Big Data" is een term die sommige mensen nog niet goed kennen, en op dit moment begrijpen we nog steeds niet alle ins en outs ervan. In een notendop is Big Data een massa informatie over de verschillende internetstromen waaruit we met de juiste tools kennis en een reeks evaluaties, trendanalyses en voorspellingen over consumentengewoonten kunnen halen.
Deze technologie, die nog in de kinderschoenen staat, zou de reiservaring in de toekomst volledig kunnen revolutioneren. Concreet maakt deze massa informatie het mogelijk om een globale visie te definiëren van de verschillende soorten reizigers en hun behoeften. Het doel is om hen een op maat gemaakte en unieke ervaring te bieden.
Een ervaring op maat?
We kunnen dus de gewoonten en behoeften van toeristen die plaatsen als Brussel of België komen bezoeken definiëren en ons daaraan aanpassen.
Elke fase van een bezoek aan Brussel, van het zoeken naar boekingsdata tot het inchecken in het hotel, creëert bruikbare gegevens. Als deze gegevens uit het hele reisnetwerk worden verzameld, creëren ze een echte toegevoegde waarde voor reisagenten, die ze omzetten in bruikbare informatie. Dit alles vereenvoudigt strategische beslissingen voor reizigers.
Professionals in de toeristische sector zijn daarom in het bezit van een enorme hoeveelheid gegevens, die ze moeten beheersen om ze te kunnen gebruiken. Tegelijkertijd ontwikkelen de mogelijkheden van computerverwerking zich voortdurend, waardoor gegevens geanalyseerd en geautomatiseerd kunnen worden.
Deze trend sluit perfect aan bij de behoefte van reizigers om het leven te ervaren in plaats van alleen maar te reizen. Dit betekent in contact komen met een realiteit, een gevoel ervaren, een sensatie, een emotie of een ontdekking creëren.
Hoe creëer je deze ervaring?
Met behulp van tools zoals geolocatie, mobiele gegevens of het gebruik van boekings- of hotelwebsites kunnen we belangrijke trends identificeren, zoals de meest bezochte plaatsen in een bepaalde stad, de tijden waarop ze worden bezocht of het publiek dat geïnteresseerd is in deze plaatsen.
Luisteren naar sociale netwerken is ook cruciaal om de voor- en nadelen van een bepaalde stad of een bepaald land te ontdekken.
Het doel is om een "slimme marketingaanpak" in te voeren, met een nauwkeurig aanbod op basis van het profiel en eerdere ervaringen van de reiziger. De complexiteit van het klanttraject en hun beslissingscriteria blijft echter een obstakel.
Brusselse trend?
Wat trends betreft, is Brussel momenteel gepositioneerd als een culturele stad (muziekfestival, talrijke musea, Grote Markt, folkloristische evenementen, enz.) en een zakenstad (EU-instellingen, talrijke lobby- en bedrijfskantoren).
Helaas ontbreekt het Brussel aan bescheidenheid, en volgens dezelfde gegevens mist de hoofdstad van de EU cruciale elementen zoals educatieve borden, een smartphone-applicatie, een welkomst-sms-bericht en de verspreiding van gratis kaarten. Er is nog een lange weg te gaan om van het landen in Brussel een echte ervaring te maken.
C.T.