FOD Economie controleert op prijsindicatie ?
De FOD Economie voert momenteel controles uit in de horeca om na te gaan of de handelaars de wetgeving naleven (in termen van duidelijke en volledige prijsaanduiding, behandeling van klachten van klanten, enz.)
Om alle horecazaken te helpen orde op zaken te stellen, stelt de Federatie Horeca Brussel u de volgende informatie ter beschikking specifieke richtlijnen voor de hotel-, restaurant- en cafésectorevenals algemene richtlijnen voor alle detailhandelaren, zoals die met betrekking tot behandeling van consumentenklachten of de elektronisch factureren geleverd door de FOD Economie. (download door op de links te klikken).
Deze links bevatten een reeks aanwijzingen en adviezen die aangeven wat wel of niet als legaal wordt beschouwd volgens de geldende wetgeving.
TER HERINNERING - Volgens het Koninklijk Besluit van 7 december 2016 is de prijsaanduiding in de horeca nu onderworpen aan nieuwe regels.
In de praktijk: 4 wijzigingen die moeten worden nageleefd
Artikel 1. Elk bedrijf dat accommodatie, maaltijden, eten of drinken aanbiedt, moet dit schriftelijk aangeven, op leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige wijze, de prijs van de diensten die zij levertnaar een duidelijk zichtbaar van buiten het bedrijfspand.
Concreethet aangeven van prijzen voor zowel producten als diensten voor consumptie ter plaatse moet volledig, duidelijk (zonder dubbelzinnigheden), leesbaar en zichtbaar zijn van buiten het cateringbedrijf.
Consumenten moeten de prijs kunnen raadplegen voordat u naar binnen gaat in de commerciële vestiging. Houd er rekening mee dat een terras ook wordt beschouwd als onderdeel van de vestiging.
Art. 2. Een bedrijf dat logies aanbiedt, mag de prijs daarvan in het bedrijfspand op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige wijze vermelden op een plaats die vrij toegankelijk is voor de consument. Indien het bedrijf andere diensten aanbiedt, maakt het de prijs daarvan aan de consument bekend.
BovendienEen horecabedrijf dat accommodatie aanbiedt, moet ook aangeven: de prijzen per type verblijf, per type kamer (eenpersoonskamer, tweepersoonskamer, kamer met balkon, enz.), de verschillende opties (pension, halfpension, enz.) en de prijzen van alle aangeboden diensten, binnen de vestiging op een voor iedereen toegankelijke plaats.
In het geval van de verschillende dienstenHet staat het bedrijf vrij om te bepalen waar de consument deze informatie kan raadplegen: in de kamer (bijv. via een brochure, het informatiekanaal op televisie, etc.), in de lobby, etc.
Art. 3. Onverminderd artikel 1 mag elke onderneming die maaltijden, schotels of dranken aanbiedt, de prijsaanduiding van de aangeboden dranken op een van buitenaf duidelijk zichtbare plaats beperken tot de meest representatieve dranken van elke categorie. Het bedrijf stelt binnen de commerciële vestiging een volledige prijslijst van alle aangeboden maaltijden, gerechten en dranken ter beschikking van de consument.
BovendienIn het geval van frisdranken moeten restaurants en cafés voldoen aan het algemene principe van prijsaanduiding, maar in het geval van dranken mogen ze zich beperken tot het aangeven van de prijzen van de meest representatieve dranken in elke categorie, bijvoorbeeld frisdranken, warme dranken, bier, wijn, sterke dranken, enz.
In alle gevallen kan de verplichting om prijzen aan te geven niet worden beperkt tot informatietechnologieën zoals de website van het restaurant of de toeristische accommodatie. Deze mogelijkheden voor prijsaanduiding kunnen alleen aanvullend zijn.
Consumenten moeten de prijzen gratis kunnen vinden waar ze willen kopen en het bedrijf moet ze beschikbaar stellen.
Tot slotDeze nieuwe volgorde vervangt de vorige regels.
CT