Bent u een zelfstandige of zaakvoerder in de Brusselse horecasector?
Dan hebt u waarschijnlijk recht op verschillende regionale steunmaatregelen. Maar weet u welke, onder welke voorwaarden en hoe u ze moet aanvragen? Om meer duidelijkheid te scheppen, lanceren we een reeks praktische artikels over de meest relevante premies voor uw activiteit.
Hiervoor doen we een beroep op onze partner Primes Services, die Brusselse ondernemingen begeleidt bij het verkrijgen van subsidies. Florence Van Riet licht de voorwaarden en procedures toe om uw recht op steun per geval te verifiëren.
We starten deze reeks met een van de meest strategische premies: de conformiteitspremie.
Waaruit bestaat de conformiteitspremie?
We beginnen onze reeks met de voorwaarden voor het verkrijgen van de conformiteitspremie.
Deze premie heeft als doel bedrijven te helpen voldoen aan kwaliteits-, hygiëne- en veiligheidsnormen (zoals HACCP).
Om in aanmerking te komen, moeten de investeringen betrekking hebben op: de aankoop van een machine of uitrusting en/of de inrichting van uw zaak.
Het doel is dat uw onderneming voldoet aan een milieu-, kwaliteits-, veiligheids- of hygiënenorm.
Bijvoorbeeld: een aanpassing aan de HACCP-normen, vereist door het FAVV.
Welke voorwaarden moet u respecteren?
-
De investeringskost per aanvraag moet minstens 5.000 € bedragen.
-
Het minimumbedrag per factuur moet 500 € exclusief btw zijn.
-
Slechts één conformiteitspremie per vestigingseenheid om de vier jaar.
-
De aanvraag moet gebeuren minstens twee jaar na de oprichting of wijziging van de vestigingseenheid zoals geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
-
Een expertiseverslag dat de nodige investeringen voor de naleving van de productienormen identificeert, moet worden verkregen vóór de indiening van de aanvraag.
Deze investeringen mogen niet betrekking hebben op vliegtuigen, fietsen, voertuigen voor personen- of goederenvervoer, of goederen die eigendom zijn van een aandeelhouder of een onderneming van dezelfde groep als de aanvragende rechtspersoon.
Hoe kom je vooraan in de rij?
De premie bedraagt 40% van de aanvaarde kosten.
Er geldt een maximum van 40.000 € per begunstigde per kalenderjaar.
Er kan slechts één conformiteitspremie per vestigingseenheid om de vier jaar worden toegekend.
Lees ook > E-facturatie verplicht vanaf 2026: wat horecazaken moeten weten
Welke vereisten gelden voor de expert?
De expert moet een natuurlijke persoon zijn, integer, onafhankelijk van het bedrijf en gespecialiseerd in het betreffende vakgebied.
Hij/zij moet beschikken over minstens 2 jaar relevante ervaring in de afgelopen vijf jaar en kan zijn/haar deskundigheid aantonen met een referentielijst.
Wanneer wordt de premie uitbetaald?
U heeft 15 maanden na de kennisgeving van de toekenningsbeslissing om de bewijsstukken in te dienen.
Brussel Economie en Werkgelegenheid zal u vervolgens het toekenningsbedrag meedelen.
U moet een schuldvordering invullen.
Na ontvangst van deze schuldvordering wordt de premie in één keer uitbetaald, zo snel mogelijk.
Opgelet: deze premie maakt deel uit van de belastbare inkomsten van uw onderneming en moet worden opgenomen in uw belastingaangifte.
Kan deze premie gebruikt worden voor investeringen in energiezuinigere apparatuur?

Neen, hiervoor bestaat een aparte steunmaatregel: de investeringspremie voor economische transitie.
De voorwaarden hiervan bespreken we in een volgend artikel.
Wat is de rol van Primes Services bij dit type aanvraag?
Service bonussen analyseert gratis op welke subsidies uw onderneming recht kan hebben en dient de aanvragen in bij de bevoegde gewestelijke overheid.
Zij stellen hun expertise ter beschikking om offertes in aanmerking te laten komen en alles volledig en correct in te dienen.
Daarnaast optimaliseren ze de aanvragen door advies aan hun klanten te geven.
Een laatste aanbeveling?
Voordat u uw investeringsprogramma uitvoert en een offerte ondertekent, raden wij u aan om uw aanvraag eerst in te dienen via Service bonussen.
Het is gratis en kan u veel tijd besparen!
In de volgende artikels zullen we andere steunmaatregelen voor de horecasector bespreken, zoals:
-
van digitaliseringspremie (website, CRM zoals Horeko, IT-beveiliging)
-
van adviespremie (expertadvies)
-
van opleidingspremie
-
van algemene investeringspremie (materiaal, werken)
-
van transitie-investeringspremie (bijv. LED-verlichting)
-
van beveiligingspremie (alarm, camera, rolluiken)
-
van economische transitiepremie.
Over Primes Services:
Service bonussen is een adviesbureau dat bedrijven begeleidt bij hun administratieve stappen inzake premies en subsidies.
Hun missie: zoveel mogelijk subsidies voor uw bedrijf recupereren en uw administratie vereenvoudigen.
Ter herinnering, leden van de Federatie Horeca Brussel genieten van exclusieve voordelen bij onze partner:
-
Een commissie van 10% excl. btw in plaats van 12,5% excl. btw.
-
Een gratis analyse van de subsidies waarvoor uw bedrijf in aanmerking komt.