Federatie Horeca Brussel Nieuws Nieuws Horeca Brussel ontmoet de Horeca in moeilijkheden met de NMBS - Horeca Brussel ontmoet de Horeca in moeilijkheden met de NMBS.
Nieuws Coronavirus

Horeca Brussel ontmoet de Horeca in moeilijkheden met de NMBS - Horeca Brussel ontmoet de Horeca in moeilijkheden met de NMBS.

-> De Fédération Horeca Bruxelles vraagt opnieuw aan de NMBS om zich in te zetten voor het voortbestaan van de horecazaken in de stations.

De middelen van het bedrijf zijn veel groter dan die van deze bedreigde instellingen.

Ter herinnering, in dit stadium heeft de NMBS al een 30% verlaging van de concessiekosten (exclusief heffingen) voor april en mei 2020.

En voor de rest van het jaar heeft de NMBS ook een korting van 20 % toegekend op de toekomstige concessiekosten om de cashflow van de vestigingen te verbeteren. Deze korting is gekoppeld aan twee zaken: de openingsverplichting en een terugbetaling van deze 20 % aan het einde van de concessie.

Bovendien hoopten de etablissementen die hun deuren openden, meeneemgerechten te verkopen aan de reizigers. Maar het blijkt dat het reizigersbeheer van de NMBS alle consumptie in stations en op perrons heeft verboden. Hoe verwacht je dat deze bedrijven winstgevend zijn en hun kosten dekken als ze niets mogen verkopen? Hoe kan een overheidsbedrijf als de NMBS dit misbruik maken?

De NMBS wordt dus gevraagd om een extra inspanning te leveren op het vlak van deze concessies, alsook om de klanten toe te laten te eten in de stations, met respect voor de gezondheidsmaatregelen! Anders zal de NMBS het Belgische overheidsbedrijf zijn dat de meeste faillissementen in onze sector heeft veroorzaakt.


-> De Horecafederatie Brussel vraagt opnieuw aan de NMBS om zich in te spannen voor het voortbestaan van de horecazaken aanwezig in de stations.

De middelen van deze onderneming zijn inderdaad veel groter dan die van deze bedreigde inrichtingen.

Ter herinnering: in dit stadion heeft de NMBS reeds een vermindering van 30% van de concessiekosten (exclusief heffingen) toegekend voor de maanden april en mei 2020.

Anderzijds heeft de NMBS voor de rest van het jaar ook een korting van 20% toegekend op de toekomstige concessiekosten om de cashflow van de vestigingen te verbeteren. Deze korting is gekoppeld aan twee dingen: de verplichting om te openen en een terugbetaling van deze 20 % aan het eind van de concessie.

De etablissementen hoopten die hun deuren openden afhaalmaaltijden te verkopen aan reizigers. Maar het blijkt dat het passagiersbeheer van de NMBS alle consumpties in de stations en op de perrons heeft verboden. Hoe kunnen we er zeker van zijn dat deze bedrijven winstgevend zijn en dat hun kosten hoog genoeg zijn om ze te kunnen betalen? Hoe kan een overheidsbedrijf als de NMBS dit misbruik plegen?

Er is dus een extra inspanning van de NMBS nodig op het vlak van deze concessies, evenals de mogelijkheid om de klanten in de stations te laten eten, met inachtneming van de sanitaire maatregelen! De NMBS moet echter rekening houden met het feit dat de hoogste faillissementsgraad in de sector moet worden vermeden.

Mobiele versie afsluiten