-> Horeca commerciële huuronderhandelingen; de juridische afdeling van de Federatie Horeca Brussel heeft de antwoorden.
-> een van de diensten die worden aangeboden aan leden van de Federatie.
Twee verschillende juridische standpunten
Er zijn twee tegengestelde juridische standpunten, met twee verschillende en toegestane grondslagen die zijn afgeleid van ons Burgerlijk Wetboek, en geen oplossing in dit stadium: de huurder is huur verschuldigd aan zijn verhuurder, maar het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om de huurder te laten genieten van het gehuurde pand (wat de tegenprestatie is voor de huur). Dit genot wordt echter verboden door een derde partij, de staat (sluitingsbevel).
In dit stadium is er geen rechtszekerheid: in dit stadium hebben we te maken met een verdeelde jurisprudentie.
Sommige Vrederechters hebben geoordeeld ten gunste van het argument van de huurders, d.w.z. volledige of gedeeltelijke vrijstelling van huurbetaling. (in dit opzicht de recente beslissing van de Vrederechter van Antwerpen en die van Etterbeek en Schaarbeek, enz.), terwijl andere - geheel of gedeeltelijk - de argumentatie van de landheren hebben gevolgd (Gent, Brugge, Sint-Pieters-Woluwe, Elsene).
Voor zover ik weet, is er nog geen beslissing in hoger beroep genomen, en ook hier zouden volgens mij dezelfde discrepanties zijn. We zouden moeten wachten op een uitspraak van het Hof van Cassatie over 2 tot 4 of zelfs 5 jaar om rechtszekerheid te krijgen... Onmogelijk te overwegen om te wachten.
Dit verklaart ook de dialoog die tussen de partijen tot stand is gekomen. Veel exploitanten en hun verhuurders hebben afspraken gemaakt over wat er met de huurprijzen zal gebeuren (heel vaak worden wederzijdse toegevingen gedaan: 50/50, afstand van 50% van de huurprijzen, voor de duur van de sluiting van de lokalen door de autoriteiten). Dit was het geval tijdens de eerste sluiting en het lijkt ook het geval te zijn voor de huidige sluiting (misschien met meer moeite, gezien de bedragen die ermee gemoeid zijn).
In dit opzicht moedigen de autoriteiten de partijen ook aan om tot een overeenkomst te komen. Dit is het geval met het laatste interessante initiatief van de Brusselse regering, die ermee heeft ingestemd de exploitant te financieren (lenen), voor alles wat de verhuurder om permanent af te zien van een paar maanden huur (van 1 tot 4 maanden). Het probeert overeenkomsten op een ongekende manier aan te moedigen. Hier is het persbericht over dit onderwerp:
Verlenging van de maatregel inzake handelshuur
Ter herinnering: de maatregel "huurprijzen" die de Brusselse regering op 3 december in eerste lezing heeft goedgekeurd, is bedoeld om, via een lening aan huurders, de liquiditeitsproblemen te verlichten van Brusselse ondernemers die commercieel vastgoed huren en om de eigenaars van deze panden meer zekerheid te bieden bij de betaling van de huur.
Op 17 december besliste de Brusselse regering in tweede lezing om de maatregel te verlengen. Huurders zullen nu kunnen profiteren van een lening die tot 4 maanden van hun commerciële huurcontract dekt (in plaats van 2 maanden voorheen).. Het plafond voor leningen is verhoogd naar €35.000 (van €25.000).
Er is altijd een voorafgaande overeenkomst nodig tussen de huurder en de verhuurder voordat de regeling kan worden gebruikt. Als onderdeel van deze overeenkomst moet de verhuurder afstand doen van 1 tot 4 maanden huur.
De regeling is vanaf half januari beschikbaar voor bedrijven.
"Met deze verschillende maatregelen versterkt de Brusselse regering haar steun aan de Brusselse ondernemingen en zelfstandigen die zwaar getroffen zijn door de crisis. Deze steun, die de federale steun aanvult, moet de begunstigden in staat stellen een deel van hun vaste kosten te dekken en liquiditeit te creëren. Door een proportioneel element in de voorgestelde premies in te voeren, komt de regering gedeeltelijk tegemoet aan de verwachtingen van de sociale partners, die zich vooral zorgen maakten over deze bepaling. Wat de kredietregelingen betreft, dankzij hun zeer gunstige voorwaarden kunnen ze de druk op de bedrijven verlichten en hen wat tijd geven om de crisis te boven te komen en na te denken over hun toekomstige omschakeling", legt Barbara Trachte, staatssecretaris voor Economische Transitie, uit.
In Wallonië is er, voor zover ik weet, geen specifiek regelgevend kader voor de huurkwestie. Daarentegen is er wel de 'Coup de Pouce'-lening en het passerelle-recht.
In het algemeen zou er ook steun moeten zijn voor verhuurders die iets doen voor hun huurders. De horecafederaties denken in het bijzonder aan fiscale stimuli (gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing, enz.).
-> Herinnering - commerciële huurovereenkomsten: wat zijn de oplossingen voor huur?