-> De Federatie Horeca Brussel werkt nauw samen met het adviesbureau Trachte om de moeilijkheden bij het verkrijgen van de Tetra! premie op te lossen.
-> De Horecafederatie Brussel werkt nauw samen met Barbara Trachte om de moeilijkheden bij het verkrijgen van de Tetra-premie aan te pakken!
-------------------------------
HERINNERING -> De eerste tetra bonussen zijn uitbetaald! Registreer voor 19 mei! De eerste tetra premies zijn betaald! Schrijf je in voor 19 mei!
-> Tetra Premium is online - registreer nu! De Tetra premie is online - registreer nu!
-> Registreer je voor de Tetra bonus!
-> uiterlijk 19 mei 2021
-> De Tetra premie is online - registreer nu!
-> uiterlijk 19/05/2021
Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze bonus?
Algemene voorwaarden:
- U bent geregistreerd bij Bank Carrefour des Entreprises (BCE) op 31 december 2020 ;
- Je hebt minstens één vestiging in het Brussels Gewest op dezelfde datum;
- U profiteert niet van niet van de belastingvrijstelling voor kleine bedrijven ;
- Je voldoet aan je verplichtingen om je jaarrekening en sociale balans te publiceren bij de Nationale Bank van België;
- Je hebt een Belgische zichtrekening (op naam van de begunstigde) ;
- Uw onderneming heeft in 2019 een omzet gerealiseerd die hoger is dan de in onderstaande tabel vermelde bedragen, berekend op basis van het aantal vestigingseenheden van uw onderneming die actief zijn in het Brussels Gewest (berekend op basis van de gegevens die door de onderneming voor btw-doeleinden zijn aangegeven en uiterlijk op 19 april 2021 door de FOD Financiën zijn bevestigd).
Aantal bedrijfseenheden | Verkoop voor 2019 |
---|---|
1 | 25.000 euro |
2 | 35.000 euro |
3 | 45.000 euro |
4 | 55.000 euro |
5 en meer | 65.000 euro |
De bonus varieert in functie van het gemiddeld aantal voltijds equivalenten (VTE) in 2019, bepaald op basis van de sociale balans van de begunstigde afgesloten op 31 december 2019 of een vroegere datum in 2019, gepubliceerd bij de Nationale Bank van België. Voor bedrijven die hun sociale balans niet moeten publiceren of waarvoor de termijn voor publicatie nog niet is verstreken, wordt het gemiddeld aantal VTE's in 2019 bepaald op basis van een attest van een sociaal secretariaat.
Belangrijke opmerking De "Tetra"-premie wordt toegekend op basis van de Brusselse bedrijfseenheden die actief zijn in de betrokken sectoren (met een maximum van 5 bedrijfseenheden per bedrijf), en varieert volgens het aantal VTE's en het percentage van de omzet dat uw bedrijf verliest.
Specifieke voorwaarden:
- Je hebt een van de volgende Nace-codesvóór 01.01.2021 geregistreerd zijn onder uw btw-activiteiten bij de ECB;
- Je bedrijf heeft minstens 40% omzetverlies geleden tussen kwartaal 4 (Q4) van 2020 en kwartaal 4 (Q4) van 2019 (berekend op basis van de gegevens die het bedrijf voor btw-doeleinden heeft aangegeven en die uiterlijk op 19 april 2021 door de FOD Financiën zijn bevestigd);
- Als je bedrijfseenheden onder deze verplichting vallen, heb je een kassasysteem ("black box").
Van welk soort interventie kun je profiteren?
Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, heb je recht op de volgende bonus, afhankelijk van het aantal FTE's en het percentage van de omzet dat je bedrijf verliest:
Gemiddeld aantal voltijdse equivalenten in 2019 | Verlies van omzet van 40 % of meer en minder dan 60 % (Q4 2020 vergeleken met Q4 2019) | Verlies van omzet van 60 % of meer (Q4 2020 vergeleken met Q4 2019) |
---|---|---|
0 tot minder dan 5 | 7.500 euro | 10.500 euro |
5 tot minder dan 10 | 13.500 euro | 16.500 euro |
10 en meer | 30.000 euro | 54.000 euro |
Attentie : De hoeveelheid de premie kan niet hoger zijn dan het werkelijke verkoopverlies gedurende de periode in kwestie. De wijziging in de omzet wordt berekend op het niveau van de onderneming en niet op het niveau van elke vestigingseenheid. Bovendien wordt het bedrag van de premie afgetopt op basis van het bedrag aan de-minimissteun dat in het lopende belastingjaar en de twee voorgaande belastingjaren is ontvangen.
Voor bedrijven die tussen 1 oktober 2019 en 31 december 2019 bij de ECB zijn geregistreerd en restaurants, cafés of cateringbedrijven exploiteren:
- Ofwel je toont een omzetverlies aan van 40 % of meer (op basis van de gegevens die de onderneming aan de btw heeft aangegeven en die de FOD Financiën uiterlijk op 19 april 2021 heeft bevestigd) → Je hebt recht op de variabele bonus (zie bovenstaande tabel).
- Of je toont geen verlies aan van minstens 40% → Je hebt recht op een forfaitaire bonus van € 6.000 per Brusselse vestigingseenheid.
Voor bedrijven die op of na 1 januari 2020 bij de ECB zijn geregistreerd en restaurants, cafés of cateringbedrijven exploiteren:
- Er is voorzien in een forfaitaire bonus van €6.000 per Brusselse vestigingseenheid.
Hoe kan ik de bonus claimen?
Stap 1: een premie aanvragen
Vul de online aanvraagformulier (alleen toegankelijk via onderstaande knop) uiterlijk 19 mei 2021 en sluit de bijlagen volgende :
- een bankattest met de naam van je bedrijf en het overeenstemmende (Belgische) zichtrekeningnummer
- een foto van beide zijden van je identiteitskaart
Attentie Een onderneming mag slechts één steunaanvraag indienen en mag de verschillende premies waarin het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 april 2021 voorziet, niet cumuleren. In haar steunaanvraag kiest de onderneming onherroepelijk de activiteit waarvoor ze een premie aanvraagt.
Stap 2: Betaling van de premie
Als uw bedrijf aan de criteria voldoet, betaalt Brussels Economy and Employment u de premie in een forfaitair bedrag.
Welke zijn de voorwaarden om van deze premie te kunnen genieten?
Algemene voorwaarden:
- U bent op 31 december 2020 ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO);
- U hebt minstens een vestigingseenheid op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op dezelfde datum;
- U komt niet in aanmerking voor de BTW-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen;
- U voldoet aan uw verplichtingen inzake de bekendmaking van uw jaarrekeningen en uw sociale balans bij de Nationale Bank van België;
- U hebt een Belgische zichtrekening (op naam van de begunstigde);
- Uw onderneming heeft in 2019 een omzet verwezenlijkt die hoger is dan de bedragen vermeld in de volgende tabel, berekend op basis van het aantal vestigingseenheden van uw onderneming die actief zijn in het Brussels Gewest (op basis van de gegevens die de onderneming voor btw-doeleinden heeft aangegeven en waarvan de FOD Financiën uiterlijk op 19 april 2021 de ontvangst heeft bevestigd).
Aantal vestigingseenheden | Omzet 2019 |
---|---|
1 | 25.000 euro |
2 | 35.000 euro |
3 | 45.000 euro |
4 | 55.000 euro |
5 en meer | 65.000 euro |
De premie varieert naargelang van het gemiddelde aantal voltijdsequivalenten (VTE) in 2019, vastgesteld op basis van de sociale balans van de begunstigde die op ten laatste op 31 december 2019 werd afgesloten en bij de Nationale Bank van België is gepubliceerd. Voor ondernemingen die hun sociale balans niet hoeven te publiceren of waarvoor de termijn voor publicatie nog niet is verstreken, wordt het gemiddelde aantal VTE's in 2019 bepaald op basis van een door een sociaal secretariaat afgeleverd attest.
Belangrijke opmerking: de "Tetrapremie" wordt toegekend in functie van de Brusselse vestigingseenheden actief in de betrokken sectoren (met een maximum van 5 vestigingseenheden per onderneming), en varieert in functie van het aantal voltijds equivalenten (VTE's) en van het percentage omzetverlies van uw onderneming.
Specifieke voorwaarden:
- U beschikt over een van de volgende NACE-codes ingeschreven onder uw activiteiten bij de KBO uiterlijk op 31/12/2020;
- Uw onderneming heeft een omzetverlies van ten minste 40% geleden tussen het vierde kwartaal (Q4) van 2020 en het vierde kwartaal (Q4) van 2019 (op basis van de gegevens die de onderneming voor btw-doeleinden heeft aangegeven en waarvan de FOD Financiën uiterlijk op 19 april 2021 de ontvangst heeft bevestigd);
- U heeft, indien uw vestigingseenheden zonderworpen zijn aan deze verplichting, een geregistreerd kassasysteem ('witte kassa').
Welke tegemoetkoming kunt u krijgen?
Als u aan bovenstaande voorwaarden voldoet dan heeft u, afhankelijk van het aantal VTE's en het percentage omzetverlies van uw onderneming, recht op de volgende premie:
Gemiddeld aantal voltijds equivalenten in 2019 | Omzetverlies van 40% of meer en minder dan 60% (in Q4 van 2020 ten opzichte van Q4 van 2019) | Omzetverlies van 60% of meer (in Q4 van 2020 ten opzichte van Q4 van 2019) |
---|---|---|
0 tot minder dan 5 | 7.500 euro | 10.500 euro |
5 tot minder dan 10 | 13.500 euro | 16.500 euro |
10 en meer | 30.000 euro | 54.000 euro |
OpgeletHet bedrag van de premie mag niet hoger zijn dan het werkelijke omzetverlies over de betrokken periode. De evolutie van de omzet wordt berekend op het niveau van de onderneming en niet op het niveau van elke vestigingseenheid. Bovendien wordt het bedrag van de premie afgetopt op basis van het bedrag van de de-minimissteun die in het lopende en de twee voorgaande boekjaren is ontvangen.
Voor de ondernemingen die tussen 1 oktober 2019 en 31 december 2019 zijn ingeschreven bij de KBO en de activiteiten uitoefenen van restaurants, cafés en reca-leveranciers:
- Ofwel toont u een omzetverlies van 40% of meer aan (op basis van de gegevens die de onderneming voor btw-doeleinden heeft aangegeven en waarvan de FOD Financiën uiterlijk op 19 april 2021 de ontvangst heeft bevestigd) → U heeft recht op de variabele premie (zie bovenstaande tabel);
- Ofwel toont u geen omzetverlies van ten minste 40% aan → U heeft recht op een forfaitaire premie van € 6.000 per Brusselse vestigingseenheid.
Voor de ondernemingen die vanaf 1 januari 2020 zijn ingeschreven bij de KBO en de activiteiten uitoefenen van restaurants, cafés en reca-leveranciers:
- Er is een forfaitaire premie van € 6.000 per Brusselse vestigingseenheid voorzien.
Hoe kunt u de premie aanvragen?
Stap 1: Premieaanvraag
Vul tegen uiterlijk 19/05/2021 het online aanvraagformulier in (dat enkel bereikbaar is via onderstaande knop) en laad er volgende bijlages op:
- een bankattest met daarop de naam van uw onderneming en het overeenkomende (Belgische) zichtrekeningnummer
- een recto-verso foto van uw identiteitskaart
Opgelet: Een onderneming kan slechts één steunaanvraag indienen en kan de verschillende premies waarin het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 april 2021 voorziet, niet cumuleren. In haar steunaanvraag kiest de onderneming onherroepelijk voor de activiteit waarvoor zij een premie aanvraagt.
Fase 2: Betaling
Als uw onderneming aan de criteria voldoet, zal Brussel Economie en Werkgelegenheid de premie in één keer betalen.