Toegang tot het beroep - hoe doe ik dat?
(Bijgewerkt op 23/04/2024: " Dvanaf 15 januari 2024 is basiskennis van management niet langer vereist. een commerciële of ambachtelijke activiteit uitoefenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. "De doelstellingen van deze hervorming zijn als volgt: " Het stimuleren van het opstarten van bedrijven, het verdedigen van ondernemerschap als een vector voor emancipatie en integratie, het creëren van eerlijkere voorwaarden voor Brusselse ondernemers en het versterken van de positie van het Gewest als een hub voor ondernemers. " (bron: Hervorming toegang tot het beroep | Brussel Economie en Werkgelegenheid (economie-emploi.brussels))
Samengevat?
Om het horecavak te leren moet je beheersing van professionele vaardigheden wat geeft :
- door een examen voor een centrale jury in geval van onvoldoende praktijkervaring (minder dan 5 jaar praktijk).
- en een bekwaamheidsattest in het geval van ten minste 5 jaar praktijkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen een centrum voor de validering van competenties.
Belangrijk -> toegang tot het beroep betreft het individu die de horeca in wil, en niet de zaak die een horeca-opdracht heeft of aanvraagt. De persoon in kwestie kan de manager van de zaak, de partner of zelfs een werknemer van de zaak zijn.
ATTENTIE Iedereen die een restaurantbedrijf wil beginnen in beperkte service/kleine catering moet alleen in staat zijn om beheer van de toegang tot het beroep.
Elke persoon die als restauranthouder of cateraar-banket organisator - full-service catering - Dit zijn de vereisten om een catering- of banketbedrijf te registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen:
Registreren bij een bedrijfsloket?
De aanvraag (tot wijziging) of inschrijving van een restaurant of banketactiviteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen moet worden ingediend bij een bedrijfsbureau die onderzoekt of uw bedrijf aan alle eisen voor toelating tot het beroep voldoet.
-> er is geen syllabus voor het behalen van het Horeca vakbekwaamheidsexamen.
-> Alle informatie op onze website.
Horecavergunningen - hoe doe ik dat?
In de meeste gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een voorafgaande vergunning vereist om een HoReCa-bedrijf te openen.
De gemeente geeft deze vergunning af nadat zij heeft nagegaan of de toekomstige exploitant aan de wettelijke verplichtingen en formaliteiten heeft voldaan. Zij kan ook een inspectie uitvoeren alvorens de opening van het bedrijf toe te staan.
-> ATTENTIE Hoe groter de instelling, hoe belangrijker de voorwaarden voor het verkrijgen van de lening.
Wie geeft de horecavergunning af?
De vraag wordt gesteld om de middenklasse te bedienen. Sommige gemeenten hebben een cel die zich specifiek bezighoudt met HoReCa bedrijven.
Wat zijn de kwalificatievoorwaarden?
De gemeente geeft deze vergunning af nadat zij heeft nagegaan of de toekomstige exploitant aan de wettelijke verplichtingen en formaliteiten heeft voldaan. Zij kan ook een inspectie uitvoeren alvorens de opening van het bedrijf toe te staan.
De gemeente vraagt meestal om de volgende documenten:
- een aanvraagbrief met een beschrijving van de voorgestelde activiteit (eventueel met een ondersteunend plan)
- een kopie van de identiteitskaart van de exploitant
- een bewijs van goed gedrag voor vennoten en bestuurders (aan te vragen, afhankelijk van de gemeente, bij de politie of een andere gespecialiseerde dienst)
- het ondernemingsnummer
- een kopie van de statuten van de vennootschap
- een kopie van een document dat de toegang tot het beroep bewijst, voor de chef-kok van een restaurant
- een protocol van medisch onderzoek door een arts
- een certificaat van objectieve aansprakelijkheidsverzekering, indien de voor het publiek toegankelijke oppervlakte 50 m² of meer bedraagt.
- een certificaat van keuring van de elektrische installaties door een erkende instantie
- bewijs van vergunning van het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV)
- een gunstig verslag van de preventiedienst van de SIAMU
- een bewijs van bouwvergunning, indien een dergelijke vergunning krachtens de wetgeving inzake ruimtelijke ordening vereist is
- een kopie van het contract voor afvalinzameling
- indien van toepassing, een verzoek om vergunning voor het plaatsen van een terras (met een plattegrond van het terras en de omliggende openbare ruimte)
- indien van toepassing, de positieve kennisgeving voor het verkooppunt van gegiste dranken en de vergunning voor het verkooppunt van gedistilleerde dranken (afgegeven door de gemeente)
Hoeveel kost het?
Vaak wordt een gemeentelijke vergoeding gevraagd voor de opening, heropening of overname van een HoReCa-inrichting.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Ga naar de middenklasse afdeling van de gemeente waar de inrichting is gevestigd.