De Fédération Horeca Bruxelles biedt u oplossingen.
zeven essentiële principes om uw vestiging te beschermen?
De juiste persoon in de juiste baan
"Hé... dessert?" "Je wilt geen dessert, of wel...?" Dit is hoe men je een dessert kan aanraden in bepaalde etablissementen in Frankrijk, België of een ander land.
Zowel de vraag als het onderwerp lijken misschien eenvoudig, maar de manier waarop je de vraag stelt is net zo belangrijk als het dessert zelf.
De manier waarop je jezelf presenteert, de manier waarop je spreekt, de manier waarop je jezelf naar voren brengt... kortom, je "savoir - être" kan het verschil maken bij het kiezen van een dessert, een tweede ronde, een aperitief of een digestief. Kleine details die een groot verschil maken voor de winstgevendheid.
Vanuit dit oogpunt is de ober geen "dienbladhouder", maar een echte verkoper die ervoor moet zorgen dat mensen willen eten en zo de verkoop verhoogt. Alle restaurantmanagers moeten er daarom voor zorgen dat ze iemand in dienst nemen met echte intermenselijke en commerciële vaardigheden.
Het goede humeur van de ober zal de verkoop stimuleren.
En als een werknemer van baan verandert, is het belangrijk om hem in de gaten te houden en hem te helpen zich aan zijn nieuwe functie aan te passen.
Wees niet bang voor moeilijke beslissingen
Het runnen van een hotel, restaurant of cateringbedrijf is een moeilijke zaak. In deze context blijft de moed om moeilijke beslissingen te nemen essentieel om de winstgevendheid en gezelligheid te behouden en het etablissement veilig te stellen.
Een ober die altijd afgeleid is, ruzie tussen koks, diefstal, het ontslag van een werknemer die al lang in dienst is... het zijn allemaal momenten waarop je moet weten wanneer je STOP moet zeggen, en het zijn allemaal noodzakelijke stappen voor een goede manager. In dit opzicht is het begin van een restaurant cruciaal, met de verplichting om voorzichtig aan te werven en geleidelijk in dienst te nemen als de financiën verbeteren en de cruciale fase van de eerste drie jaar voorbij is.
Leren delegeren
Als je werknemers niet betrekt bij het reilen en zeilen van je zaak, kan dat op de middellange of lange termijn desastreuze gevolgen hebben. Je koks of obers betrekken bij het ontwikkelen van menu's, (opnieuw) communiceren met je werknemers, hun standpunt waarderen, leren delegeren, je werknemers een aandeel geven in de resultaten zijn allemaal factoren die de betrokkenheid en de kwaliteit van het werk kunnen verhogen.
Een kok die bijvoorbeeld wordt beloond voor goed voorraadbeheer zal beter op details letten en verspilling eerder vermijden.
Je keuzes in twijfel trekken
Kritiek niet accepteren en zich niet willen aanpassen zijn twee fatale zaken voor een horecagelegenheid, die dingen moet kunnen rechtzetten om te overleven. Hier is een eenvoudige tip: kijk eens rond in uw zaak en noteer alle onvolkomenheden die u waarneemt. Vraag vervolgens uw personeel om hetzelfde te doen en vergelijk hun beoordelingen. Het enige wat overblijft is werken aan de terugkerende negatieve punten.
Om dit te bereiken moet je jezelf eerst en vooral dwingen om je routine en comfortzone achter je te laten. Je moet voortdurend in beweging zijn om punten te scoren. In de praktijk kan de restauranteigenaar bijvoorbeeld het menu regelmatig veranderen om zijn klanten te verrassen.
Verwaarloos je budget niet
Het basisprincipe, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat je je boekhouding in realtime moet bijhouden in plaats van eens per maand op afstand. Ook op dit gebied zijn er geen kleine besparingen mogelijk, met opties die zo eenvoudig zijn als het beperken van leveringen tot alleen het winterseizoen in geval van verlies, het terugwinnen van je olie, het sluiten van de deuren tijdens daluren of het gebruik van apparatuur die minder energie verbruikt.
Als je bijvoorbeeld merkt dat je borden niet worden geleegd of dat je kok hele borden friet als bijgerecht serveert, aarzel dan niet om te zeggen: stop. Een manager moet een oogje in het zeil houden om het voortbestaan van zijn zaak te garanderen.
Geen uitbreidingskaarten
Sommige restaurants hebben meer dan 50 verschillende gerechten. Dit alles betekent een enorme keukenbezetting (en de bijbehorende personeelskosten), twijfels van klanten over de versheid van de gerechten en de verleiding om kwantiteit boven kwaliteit te verkiezen.
Een eenvoudig, beperkt menu verdient de voorkeur om de nadruk te leggen op kwaliteitsgerechten die met een minimum aan arbeid worden bereid. Het is gevaarlijk om je activiteiten te veel te diversifiëren. Het is beter om je te concentreren op je kernactiviteiten. Als een klant je bekritiseert omdat je niet genoeg producten hebt, herinner hem dan aan je waarden van kwaliteit en seizoensgebondenheid.
Word lid van een cateringfederatie om jezelf te verdedigen en de cateringsector te beschermen!
De Fédération Horeca Bruxelles vecht samen met de andere horecafederaties voor een levensvatbare horecasector, verdedigt uitmuntendheid in opleiding en dienstverlening, vermindert de administratieve last in het management en zorgt voor rentabiliteit door de sociale lasten te verlagen.
Via het Opleidingscentrum Horeca, de onderhandelingen met de politieke wereld, onze gespecialiseerde juridische dienst Horeca, onze publicaties, onze website, onze persconferenties en beurzen biedt de Federatie Horeca Brussel haar aangeslotenen advies, analyse, verdediging en juridische opvolging.
Bent u dat? Ben je lid van de Federatie Horeca Brussel?
Levensvatbaarheid - rentabiliteit - kwaliteit - vriendelijkheid!
Meld je binnen 1 minuut online aan op onze website https://www.horecabruxelles.be
- Klik op lid worden, vul het formulier in en betaal je lidmaatschapsgeld.
Of neem contact met ons op :
Federatie Horeca Brussel Bld. Anspach 111 / 1 - 1000 Brussel
Tel: + 32 2 513 78 14 - fax: + 32 2 503 57 17
CT