PROJECT PHOENIX :
-> De oplossingen van de Fédération Horeca Bruxelles om de horeca nieuw leven in te blazen!
-> Een nota onder toezicht van de econoom Bruno Colmant.
HORECA IN CIJFERS = 18 MILJARD/AN | 180.000 directe werknemers | 60.000 zelfstandigen | 200.000 indirecte banen (producenten, kwekers, groothandelaren en leveranciers) | Sluitingskosten = 1,3 tot 1,8 miljard/maand
A. INNOVATIEVE ECONOMISCHE EN FINANCIËLE OPLOSSINGEN, SERIEUS MAAR
CREATIVES
- Van een kapitaaleconomie naar een ondernemerseconomie.
Stimuleren en garanderen van risicokapitaal: particulier spaargeld is misschien niet "veiliger" op een bankrekening dan geïnvesteerd in bedrijven. Er bestaan oplossingen.
-> Ondernemende investering het slapende spaargeld van de Belgen (281 miljard euro) richten op investeringen in horecabedrijven: lokale bedrijven die niet kunnen worden verplaatst en een sociale rol vervullen.
met een hoge arbeidsdichtheid (aandeleninvesteringen in obligaties en andere achtergestelde leningen), met een stimulans van fiscale aftrekbaarheid en een kader (garanties);
-> Het opzetten van een enorme volkslening om de fondsen vrij te maken die nodig zijn om de sector nieuw leven in te blazen.
-> Een "Horeca tax shelter een belastingprikkel (voor particulieren en bedrijven) om particuliere fondsen te mobiliseren voor "risicokapitaal" in horecabedrijven;
-> Passende crowdlanding om economische groei te versnellen.
- De "VITAMINE CARD" betaalkaart voor horeca: lokale en menselijke betrokkenheid stimuleren.
Conclusie:
moeten we snel samenwerken met experts uit het veld.
academisch, privésector, ondernemend (het is een doorstart van een bedrijf). Op
zo'n periode, zou het riskant zijn om te denken dat de politiek alleen in staat is om
denken over de economie en het herstel ervan.
B. TECHNOLOGISCHE OPLOSSINGEN DIE GESCHIKT ZIJN, GOEDGEKEURD ZIJN EN ONDERSTEUND MOETEN WORDEN DOOR DE OVERHEID VOOR HET HERSTEL EN DE "POST-COVID-19"-PERIODE
We moeten nu investeren in onderzoek en in de technologieën die ons in staat zullen stellen om
op korte termijn naast coronavirussen te bestaan (jaargang 2019 en volgende) : UVC,...
Hebben we een andere keuze dan technologie? Covid-19 werd uitgebracht in 2019.
Zullen we klaar zijn voor een jaargang 20 of 21... als we nog steeds niet de
vaccin tegen 19?
C. TOERISTISCHE ACCOMMODATIE GEBRUIKEN ALS QUARANTAINEMIDDEL
AANGEPAST
Observatie: de overdracht vindt plaats binnen het gezin.
Laten we de aanbevelingen van de Academies voor Geneeskunde volgen: het beschikbaar stellen van -
contractueel vastgelegde aanvraag van toeristische accommodatie,
patiënten met eenvoudige of matige vormen van Covid-19.
Door de risico's te isoleren en een behandeling te bieden, kunnen we hopen op een terugkeer naar een normale situatie.
en een versnelling van het herstelproces. Er moeten maatregelen worden bedacht om
met onze sector.
D. OP DE HORECA AFGESTEMDE MAATREGELEN
Maatregelen met betrekking tot werk en onze werknemers
- Gezondheid en veiligheid
- Werkloosheid (economisch en overmacht) als instrument voor crisisregulering
- Verlagingen van sociale zekerheidsbijdragen en bronbelastingen
- Alternatieve werkmethoden aangepast aan deze crisissituatie: flexibiliteit
(flexi-job uitgebreid en flexibeler gemaakt) als absolute noodzaak
Kasstroommaatregelen
- De cashflow van bedrijven ondersteunen
- BTW aanpassen (op 22 april is Duitsland overgeschakeld op 7% voor diensten in de horeca)
-> Ofwel een verlaging van het BTW-tarief naar 6%, (alcoholvrije dranken en maaltijden ;
alcoholhoudende dranken 21%)
-> Ofwel een vrijstelling van betaling aan de FOD van de door de sector geïnde BTW
voor een bepaalde periode.
- Gegarandeerde lening - de PGE (staatsgegarandeerde lening): er is het Franse voorbeeld
Enkele andere verkoopstimulansen, verbruikshulpmiddelen
- Restaurantkosten bij 100% aftrekbaar als bedrijfskosten
voor bedrijven ; - Laten we het aandurven om het aftrekbaar te maken voor één jaar, tot een maximum van 50% voor individuen.
Maatregelen en overleg met het stroomopwaartse deel van onze cyclus (leveranciers),
groothandelaars, producenten...)
De (verwachte) betrokkenheid van de grote afwezige: de verzekeringssector
E. HERLANCERING OP HET JUISTE MOMENT - EEN KEUZE DIE MOET WORDEN OVEREENGEKOMEN MET DE KLANT
SECTOR
- Het heropenen van een horecagelegenheid is niet hetzelfde als het openen van de deuren van een keten van een
merk kleding in een winkel. Een hele cyclus moet opnieuw worden opgestart, van leveranciers, naar personeel (in veilige omstandigheden) en uiteindelijk naar klanten. - Heropening zonder overleg met de sector, in haast en zonder de voorgestelde maatregelen aan te nemen, heeft geen zin en zal leiden tot een tragedie, deze keer voorspeld.
Hoop is de passie voor wat mogelijk is. Laten we hopen en handelen!