Federatie Horeca Brussel Nieuws Horeca Federatie Ontdek het handvest dat Belgisch vlees promoot!
Horeca Federatie

Ontdek het handvest dat Belgisch vlees promoot!

-> Handvest voor de promotie van Belgisch rundvlees

Trots op ons Belgisch rundvlees

Belgisch rundvlees is een kwaliteitsproduct waar we echt trots op mogen zijn. Het is
onderscheidt zich op alle vlakken: kwaliteit, smaak, variëteit, versheid en traceerbaarheid.

De normen voor Belgisch rundvlees zijn erg streng.

Een handvest ondertekend door alle spelers in de voedselketen

Er is een charter opgesteld om de waarde van Belgisch rundvlees in de sector te benadrukken.
Horeca.

Op initiatief van de federale minister van Landbouw, Denis Ducarme, heeft dit handvest
werd aangenomen door de federaties Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel, Horeca Wallonië, le
Boerenbond, Algemeen Boerensyndicaat, la Fédération wallonne de l'Agriculture et
Euro-obligaties.

Het handvest werd officieel ondertekend in april 2019.

Wat staat er in het handvest?

Sterke betrokkenheid van alle belanghebbenden
Het handvest definieert de verplichtingen van elke speler in de keten, van de fokker tot de consument.
Restauratie

Fokkers verbinden zich er daarom toe om :

- traceerbaarheid van vlees,
- dierenwelzijn en
- gezonde, duurzame diervoeding.

Van hun kant beloven de slachthuizen :

- dierenwelzijn,
- traceerbaarheid en
- bewaking van de vleeskwaliteit.

Horecasectorfederaties verbinden zich ertoe :

- cursussen organiseren,
- rundvlees van in België gefokte dieren promoten, en
- consumenten laten kennismaken met minder bekende stukken vlees.

Een nieuwe economische impuls

Het Handvest is bedoeld om nieuwe economische impulsen te geven aan spelers in de hele wereld.
de rundvleesindustrie door de consumptie van kwaliteitsrundvlees van
Belgische landbouw in de horeca.

Maar het Handvest gaat verder.

Door

 de consumptie van vlees van runderen die in België geboren, gehouden en geslacht zijn, en
 de voorkeur voor korte toeleveringsketens
de belgische rundvleessector slaagt erin zijn voetafdruk te beheersen
ecologisch.

Ook de toegenomen erkenning van de kwaliteit en waarde van Belgisch rundvlees
zal indirect bijdragen tot eerlijkere handel voor Belgische boeren.

Belgisch rundvlees: een zeer gevarieerd aanbod

Het handvest voor de promotie van Belgisch rundvlees benadrukt ook het belang van
breed assortiment rundvlees van in België gefokte runderen, waarvan een deel
zijn nog relatief onbekend bij de eindgebruiker.

In feite produceert België rundvlees van verschillende rassen in verschillende landen.
een breed scala aan smaken. Hoewel veel consumenten al bekend zijn met Blanc Bleu
Hetzelfde kan niet gezegd worden van rassen als de Rouge de Flandre-Occidentale, de Rouge de Flandre
Kempense rode taarten, Oost-Vlaamse rode witjes, Gemengde rode taarten, van
bijvoorbeeld.

En weten ze dat we in België ook Blonde d'Aquitaine, Limousin, Charolaise, Aberdeen Angus, Salers en Hereford fokken? Elk stuk vlees heeft zijn eigen voordelen qua smaak, prijs en degustatiemogelijkheden, van de smakelijke entrecôte tot de rundertong, via de filet d'Anvers. Of de consument nu kiest voor kalfsvlees, rijp stierenvlees of vlees van een jonge of iets oudere koe, hij of zij kan met recht verwachten een heerlijk product van topkwaliteit te eten.

De horeca speelt een belangrijke rol in de consumentenvoorlichting. Door het charter aan te nemen, engageert ze zich om deze rol ten volle te vervullen.

Een logo voor restauranthouders die het charter hebben ondertekend

Belgisch rundvlees verdient een voorkeursplaats op restauranttafels. Er is een nieuw logo ontworpen om consumenten te helpen restaurants te herkennen die het Charter voor de promotie van Belgisch rundvlees hebben ondertekend.

Restauranteigenaars die dit logo in hun etalage hangen, laten hun klanten duidelijk zien dat ze er trots op zijn Belgisch rundvlees te serveren in hun zaak. Ze kunnen op hun menukaart ook aangeven welke gerechten
in België gefokt rundvlees, door ze te merken met een pictogram dat doet denken aan dit logo.

Deze logo's en pictogrammen laten consumenten weten hoe belangrijk vleeskwaliteit, smaak, variëteit, duurzaamheid, traceerbaarheid, voedselveiligheid en korte toeleveringsketens zijn voor de restauranthouders die ze bezoeken.

Mobiele versie afsluiten