Federatie Horeca Brussel Nieuws Coronavirus Juridisch: wat houdt de tijdelijke verlaging van het btw-tarief tot 6 % in?
Coronavirus Juridische informatie

Juridisch: wat houdt de tijdelijke verlaging van het btw-tarief tot 6 % in?

HERINNERING - de tijdelijke verlaging van het BTW-tarief naar 6 % is een antwoord op een verzoek van de Fédération Horeca Bruxelles!

Word lid van de Federatie en help mee om de horeca in de toekomst winstgevender en eenvoudiger te maken!

Circulaire 2020/C/86 betreffende het verlaagde btw-tarief van 6 % dat tijdelijk van toepassing is op bepaalde restaurant- en cateringdiensten

In deze circulaire wordt ingegaan op de tijdelijke invoering van een verlaagd btw-tarief van 6 voor bepaalde restaurant- en cateringdiensten, als maatregel om bij te dragen aan een zo snel mogelijk economisch herstel van de horecasector, na de verplichte sluiting van horecagelegenheden als gevolg van de pandemie van het COVID-19-virus.

Deze tariefverlaging wordt ingevoegd in het koninklijk besluit van 08.06.2020 tot wijziging van koninklijk besluit nr. 20 van 20.07.1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot bepaling van de toerekening van de goederen en diensten volgens deze tarieven, met betrekking tot de steunmaatregelen aan de horeca (B.S. van 12.06.2020). Btw-tarieven; restaurant- en cateringdiensten; steunmaatregel aan de horeca naar aanleiding van de verplichte sluiting van vestigingen wegens de pandemie van het COVID-19-virus. FOD Financiën, 29.06.2020

Algemene Belastingdienst - Belasting over de toegevoegde waarde

1. Wettelijke bepaling

2. Transacties waarvoor het btw-tarief tijdelijk is verlaagd tot 6

3. Belang van de kwalificatie van de handeling met betrekking tot het geleverde voedsel en/of de geleverde drank, hetzij als
een levering van goederen (artikel 10 WBTW), of als een dienst (artikel 18, § 1, tweede zin WBTW).
paragraaf, 11° van de BTW-code)

4. Classificatie en tarief van voorverpakte levensmiddelen bestemd voor consumptie ter plaatse

5. Levering van voedsel en drank voor consumptie door ondernemingen
Ter plaatse - Tarief

6. Verstrekking van ontbijt in gemeubileerde accommodatie - Tarief

7. Kassasystemen en biljetten of kwitanties aanpassen

8. Periode gedurende welke de tijdelijke tariefverlaging van toepassing is

⦁ Wettelijke bepaling

Met het oog op een zo snel mogelijk economisch herstel van de horecasector na de verplichte sluiting van horecazaken ten gevolge van de pandemie van het COVID-19-virus, voegt het koninklijk besluit van 08.06.2020 (B.S. van 12.06.2020) een artikel 1ter/1 toe aan het koninklijk besluit 20 van 20.07.1970 betreffende de btw-tarieven, dat als volgt luidt: "Art. 1ter/1.

In afwijking van artikel 1 zijn restaurant- en cateringdiensten, met uitzondering van de levering van bier met een effectief alcoholgehalte van meer dan 0,5 vol en andere dranken met een effectief alcoholgehalte van meer dan 1,2 vol, tot en met 31 december 2020 aan het verlaagde tarief van 6 p.c. onderworpen".

De bieren en andere dranken vermeld in artikel 1ter/1 in fine hierboven, die ook uitgesloten zijn van post X in fine van tabel A van de bijlage bij Koninklijk Besluit nr. 20 hierboven, worden hieronder vermeld,
"alcoholische dranken".

Alle andere dranken die ter plaatse worden verbruikt en die als restaurant- of cateringdienst (of als onderdeel van een dergelijke dienst) niet van de tijdelijke tariefverlaging van artikel 1 ter, lid 1, hierboven zijn uitgesloten, worden hierna "alcoholvrije dranken" genoemd.
alcohol".

De loutere levering van alcoholvrije dranken is evenmin uitgesloten van post X, tabel A, van de bijlage bij voornoemd koninklijk besluit nr. 20 en blijft derhalve onderworpen aan de btw tegen het tarief van 6 .

⦁ Verrichtingen waarvoor het btw-tarief tijdelijk wordt verlaagd tot 6 %

De handelingen in kwestie, waarvoor het toepasselijke btw-tarief tot en met 31.12.2020 wordt verlaagd tot 6, hebben geen betrekking op de levering van goederen in de zin van artikel 10 WBTW, maar op bepaalde restaurant- of cateringdiensten, zoals bepaald in artikel 18, § 1, tweede lid, 11° WBTW.

Zij hebben met name betrekking op :

  • de levering van levensmiddelen in restaurants en cafés en, meer in het algemeen, onder zodanige omstandigheden dat zij ter plaatse worden geconsumeerd. Dit zijn de restaurant- en cateringdiensten bedoeld in rubriek I, tabel B, van de bijlage bij Koninklijk Besluit 20 betreffende de btw-tarieven, die voorheen onderworpen waren aan een tarief van 12 (tijdelijke verlaging van het huidige tarief van 12 naar 6);

 

  • de levering van alcoholvrije dranken in restaurants en cafés en, meer in het algemeen, onder zodanige voorwaarden dat de consumptie ter plaatse geschiedt. Dit zijn restaurant- en cateringdiensten die zijn uitgesloten van het tarief van 12 , onder rubriek I, van bovengenoemde tabel B en die als gevolg daarvan voorheen onderworpen waren aan het tarief van 21 (tijdelijke verlaging van het huidige tarief van 21 naar 6 ) ;

 

  • de gelijktijdige verstrekking, in het kader van één enkele dienst, van zowel spijzen als alcoholvrije dranken in restaurants en cafés en, meer in het algemeen, onder zodanige omstandigheden dat deze ter plaatse worden geconsumeerd, vormt derhalve een restaurant- of cateringdienst die, zoals voorheen, onderworpen blijft aan het normale btw-tarief van 21 . In dit verband doet het niet ter zake of een van de drie in de vorige alinea bedoelde diensten ook wordt verleend aan de klant (een dienst die dan een onderdeel vormt van de ruimere restaurant- of cateringdienst en die - in tegenstelling tot alcoholische dranken die tegelijkertijd worden verstrekt - in aanmerking wordt genomen voor de verlaging van het tarief tot 6).

 

  • De aard of naam van het etablissement dat de restaurant- of cateringdiensten levert, is irrelevant. Bijgevolg kunnen onder andere de volgende leveranciers en bedrijven betrokken zijn:

- restaurants, fastfoodrestaurants en zelfbedieningszaken;
- restaurants in theaters (clubs), musea en winkelcentra;
- kantines en bedrijfskantines ;
- hotels of bed & breakfasts op basis van halfpension of volpension;
- cafetaria's, bars, herbergen, theesalons en discotheken;
- foodtrucks en snackbars;
- cateraars, bakkerijen met eetzalen ;
- tijdelijke verkoop- of consumentenstands op festivals, markten of beurzen.

Hieronder vallen ook restaurant- of cateringdiensten die worden geleverd door gespecialiseerde cateraars of door de exploitanten van bovengenoemde etablissementen.

Belang van de kwalificatie van de handeling met betrekking tot de geleverde voedingsmiddelen en/of dranken, hetzij als levering van goederen (artikel 10 WBTW), hetzij als dienst (artikel 18, § 1, tweede lid, 11° WBTW)

Gelet op de hierboven vermelde tijdelijke tariefverlaging, zijn de levering van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken en de gelijktijdige levering van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken momenteel onderworpen aan het verlaagde tarief van 6 , ongeacht of de geleverde voedingsmiddelen en/of alcoholvrije dranken het voorwerp uitmaken van een levering van goederen in de zin van artikel 10 WBTW of van een dienst in de zin van artikel 18, § 1, tweede lid, 11° WBTW (1).

Bij wijze van uitzondering zijn bepaalde voor menselijke consumptie bestemde vissen, schaaldieren, schelp- en weekdieren onderworpen aan het btw-tarief van 21 wanneer zij het voorwerp uitmaken van een levering van goederen in de zin van artikel 10 WBTW (bijvoorbeeld kaviaar en kaviaarsurrogaten alsook kreeften en rivierkreeften, die uitdrukkelijk zijn uitgesloten van het tarief van 6 , in afdeling III, tabel A, van de bijlage bij het voornoemde koninklijk besluit nr. 20).

Bovendien zijn alcoholische dranken altijd onderworpen aan het normale btw-tarief van 21, ongeacht of deze dranken het voorwerp uitmaken van een levering van goederen in de zin van artikel 10 WBTW of van een dienst in de zin van artikel 18, § 1, tweede lid, 11° WBTW.

De indeling voor btw-doeleinden van de levering van voedsel en/of drank (als een levering van goederen of een levering van diensten) blijft echter belangrijk wat betreft de regels voor de locatie van de transactie en de vereisten voor een kassasysteem.

Wat dit onderscheid betreft, moet dus rekening worden gehouden met de eerder gepubliceerde opmerkingen over het begrip restaurant- en cateringdiensten en het onderscheid tussen deze diensten en het louter verstrekken van spijzen en/of dranken (zie punt 2 van circulaire 2019/C/26 van 04..04.2019 en punt 2.5.2. van circulaire 2017/C/70 van 06.11.2017, met uitzondering echter van de bepaling in de eerste alinea van nummer 2.5.2.8. van laatstgenoemde circulaire, die hieronder onder nummer 4 wordt bijgewerkt).

Classificatie en tarief van voorverpakte levensmiddelen bestemd voor consumptie ter plaatse

De eerste alinea van nummer 2.5.2.8., waarin circulaire 2017/C/70 van 06.11.2017 voorziet, wordt definitief ingetrokken op basis van en met ingang van de inwerkingtreding van bovengenoemd artikel 1 ter, lid 1.

Met andere woorden, de levering van voorverpakte producten, zoals een zakje chips, een reep chocolade, een worstje, roomijs, kleine blokjes salami of voorverpakte kaas, onder zodanige omstandigheden dat zij ter plaatse worden verbruikt, wordt aangemerkt als restaurant- of cateringdienst voor de toepassing van het verlaagde tarief van 6 , als bedoeld in artikel 1 ter, lid 1, hierboven.

Met het oog op de kwalificatie als restaurant of cateringdienst moet de omzet die wordt gegenereerd door de levering van deze voorverpakte producten onder zodanige omstandigheden dat ze ter plaatse worden geconsumeerd, in aanmerking worden genomen bij de berekening van de drempel van 25 000 euro, die doorslaggevend is voor de verplichtingen met betrekking tot kassasystemen.

Het bovenstaande betekent dat belastingplichtigen die een kassasysteem moeten gebruiken, voortaan een biljet uit een dergelijk systeem moeten afgeven voor de levering van voorverpakte producten, ongeacht of de producten ter plaatse worden geconsumeerd.

Belastingplichtigen die geen kassasysteem moeten gebruiken, moeten een biljet of kwitantie uitreiken zoals bedoeld in artikel 22, § 1, eerste lid, 2°, van het koninklijk besluit nr. 1 van 29.12.1992 houdende maatregelen tot verzekering van de betaling van de belasting over de toegevoegde waarde op de levering van voorverpakte producten wanneer deze bestemd zijn om ter plaatse te worden verbruikt.

Verstrekking door ondernemers van voedsel en drank voor consumptie ter plaatse - Tarief

Hoewel de levering door ondernemingen van voedingsmiddelen en dranken bestemd voor consumptie ter plaatse uitdrukkelijk is uitgesloten onder post XXXIV, post 2, tabel A, van de bijlage bij voormeld koninklijk besluit nr. 20, komt deze dienst sinds 08.06.2020 in aanmerking voor het verlaagd tarief van 6 , voorzien in artikel 1ter/1,
Natuurlijk alleen voor zover deze dienst geen alcoholische dranken bevat.

Verstrekking van ontbijt in gemeubileerde accommodatie - Tarief

Restaurantdiensten in de vorm van ontbijt die door een hotelhouder aan zijn gasten worden verstrekt in het kader van de logiesverstrekking door die hotelhouder, kunnen volledig blijven genieten van het verlaagd tarief van 6 , overeenkomstig nummer 1, post XXX, tabel A, van de bijlage bij het voornoemde koninklijk besluit nr. 20.

Aanpassing van kassasystemen en biljetten of ontvangstbewijzen

De verlaging van het btw-tarief tot 6 voor de in voornoemd artikel 1ter/1 bedoelde restaurant- en cateringdiensten heeft geleid tot de noodzaak om enerzijds het programma van de kassasystemen en anderzijds de aan de klanten te verstrekken biljetten of kwitanties (btw-briefjes) aan te passen.

De programmering van kassasystemen moet zo snel mogelijk worden aangepast om rekening te houden met de verlaging van het btw-tarief van 12 naar 6 voor restaurant- en cateringdiensten en van 21 naar 6 voor niet-alcoholische dranken.

Let op: de algemeen gebruikte codes, d.w.z. "A" voor het tarief van 21 , "B" voor het tarief van 12 , "C" voor het tarief van 6 en "D" voor het tarief van 0 , mogen niet worden gewijzigd.

In feite hoeft alleen de verdeling van de leveringen van goederen en diensten over deze verschillende codes (volgens het toepasselijke belastingtarief) te worden gewijzigd. In afwachting van deze wijziging kan een herberekening achteraf van de verschuldigde btw - tegen het tarief van 6 in plaats van het tarief van 12 of 21 zoals van toepassing - worden uitgevoerd (bijvoorbeeld door de boekhouder) voor de periode van 08.06.2020 tot en met de datum waarop het kassasysteem wordt aangepast, op basis van de gegevens die in dit systeem zijn vastgelegd (bijvoorbeeld dagrapporten).

Het spreekt voor zich dat de betrokken belastingplichtige alle bewijsstukken en voldoende gedetailleerde gegevens met betrekking tot deze herberekening voor controledoeleinden moet bewaren gedurende de wettelijke bewaartermijn van zeven jaar waarin artikel 60, lid 4, WBTW voorziet.

De biljetten of kwitanties bedoeld in artikel 22, § 1, eerste lid, 2°, van voormeld koninklijk besluit nr. 1 die geen voorgedrukt vakje voor het btw-tarief van 6 bevatten, moeten met de hand worden aangepast door het woord "12" met betrekking tot het belastingtarief door te halen en te vervangen door "6".

Aangezien de verlaging van het btw-tarief naar 6 een tijdelijke maatregel is tot 31.12.2020, is het niet nodig om nieuwe boekjes met tegenfolie te bestellen met een nieuwe locatie voor het 6-tarief.

Periode waarin de tijdelijke tariefverlaging van toepassing is

Het verlaagde btw-tarief van 6 % waarin het bovengenoemde artikel 1 ter, lid 1, voorziet, is van toepassing op de in dat artikel bedoelde restaurant- en cateringdiensten, waarvoor de belasting verschuldigd wordt in de periode van 8 juni 2020 (datum van inwerkingtreding van de tariefverlaging) tot en met 31 december 2020.

Intern ref.: 137.583

Mobiele versie afsluiten