Federatie Horeca Brussel Nieuws Sector De koffie-ervaring verbeteren? Een kans om uw koffie opnieuw uit te vinden? Hoe?
Sector

De koffie-ervaring verbeteren? Een kans om uw koffie opnieuw uit te vinden? Hoe?

Hoewel koffie weer in de belangstelling staat en er meer variatie in smaak is, hechten horeca-exploitanten nog steeds te weinig belang aan dit paradepaardje. Toch vindt 70% van de ondervraagden dat hun koffie 's ochtends beter is dan de koffie die in horecagelegenheden wordt geserveerd. Een kans om te grijpen?

Waarom en hoe kan koffie weer op de kaart worden gezet?

Winstmarges dan bier of frisdrank!

Er zijn veel manieren om van koffie een 'trendy' product te maken in je zaak, naast bier of wijn, door te focussen op het ervaringsaspect. Het gaat erom van koffie een originele ervaring te maken, een afscheid van de dagelijkse routine. Dit alles met winstmarges op koffie die hoger zijn dan die op bier of frisdrank.

Zijn er mogelijkheden om te onderzoeken?

  • Investeren in koffiekwaliteit en -diversificatie.

70 % van de ondervraagden vindt hun ochtendkoffie beter dan de koffie die in horecagelegenheden wordt geserveerd. Exploitanten van coffeeshops kunnen het zich niet langer veroorloven om gewone koffie te schenken. Klanten geven de voorkeur aan kwaliteit en zijn bereid om één of meerdere euro's extra te betalen voor een koffie van topkwaliteit.

  • Zich aanpassen aan de kwaliteit van gemeentelijk water en misschien een van de medewerkers een specifieke training laten volgen.
  • De slowcoffee-trend is niet over het hoofd te zien, met steeds veeleisender klanten die vaak een chocolaatje, cake of ambachtelijk koekje bij hun koffie verwachten.

Het koffiemenu moet worden aangepast aan het publiek, met cafeïnevrije koffie, Italiaanse capucino met opgeschuimde melk en mogelijk een paar variaties van koffie op siroop. Bovenal is het belangrijk om je als barista te onderscheiden en de bereiding van de koffie te laten zien. De manier waarop je je product presenteert, maakt het verschil. Met dit in gedachten moet het ontwerp van de beker passen bij de algehele look.

  • Single origins": als alternatief voor melanges van verschillende variëteiten zijn er ook koffies met één enkele herkomst, uit een specifieke regio. Pure origins" zijn een must op elke koffiekaart. Deze optie past perfect bij de trend naar een terugkeer naar authenticiteit en vintage.
  • Een interieur en sfeer die comfort en een gevoel van loslaten aanmoedigen, evenals een goede WiFi-verbinding met een code die alleen op het ticket staat, kunnen veel doen om het proeven en de klantenbinding te stimuleren.

Jongeren voor je winnen! Café au lait en afhaalmaaltijden

Net zoals bars, tavernes, pubs en cafés innoveren, moeten horecagelegenheden in staat zijn om jonge klanten terug te winnen.

In België zijn jongeren vooral dol op koffies met melk, die hen introduceren in de wereld van koffie. De "afhaalkoffieshops" richten zich ook op studenten en mensen die net zijn begonnen met werken.

Tot slot zal de koffiemarkt volgens alle betrokkenen binnenkort een toename van de consumptie zien. De horeca heeft er dus alle belang bij om deze kans te grijpen door de kwaliteit en beleving van koffie te verbeteren.

Mobiele versie afsluiten