Begin januari 2022 moet een Brussels Garantiefonds met een budget van 12,5 miljoen euro worden opgericht om de eventuele annulering van evenementen in Brussel te dekken.
Er zijn een aantal obstakels die een optimaal herstel in de evenementensector in de weg staan. Deze omvatten de angst voor financieel verlies als een evenement wordt geannuleerd en het feit dat geen enkele verzekeraar de risico's van COVID19 dekt.
De oprichting van dit garantiefonds is daarom noodzakelijk voor de betrokken sectoren om een zo vlot mogelijk herstel te bevorderen.
In de praktijk?
Concreet zal dit Garantiefonds toegankelijk zijn voor elke Brusselse onderneming die een evenement organiseert in de stad. Het evenement moet tijdelijk van aard zijn, tegen betaling toegankelijk voor het publiek en verband houden met kunst, amusement of vrijetijdsbesteding (met inbegrip van beurzen en congressen).
- Voor afgelaste evenementen: het Fonds zal de niet-terugvorderbare en niet-annuleerbare kosten van het evenement dekken tot een maximum van 30% van het totale budget van het evenement;
- Voor uitgestelde evenementen: het Fonds dekt 90% van de kosten die niet kunnen worden uitgesteld;
- Voor evenementen die aan een gedwongen omloopbeperking zijn onderworpen: het Fonds zal 100% van de ticketterugbetalingen in verband met de omloopbeperking voor zijn rekening nemen.
Voor elk van deze situaties bedraagt de maximale dekking 150.000 euro, met een maximum van 750.000 euro per onderneming indien meerdere gebeurtenissen in dezelfde onderneming zouden plaatsvinden gedekt door het Garantiefonds.
Aanvragen kunnen vanaf 3 januari 2022 worden ingediend bij s.a. ST'ART, dat door het Brussels Gewest is aangesteld om het Garantiefonds te beheren.