorgeloose hoofd van de groep en enkele jaren later vervoegde Vincent Trice de groep als verkoper. De twee mannen worden bijgestaan door Cécile Flamand, die een grote belangstelling heeft voor de horeca, zoals zij die heeft omschreven als "een mobiele, rendabele en efficiënte microstructuur".
Een bedrijf gespecialiseerd in de horeca... Een echt uniek bedrijf voor twee bedrijven die actief zijn in de horeca. "We creëren restaurants en cateringconcepten waar we onze vrienden, families en buren kunnen ontmoeten", zegt Gregory. "Ons werk is als een winkel, maar dan op plaatsen waar je moet eten en drinken.
Van grootvader op kleinzoon
Grégory's baas, Paul Hosten, heeft alles voor hem gedaan. Na enkele jaren als General Manager van Heineken Brouwerij in België werd Paul aangesteld om de supply chain te beheren. "Toen was ik er, een jonge man die zich afvroeg wat hij met zijn leven ging doen," zegt Gregory. "In 2001 begon ik met hem samen te werken, parallel aan mijn werk als leraar. We werkten samen toen hij me alles vertelde wat hij kon vertellen, te beginnen met het werk dat hij deed. Hij stelde me voor aan Vincent, die zich in 2011 bij ons voegde.
Sinds 1987 is het bedrijf gemoderniseerd en uitgebreid. Inmiddels is het bedrijf volledig digitaal geworden en heeft het geen fysieke panden meer, waardoor partners en assistenten vrij en overuren kunnen maken. "We staan altijd aan het front, maar als we een fabriek willen maken, kunnen we dat doen in het huis, het museum, het park... Dat willen we echt", zegt Gregory.
Van BrusselsLife tot Sorgeloose&Trice
Vincent Trice begon zijn carrière in de sector en heeft een portefeuille opgebouwd van meer dan 300 horecabedrijven in Brussel. Grégory leidt de groep zodat hij en zijn team over de nodige middelen beschikken om grote projecten uit te voeren. We werken al meer dan 10 jaar samen. "We zijn ons nu zeer bewust van het feit dat we digitaal efficiënter kunnen werken en dat we meer tijd kunnen geven aan onze klanten", zegt Vincent.
Structuur
"Meer dan één op de twee bedrijven wordt te koop gezet omdat partners niet meer met elkaar overweg kunnen," begint Gregory. "Vincent en ik hebben een systeem opgezet, zoals een advocatenkantoor, om onze zaken te behartigen. Hij heeft zijn eigen structuur en ik de mijne. We hebben een gezamenlijk contract met een gezamenlijk bedrijf. Dit is geen gemeenschappelijke onderneming voor de agenten, maar eerder een geïntegreerd systeem dat hen in staat stelt hun klanten en cliënten in het gareel te houden, met behoud van hun autonomie.
Gregory's favoriete aspect is het contact met de klanten. "Ik zie elke dag andere mensen, met andere dingen te doen", zegt hij. Wat hij ook leuk vindt is "wanneer je iemand hebt geïnstalleerd en het werkt". "Onze klanten zijn mensen die iets willen creëren. In het begin zien we ze graag in hun kleine flats of garages, of we willen dat ze een solide concept en een solide financieel plan hebben. Het doel van Sorgeloose&Trice is om alle elementen die nodig zijn voor een overkapping in de best mogelijke omstandigheden samen te brengen, zowel voor de ondernemer als voor de aannemer. Als de ondernemer de moeite waard is, serieus is en weet hoe hij een bedrijf moet leiden, is het bingo. "Dat alleen al maakt ons blij om 's morgens op te staan.
Klanten
De laatste jaren is Gregory betrokken bij de klantenkring. "Vroeger was het grootste bedrijf en de grootste consument," zegt hij, "maar die grote bedrijven zijn niet het beste model en ze zijn niet de enigen die last hebben van de prijzen van vroeger. De horeca heeft een nieuwe generatie, met sterke financiële middelen maar ook grote ideeën, waardoor de horeca meer een bedrijf wordt dan een handelswaar. "Het is nog niet duidelijk hoe deze innovaties - zoals bijvoorbeeld donkere keukens of single-productconcepten - zich op de lange termijn zullen ontwikkelen," legt Gregory uit. "Persoonlijk denk ik dat het doel van deze nieuwe ondernemers is zich te ontwikkelen en op lange termijn te verkopen, ook al is er een zekere mate van plezier en opwinding mee gemoeid. Het is voor u een winnowing bron aan de andere kant, dat is een pelleting bron.
De Brusselse Horeca Vereniging kan ook gebruikt worden voor alle cateraars in de horeca. Ook Gregory was een beetje sceptisch. "Ik ben al een tijdje bezig met het deksel," zei hij, "maar ik heb nog steeds haast. Ik heb een afspraak in de Federatie en ik weet dat het kan, maar het is niet genoeg om het te doen". Voor Gregory is de Federatie een bron van informatie en contact. "De prioriteit is om de gezondheidswerkers te helpen," besloot hij.
"Het is belangrijk de sector te blijven federeren, verenigd en samen te blijven om sterker te staan en meer gewicht in de schaal te leggen," verklaart Vincent. "Het is belangrijk dit te onthouden omdat veel nieuwe spelers, of zelfs oudere, de kracht onderschatten die de federatie kan hebben in termen van steun en informatie.
Problemen in verband met stadsplanning
Het belangrijkste probleem in deze situatie is dat van de stedenbouwkundige voorschriften. Dit is "een puinhoop", zegt hij. "Tussen vergunningen, opdrachten, onduidelijke en/of discretionaire cateringcategorieën, situaties die al tientallen jaren bestaan en toch illegaal zijn... Het is onbegrijpelijk. Grégory staat aan het hoofd van een restaurant waar alles in orde is (SIN-code, merknaam, wettelijke vereisten...), maar dat al meer dan 40 jaar bestaat. Laten we ook het rampzalige probleem niet vergeten van de terrassen binnen de huizenblokken, die in het Brusselse gewest bij duizenden voorkomen en toch verboden zijn. Grégory heeft minstens een paar dingen per jaar te zeggen. "Het is tijd voor de administratie om verder te gaan," zegt hij.
Grégory zegt ook: "Het is een grote zaak voor de horeca, maar de angst is te groot. Het is een sector waar veel mensen behoefte aan hebben. Volgens hem zal de horeca nooit uitsterven. "Het zal veranderen en evolueren, maar ook groeien.
Vanille Dujardin.